Prawosławna ikonografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LISO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Prawosławna ikonografia |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L06 (od 2023): Religijność / świeckość / ontologie Moduł L6: Antropologia religii Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przedstawieniami świętych oraz scen biblijnych/apokryficznych popularnych w prawosławnej ikonografii |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przedstawieniami świętych oraz scen biblijnych/apokryficznych popularnych w prawosławnej ikonografii (ikony, freski, mozaiki, miniatury). Każdym zajęciom towarzyszyć będzie prezentacja multimedialna. Ikonografię sakralną będziemy postrzegać z jednej strony jako biblię pauperum, z drugiej zaś jako ilustrację uwarunkowanych kulturowo imaginariów, będących często inspiracją do kultywowania konkretnych świętych w danym regionie. Przedstawienia ikonograficzne będą omawiane w odniesieniu do związanych z nimi opowieści apokryficznych i biblijnych, a także do praktyk kultowych, które ilustrują lub/i ewokują. W ramach zajęć studenci zostaną też wprowadzeni w genezę i teologię ikony oraz elementy antropologii prawosławia. |
Literatura: |
Przydatne albumy i leksykony: Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki sakralnej, Kraków 2003. Janocha M. Ikony w Polsce, Warszawa 2010. Majorowa N., Skokow G.,Ikony rosyjskie. Tematy. Arcydzieła. Warszawa 2016. Onash K., Schnieper A., Ikony. Fakty i legendy, Warszawa 2002 Sulikowska A., Spór o dawne ikony na Rusi, Warszawa 2007 Smykowska E., Liturgia prawosławna. Mały słownik, Warszawa 2004 Smykowska E., Zwyczaje i obrzędy prawosławne. Mały słownik, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Studenci nauczą się rozpoznawać poszczególne sceny biblijne, najpopularniejszych świętych oraz symbolikę przedstawień popularnych w prawosławnej ikonografii. Będą też potrafili powiązać je z odnoszącymi się do nich opowieściami biblijnymi i apokryficznymi. Umiejętności te będą pomocne podczas badań terenowych prowadzonych wśród wyznawców prawosławia w różnych regionach kulturowych. Zajęcia podniosą też kompetencje merytoryczne studentów zainteresowanych prawosławiem jako pewną „formacją estetyczną” (Meyer 2006). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie sumarycznego wyniku z pięciu niezapowiedzianych pisemnych kolokwiów sprawdzających umiejętność rozpoznawania i opisania prezentowanych na zajęciach przedstawień i związanych z nimi opowieści biblijnych i apokryficznych. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku braku znajomości zadanej na zajęcia lektury prowadząca może zlecić dodatkowe zadanie np. przygotowanie konspektu z lektury albo prezentacji multimedialnej na zadany temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogumiła Krembuszewska | |
Prowadzący grup: | Bogumiła Krembuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
osoby biorące udział w zajęciach lub te, które już ten kurs ukończyły, będą miały pierwszeństwo w kwalifikacjach do ekspedycji na Cypr planowanej [ale na ten moment jeszcze nie gwarantowanej] w ramach wyjazdu studentów i studentów należących do Koła naukowego "Etno" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.