Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BA1WJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest omówienie kluczowych problemów z zakresu językoznawstwa ogólnego, takich jak istota i struktura języka oraz obszary zainteresowań językoznawstwa. Wykład pozwoli również studentom zapoznać się z niektórymi z najnowszych rozwiązań metodologicznych i praktyk analitycznych stosowanych we współczesnym językoznawstwie. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest omówienie kluczowych problemów z zakresu językoznawstwa ogólnego, takich jak: 1. Definicja języka naturalnego. 2. Istota i struktura języka. 3. Język jako system znaków. 4. Obszary zainteresowań językoznawstwa. 5. Podstawowe zagadnienia fonetyki i fonologii. 6. Podstawowe zagadnienia morfologii. 7. Podstawowe zagadnienia składni. 8. Podstawowe zagadnienia semantyki. 9. Podstawowe zagadnienia pragmatyki. 10. Podstawowe zagadnienia leksykologii. 11. Sposoby klasyfikowania języków naturalnych. 12. Typologia językowa. 13. Uniwersalizm i relatywizm w językoznawstwie. 14. Diachroniczna analiza językoznawcza. 15. Związki języka ze społeczeństwem. 16. Podstawy socjolingwistyki. 17. Podstawy psycholingwistyki. 18. Podstawy etnolingwistyki. 19. Historia językoznawstwa. 20. Współczesne kierunki językoznawcze (strukturalizm, generatywizm, kognitywizm). Nakład pracy studenta: – udział w zajęciach – 2 ECTS – bieżące przygotowywanie się do zajęć – 2 ECTS – przygotowanie pracy zaliczeniowej – 1 ECTS |
Literatura: |
J. Apresjan (1978), Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa, PIW. J. Apresjan (1980), Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław, Ossolineum. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska (2005), red., Język polski. Kompendium, Warszawa, Świat Książki. M. Grochowski (1982), Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń. Wydawnictwa UMK. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (1998), red., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, wydanie drugie, zmienione, Warszawa, PWN. R. Grzegorczykowa (2008), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa, PWN. Cz. Lachur (2004), Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. J. Lyons (1975), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa, PWN. J. Lyons (1984), Semantyka, tom 1, Warszawa, PWN. J. Lyons (1989), Semantyka, tom 2, Warszawa, PWN. T. Milewski (2006), Językoznawstwo, Warszawa, PWN. A. Nagórko (1996), Zarys gramatyki polskiej, Warszawa, PWN. J. Perlin (2005), Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa, Dialog. K. Polański (1993), red., Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław, Ossolineum. Z. Saloni, M. Świdziński (1987), Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa, PWN. A. Weinsberg (1983), Językoznawstwo ogólne, Warszawa, PWN. A. Wierzbicka (1967), O języku dla wszystkich, Warszawa, Wiedza Powszechna. S. Urbańczyk, M. Kucała (1999), red., Encyklopedia języka polskiego, Wrocław, Ossolineum. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: - zidentyfikować podstawowe zjawiska i procesy językowe z zakresu fonetyki, fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki i dokonać ich opisu z perspektywy synchronicznej, diachronicznej i społecznej; - rozpoznać najistotniejsze cechy typologiczne języków naturalnych i zaproponować ich analizę teoretyczną; - operować siatką podstawowych pojęć i terminów językoznawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), - Dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna powinna być odpracowana wedle zasad ustalonych z osobą prowadzącą zajęcia. Nieobecność na 50 proc. zajęć wyklucza dopuszczenie do egzaminu. - Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu. - Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym przeprowadzanym w formie testu zawierającego pytania otwarte oraz pytania wyboru. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hass, Ola Kumosa, Daria Skalska | |
Prowadzący grup: | Ola Kumosa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hass, Ola Kumosa, Daria Skalska | |
Prowadzący grup: | Ola Kumosa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.