Rozszczepy podniebienia i wargi. Opieka medyczno-logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B2RP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozszczepy podniebienia i wargi. Opieka medyczno-logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu przedmiotów już odbytych bloku psychopedagogicznego, medycznego, lingwistycznego oraz logopedycznego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń. Głównym celem wykładu jest zapoznanie studentów z warunkami anatomiczno-czynnościowymi osób z rozszczepem podniebienia oraz z etapami leczenia chirurgicznego, ortodontycznego, foniatrycznego. Przedmiotem ćwiczeń jest omówienie zaburzeń artykulacji osób z rozszczepem podniebienia, a także zapoznanie studentów z narzędziami i metodami stosowanymi w ich diagnozie i terapii. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszone zostaną m. in następujące zagadnienia: Etiologia i patogeneza rozszczepów. Podział rozszczepów. Rozszczep a współistniejące wady rozwojowe. Wielospecjalistyczne leczenie dzieci z rozszczepem. Rozwój mowy dzieci z rozszczepem. Cechy wymowy a warunki anatomiczne. Niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia. Zaburzenia artykulacji. Nosowanie – diagnoza, przyczyny, sposoby eliminacji. Artykulacja kompensacyjna. Współruchy mimiczne. Wczesna interwencja logopedyczna. Ogólny cel i znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej. Logopedyczna terapia zaburzeń wymowy. Podstawowe warunki efektywności terapii. Rodzaje ćwiczeń logopedycznych. Ćwiczenia podniebienia miękkiego i zwarcia podniebienno-gardłowego. Miejsce logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu dzieci z rozszczepem. |
Literatura: |
G. Jastrzębowska, M. Kukuła, 1999, Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, [w:] Logopedia, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole, s. 191-201. Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, 2005, (red.) M.A. Hortis-Dzierzbickiej i E. Stecko, WUW, Warszawa. D. Pluta-Wojciechowska, Mowa dzieci z rozszczepem podniebienia, Kraków 2011. D. Pluta-Wojciechowska, 2015, Standard postępowania logopedycznego w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Lublin, s. 727–779. D. Pluta-Wojciechowska, 2016, Wczesna interwencja logopedyczna w przypadku dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Gdańsk, s. 309–335. M. Rokitiańska, 2010, Dziecko z rozszczepem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia, Bydgoszcz. N. Siudzińska, E. Radkowska, 2016, Terapia logopedyczna dzieci po zabiegu faryngoplastyki, „Studia Pragmalingwistyczne” VIII, s. 63–73. N. Siudzińska, 2018, Terapia logopedyczna dziecka z rozszczepem podśluzówkowym. Opis przypadku [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Metody terapii logopedycznej, Lublin, s. 845-862. N. Siudzińska, 2018, Postępowanie terapeutyczne w przypadku dzieci rozszczepowych z nosowaniem otwartym. Opis dwu przypadków, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Metody terapii logopedycznej, s. 863-894. N. Siudzińska, 2017, Zasady postępowania logopedycznego w przypadku dziecka z rozszczepem podniebienia i wargi, „Poradnik Językowy” 6/2017, s. 27-38. N. Siudzińska, 2019, Planowanie terapii logopedycznej dziecka z nosowaniem otwartym, „Poradnik Językowy” 2, s. 66-82. I. Styczek, 1983, Logopedia, PWN, Warszawa. B. Wiśniewska, 2005, Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, [w:] Podstawy neurologopedii, pod red. T. Gałkowskiego, E. Szeląg, G. Jastrzębowskiej, Opole, s. 517-533. |
Efekty uczenia się: |
I. Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę na temat warunków anatomicznych oraz zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia. Zna standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku dzieci z rozszczepem oraz potrafi przygotować rzetelny program terapeutyczny. II. Potrafi: - ocenić odruchowe reakcje oralne; - ocenić funkcje oddychania i funkcje pokarmowe; - ocenić anatomiczno-czynnościowe warunki mowy; - ocenić mimikę twarzy; - ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej oraz umiejętności komunikacyjnych; - rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne; - podjąć stosownie działania terapeutyczne i profilaktyczne. III. Rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przeprowadzą analizę porównawczą zaburzeń mowy przy różnych typach rozszczepu oraz przygotują plany terapeutyczne dostosowane do rodzaju zaburzenia. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę przeprowadzonym w formie pisemnej lub ustnej. Dozwolona jest jedna nieobecność na wykładzie i jedna na ćwiczeniach. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 33 miejsc
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Deska, Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Deska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą prowadzone online: za pośrednictwem Google Meet lub Zoom.us oraz platformy Classroom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 33 miejsc
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Deska, Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Deska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.