Dialog w obrazie, dialog z obrazem. Interakcje w sztuce średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-DWO-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dialog w obrazie, dialog z obrazem. Interakcje w sztuce średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematem wiodącym konwersatorium będzie dialog odbiorcy z obrazem, który to dialog w specyficznych przypadkach mógł przerodzić się w interakcję. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu przedstawienie zjawisk, w których stosunek odbiorcy do obrazu nie był determinowany przede wszystkim artystycznymi walorami dzieła. Dotyczy to szczególnie ówczesnego postrzegania dzieł sztuki sakralnej. W spotkaniu ze świętym wizerunkiem nie tylko odbiorca przychodził do obrazu dla zawartych w nim treści ideowych, ale także obraz „wychodził mu na przeciw”, przypominając o prawdach wiary, zachęcając czasem do określonych czynów pobożności. W pierwszym rzędzie będzie mowa o wizerunkach kultowych, od najstarszych przedstawień Matki Boskiej z Dzieciątkiem, aż po obrazy zwielokrotnione za pomocą technik graficznych. Omówione zostaną także niektóre zagadnienia funkcji dzieł, jakie pełniły one w praktykach pobożności. Aby móc pełnić te funkcje, ważną rolę odgrywały także kinetyczne możliwości rzeźbionych przedstawień. Podczas wykładów zostaną przedstawione także takie dzieła wraz z zarysowaniem uwarunkowań kulturowych, w których funkcjonowały. |
Literatura: |
- H. Belting, Das Bild und sein Publikum im Mittelalter. Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion, Berlin 1995; - H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010; - G. Jurkowlaniec, Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001; - W. Marcinkowski, Przedstawienie dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej, Kraków 1994; - M. Jakubek-Raczkowska, Tu ergo flecte genua tua. Sztuka a praktyka religijna świeckich w diecezjach pruskich państwa zakonu krzyżackiego do połowy XV wieku, Toruń 2014; - K. Kopania, Animated Sculptures of the Crucified Christ in the Religious Culture of the Latin Middle Ages, Warszawa 2010; - J. Tripps, Das handelnde Bildwerk in der Gotik, Forschungen zu den Bedeutungsschichten und der Funktion des Kirchengebäudes und seiner Ausstattung in der Hoch- und Spätgotik, wyd. II, Berlin 2000; - A. Ziemba, Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380–1520, Warszawa 2015 [Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380 - 1500, t. III] |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe mechanizmy przekazywania treści ideowych obrazu. Potrafi rozpoznać i interpretować szczegóły, w których poza walorami estetycznymi zawarte jest także przekaz ideowy, związany z funkcją dzieła. Wykorzystując literaturę naukową, potrafi opracować konspekt prezentacji i przedstawić ją do dyskusji na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat z listy zagadnień, podanej przez prowadzącego lub test (w zależności od liczebności grupy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Rezets | |
Prowadzący grup: | Marcin Rezets | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.