Komunikacja i porozumienie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LKIP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja i porozumienie |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L04 (od 2023): Tekst / język / komunikacja Moduł L4: Antropologia słowa i literatury Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | pożądane uprzednie odbycie podstawowego kursu logiki |
Skrócony opis: |
Zajęcia nawiązywać będą do opracowanych przez Marshalla Rosenberga sposobu tzw. porozumienia bez przemocy, osadzonego w kontekście podstaw logiki i etyki. Sposób ten sprzyja minimalizowaniu konfliktów, budowaniu wzajemnego zrozumienia, rewizji potrzeb stron i osiąganiu wspólnych rozwiązań. Przewiduje koncentrowanie się w rozmowie na spostrzeżeniach, uczuciach, potrzebach i prośbach. Inne formy wypowiedzi (osądy, krytyka, żądania, diagnozy, interpretacje, zarzuty itp.) utrudniają rozwiązywanie konfliktów. Metoda ta jest bardzo prosta, lecz jej wdrożenia – znacznie trudniejsze, toteż wymagają ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmować będą następujące rodzaje aktywności: 1. Teoretyczne wprowadzenie do porozumienia bez przemocy. Związek z podstawami logiki i z różnymi koncepcjami etycznymi. 2. Podstawowe ćwiczenia praktyczne: odróżnianie spostrzeżeń od interpretacji, porównań, wyjaśnień i diagnoz; odróżnianie wypowiedzi o uczuciach od wypowiedzi o myślach lub wyobrażeniach; odróżnianie potrzeb od strategii ich zaspokajania i od analizy cudzych błędów; odróżnianie próśb od żądań, zarzutów czy pozornej troski o partnera. W dalszej kolejności: formułowanie własnych wypowiedzi w sposób charakterystyczny dla porozumienia bez przemocy; słyszenie w cudzych konfrontacyjnych wypowiedziach niewyrażonych wprost spostrzeżeń, uczuć, potrzeb i próśb; oraz reagowanie w odpowiedzi na ten właśnie przekaz rozmówców. 3. Bardziej zaawansowane ćwiczenia praktyczne: rozpracowywanie przykładów autentycznych sytuacji konfliktowych, zgłoszonych przez słuchaczy. 4. Analiza najczęściej spotykanych trudności i przeszkód w osiągnięciu porozumienia. |
Literatura: |
M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2009; A. Jedynak, Porozumienie bez przemocy, „Etyka” nr 42, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student zyskuje „miękkie” umiejętności. Zna podstawowe założenia porozumienia bez przemocy; odróżnia spostrzeżenia od interpretacji, ocen i diagnoz; odróżnia wypowiedzi o odczuciach od wypowiedzi o myślach; odróżnia potrzeby od strategii zaspokajania potrzeb; oraz prośby od zamaskowanych żądań. Umie wypowiadać się w języku spostrzeżeń, uczuć, potrzeb i próśb oraz słyszeć tego rodzaju komunikaty w cudzych wypowiedziach, wyrażonych w innej formie. W sytuacji różnicy zdań lub dążeń potrafi formułować wypowiedzi w sposób łagodzący konflikty i sprzyjający wypracowaniu wspólnego rozwiązania. Nie stosuje manipulacji ani nacisków. Lepiej rozumie własne oraz cudze uczucia i potrzeby. Jest świadom roli empatii w budowie porozumienia. Unika pułapek pozornego porozumienia. W osiąganiu porozumienia kieruje się nie tyle sztywnymi poglądami, ile dążeniem do zaspokojenia potrzeb stron. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą wystawiania ocen jest frekwencja, opanowanie materiału zaświadczone czynnym udziałem w zajęciach, wzbogacanie zajęć poprzez referowanie własnych doświadczeń z komunikacji z innymi oraz wykonanie przewidzianych ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sikora | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sikora | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.