Zaburzenia mowy u dzieci - ocena poziomu rozwoju języka i komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1S1NS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia mowy u dzieci - ocena poziomu rozwoju języka i komunikacji |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne Seminaria magisterskie dla LOiK - I rok II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie prac magisterskich z zakresu diagnozowania i terapii zaburzeń mowy u dzieci. Wspólnym nurtem spotkań będzie prezentacja aparatu pojęciowego używanego do opisu zaburzeń oraz prezentacja metod postępowania w różnych typach zaburzeń. W ramach spotkań przewidziane są wystąpienia uczestników prezentujących przeczytaną literaturę oraz fragmenty przygotowywanych prac. |
Pełny opis: |
Uczestnicy seminarium będą mieli okazję zapoznania się z poszczególnymi etapami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w różnych typach zaburzeń mowy u dzieci. W centrum zainteresowania znajdzie się ocena przydatności różnych narzędzi badawczych, problemy metodologiczne i terminologiczne oraz zasady konstruowania planu usprawniania logopedycznego. Słuchacze zdobędą umiejętność analizowania objawów zaburzeń oraz ich opisu z uwzględnieniem wszystkich podsystemów języka. Przez cały okres trwania seminarium studenci prowadzą swoje badania w zakresie rozwoju oraz zaburzeń mowy z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. Przewidziane są wystąpienia uczestników, prezentujących postępy w przygotowaniu prac magisterskich i dyskusje nad omawianymi przez nich zagadnieniami. |
Literatura: |
Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. Czarnecki K., Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów, Sosnowiec 2009 Emiluta – Rozya D., 2002, „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, Szkoła Specjalna nr 3. Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.), 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole. Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, Audiofonologia T. VI Warszawa – Lublin. Grabias S., 2001, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Kordyl Z., 1969, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, PWN, Warszawa. Leonard L., 2005, SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., 1998, Propozycja modyfikacji projektu „Badania Mowy” Ireny Styczek, Logopedia 25, Lublin. Szeląg E., 1996, Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych, Logopedia nr 23, Lublin. Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej, Warszawa. Literatura będzie uzupełniana i modyfikowania w zależności od potrzeb studentów i ustalonych tematów prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
Student czyta ze zrozumieniem literaturę przedmiotu, potrafi rzetelnie przedstawić treść i poprawnie zestawić różne ujęcia tego samego problemu. Ma opanowaną technikę pisania (przywoływanie literatury przedmiotu, cytowanie, zapis danych bibliograficznych). Student umie: odpowiednio dobrać lub opracować narzędzia do badań samodzielnych, zgromadzić materiał, dokonać analizy zebranego materiału oraz sformułować wnioski na podstawie tej analizy. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła; prezentacja konspektu lub fragmentu pracy magisterskiej; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Deska, Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Deska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą prowadzone online: za pośrednictwem Google Meet lub Zoom.us oraz platformy Classroom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.