Logika z metodologią nauk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LLMN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Logika z metodologią nauk |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
I rok studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Cel i przedmiot zajęć: Uświadomienie słuchaczom zjawisk zachodzących w języku; uwrażliwienie na poprawność wypowiedzi i rozumowań; wdrożenie do logicznego myślenia i do racjonalnej argumentacji; refleksja nad zdobywaniem i prawomocnością wiedzy naukowej. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: Różne źródła ludzkich przekonań i ich ocena; główne zagadnienia teorii poznania; przedmiot logiki, jej związki z filozofią; funkcje języka, pojęcie prawdy; rachunek zdań i jego aksjomatyczne ujęcie; rachunek nazw; elementy rachunku predykatów; wnioskowania dedukcyjne i sprzeczne układy zdań; odtwarzanie milcząco przyjętych założeń; błędy we wnioskowaniach; błędy logiczne w wypowiedziach; błędy w definicjach; języki etniczne a język sztuczny, problem wzajemnej przekładalności języków etnicznych, język a światopogląd; czy logika jest rzeczą konwencji; najważniejsze prawa logiki; rodzaje wnioskowań zawodnych; metodologiczne typy nauk, status różnych twierdzeń w nauce, wymogi naukowości; fakt a interpretacja, doświadczenie a teoria; postęp w nauce, różne modele uprawiania nauki; logika a racjonalność; spory konstruktywne, spory jałowe i spory pozorne; najważniejsze chwyty erystyczne. |
Literatura: |
S. Garczyński, Strzeż się tych błędów, Warszawa 1990. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1993. Stanosz, Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1980. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Znajomość błędów logicznych, jakie można popełnić w poszczególnych wypowiedziach, we wnioskowaniach i w definicjach, skutkująca unikaniem ich u siebie i rozpoznawaniem ich u innych. Znajomość podstawowych pojęć logicznych, przede wszystkim pojęcia dedukcji i wewnętrznej sprzeczności. Zdolność do oparcia własnych argumentacji na elementarnym rachunku zdań i rachunku zbiorów. Umiejętność jasnego, jednoznacznego i zgodnego z własną intencją komunikowania myśli. Wyczulenie na chwyty erystyczne, jakie mogą być stosowane w dyskusjach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą wystawiania ocen jest pisemny egzamin w sesji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sikora | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sikora | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.