Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BA1WLI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zadaniem zajęć jest: - przedstawienie zakresu przedmiotowego i wzajemnych powiązań poetyki i teorii literatury; - wprowadzenie do podstawowych zagadnień krytyki literackiej; - wprowadzenie do analizy poszczególnych aspektów dzieła literackiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest wprowadzenie do metodologii analizy tekstów literackich, przedstawienie funkcji dzieła literackiego, problematyki jego budowy i kompozycji, stylistyki i stylizacji. Wprowadzona zostaje typologia struktur słownych i składni poetyckiej. |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest: - przedstawienie zakresu przedmiotowego i wzajemnych powiązań poetyki i teorii literatury; - wprowadzenie do podstawowych zagadnień krytyki literackiej; - wprowadzenie do analizy poszczególnych aspektów dzieła literackiego; - przedstawienie funkcji dzieła literackiego, problematyki jego budowy i kompozycji, stylistyki i stylizacji; - wprowadzenie do typologii struktur słownych i składni poetyckiej. Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: wykład, praca z tekstem literackim wspomagane technikami multimedialnymi (prezentacje). Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu. |
Literatura: |
1. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997 (lub inne). 2. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006. 3. W. Szkłowski, Sztuka jako chwyt, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006 lub [w:] Teoria badań literackich za granicą, Kraków 1966-1986, t. II, cz. 3. 4. W. Propp, Morfologia bajki, "Pamiętnik Literacki" 1968, 59/4, s. 203-242. 5. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006 lub [w tegoż:] W poszukiwaniu istoty języka, T. II. 6. M. Bachtin, Słowo w dziele Dostojewskiego, [w tegoż:] Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970, s. 275-403 lub [w:] Poetyka 2 (red. D. Ulicka), s. 108-210. 7. C. Brooks, Herezja parafrazy, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006. 8. J. Łotman, Problem znaczenia w tekście artystycznym, [w tegoż:] Struktura tekstu artystycznego, Warszawa 1984 lub [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006. 9. M. Heidegger, Cóż po poecie w czasie marnym?, [w tegoż:], Ścieżki lasu, Warszawa1985. 10. H.-G. Gadamer, Tekst i interpretacja, [w tegoż:] Język i rozumienie, Warszawa 2003, s. 99-141 lub A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006. 11. P. Ricoeur, Symbol daje do myślenia, [w tegoż:], Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1985. 12. E. Husserl, Idea fenomenologii, wykład III i IV, [w tegoż:], Idea fenomenologii. Pięć wykładów, Warszawa 1990, s. 53-77. 13. R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006. 14. W. Iser, Apelacyjna struktura tekstów, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006. 15.U. Eco, Nadinterpretowanie tekstów, [w:] U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996, s. 51-75. 16. H. Bloom, Strach przed kontaminacją, [w tegoż:], Lęk przed wpływem, Kraków 2002, s. 9-44. 17. Ph. Lejeune, Pakt autobiograficzny, [w tegoż:] Wariacje na temat pewnego paktu, Kraków 2001, s. 21-56. 18. H. White, Znaczenie narracyjności dla przedstawiania rzeczywistości, [w tegoż:] Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000 (II wyd. 2010), s. 135-170. 19. E. Said, Orientalizm.Wprowadzenie, [w tegoż:] Orientalizm, Poznań 2005, lub [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006. 20. S. Fish, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, [w tegoż:] Interpretacja, retoryka, polityka, pod red. A. Szahaja, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA - zna i rozumie powiązania filologii bałtyckiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami humanistycznymi - zna i rozumie terminologię, teorie i metodologie badań z zakresu literaturoznawstwa - zna i rozumie terminologię literaturoznawczą w języku polskim i wybranym języku obcym - zna i rozumie metody interpretacji i analizy tekstu literackiego UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych - potrafi czytać, interpretować i analizować teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa - potrafi czytać, interpretować i analizować teksty o charakterze naukowym i poprawnie stosować poznaną terminologię literaturoznawczą - potrafi przytoczyć główne tezy badaczy historii i teorii literatury, stosownie do ich istotności KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do właściwej oceny znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia), ocena bieżącego przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach. Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym przeprowadzanym w formie testu obejmującego (1) zagadnienia teoretycznoliterackie oraz (2) poetykę (wersologia i stylistyka). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hass, Janusz Małek, Daria Skalska | |
Prowadzący grup: | Janusz Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hass, Janusz Małek, Daria Skalska | |
Prowadzący grup: | Janusz Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest wprowadzenie do metodologii analizy tekstów literackich, przedstawienie funkcji dzieła literackiego, problematyki jego budowy i kompozycji, stylistyki i stylizacji. Wprowadzona zostaje typologia struktur słownych i składni poetyckiej. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy teoretycznoliterackiej – terminologią, typami czynności badawczych. Zakres tematyczny konwersatorium: struktura dzieła literackiego, wiedza o rodzajach i gatunkach literackich oraz o kategoriach estetycznych; zapoznanie studentów z naukowymi i metodologicznymi podstawami analizy tekstu literackiego; identyfikacja składników językowo-stylistycznych, tematologicznych i aspektów genologicznych dzieła literackiego, rozpoznawanie funkcji elementów w utworze, rozróżnianie stylów, konwencji i poetyk. Celem ćwiczeń warsztatowych uzupełniających część teoretyczną będzie doskonalenie w praktyce naukowej analizy i interpretacji dzieła literackiego oraz metod samodzielnej pracy z tekstem. Nakład pracy studenta – udział w zajęciach – 2 ECTS – bieżące przygotowywanie się do zajęć (lektura tekstów naukowych) – 2 ECTS – przygotowanie się do kolokwium i egzaminu pisemnego – 2 ECTS RAZEM 6 ECTS |
|
Literatura: |
1. Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo; Warszawa: we współpr. z De Agostini Polska, 2006 [fragmenty] 2. M. Bachtin, Słowo w dziele Dostojewskiego, [w tegoż:] Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970, s. 275-403 lub [w:] Poetyka 2 (red. D. Ulicka), s. 108-210. 3. Ćwiczenia z poetyki, pod red. nauk. A. Gajewskiej, T. Mizerkiewicza, Warszawa: PWN, 2006. 4. U. Eco, Nadinterpretowanie tekstów, [w:] U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996, s. 51-75. 5. S. Fish, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, [w tegoż:] Interpretacja, retoryka, polityka, pod red. A. Szahaja, Kraków 2002. 6. R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków: wydawnictwo "Znak", 2006. 7. Kompozycja i genologia: ćwiczenia z poetyki, pod red. nauk. A. Gajewskiej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2009. 8. D. Korwin-Piotrowska, Poetyka: przewodnik po świecie tekstów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011. 9. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków: Antykwa, 1997 (lub inne) 10. Ph. Lejeune, Pakt autobiograficzny, [w tegoż:] Wariacje na temat pewnego paktu, Kraków 2001, s. 21-56. 11. Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, wyd. II, Warszawa: PWN, 2020. 12. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wyd. 2 poprawione i rozszerzone, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1988 - lub wyd. następne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.