Historia sztuki współczesnej polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HSZTWPWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki współczesnej polskiej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych aspektów polskiej sztuki po 1945 roku. Tematyka zajęć obejmuje prezentację ważnych zjawisk artystycznych w kontekście zmieniającej się polityki kulturalnej w powojennej Polsce. Analizie podlegają również korespondujące z twórczością artystyczną przejawy życia artystycznego (m.in. wystawy, galerie, krytyka artystyczna). |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są poprzez prezentację oraz interpretację wybranych zjawisk artystycznych. Scharakteryzowane i omówione zostaną dzieła istotne dla sztuki polskiej po 1945 roku, pochodzące z następujących obszarów twórczości: malarstwa, rzeźby, fotografii, grafiki, nowych mediów, działań intermedialnych, instalacji. Tematy odnoszą się do twórczości wybitnych artystów, uwzględniają także różne przejawy życia artystycznego (grupy artystyczne, galerie, sympozja). Poszczególne realizacje analizowane są w kontekście znaczących dla ich genezy przemian historycznych, społecznych i politycznych. Proces interpretacji dopełniony zostaje lekturą ważnych tekstów dotyczących omawianych zagadnień, co zwraca uwagę słuchaczy na rolę krytyka i historyka sztuki we współczesnym życiu artystycznym. Przewidywane tematy: Chronologia, instytucje, problemy; artyści wobec wojny i Zagłady; poszukiwanie „nowoczesności” – sztuka lat 1945-48; wobec socrealizmu: dyskusje – postawy – „dzieła”?; grupy artystyczne w okresie „odwilży”; galerie, sympozja i biennale lat 60. i 70.; tradycja konstruktywistyczna – kontynuacje i nawiązania; nowe wyobrażenie człowieka - „nowa figuracja”; sztuka zaangażowana lat 80.: „nowa ekspresja”; Oskar Hansen – idee, kontynuatorzy; pomiędzy przedmiotem a metaforą: Mirosław Bałka, Mikołaj Smoczyński, Robert Kuśmirowski; nowe formuły malarskie: Tomasz Ciecierski, Leon Tarasewicz, Grupa Ładnie. |
Literatura: |
• Chrzanowska-Pieńkos J., Pieńkos A., Leksykon sztuki polskiej XX wieku, Poznań 1996. • Fik M., Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944-1981, Londyn 1989. • Od awangardy do postmodernizmu, red. G. Dziamski, Warszawa 1997. • Olszewski A. K., Dzieje sztuki polskiej w zarysie 1890-1980, Warszawa 1988. • Polskie życie artystyczne w latach 1945-1960, pod red. A. Wojciechowskiego, Wrocław 1992. • Słownik malarzy polskich. Od dwudziestolecia międzywojennego do końca XX wieku, praca zb., t. II, Warszawa 2001. • Wallis A., Atlas kultury Polski 1946-1980, Międzychód 1994. • Art From Poland 1945-1996, conceived by A. Rottenberg, Warsaw 1997. • Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983. • Kępińska A., Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945-1978, Warszawa 1981. • Kitowska-Łysiak M., Ślady. Szkice o sztuce polskiej po 1945 roku, Lublin 1999. • Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1980, wyd. 2, Warszawa 1988. • Markowska A., Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003. • Mazur A., Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Kraków 2009. • Piotrowski P., Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005. • Tenże, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999. • Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005. • Wojciechowski A., Młode malarstwo polskie 1944-1974, Wrocław 1975. • Sztuka dzisiaj. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, listopad 2001, pod red. M. Poprzęckiej, Warszawa 2002. • Sztuka polska po 1945 roku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, listopad 1984, praca zb., Warszawa 1987. • Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993. • Bernatowicz P., Picasso za żelazną kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970, Kraków 2006. • Czerni K., Nie tylko o sztuce. Rozmowy z profesorem Mieczysławem Porębskim, Wrocław 1992. • Taż sama, K., Rezerwat sztuki. Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000. • Czubak B., Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Galeria Zachęta, Warszawa, wrzesień-październik 2005. • Dziamski G., Awangarda po awangardzie, Poznań 1995. • Galeria Krzywe Koło [kat. wyst.], Muzeum Narodowe, Warszawa, lipiec-wrzesień 1990. • Grupa Krakowska 1932-1994 [kat. wyst.], Galeria Zachęta, Warszawa, kwiecień-maj 1994. • Grupa „Zamek”. Historia – krytyka – sztuka, red. M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski, P. Majewski, Lublin 2007. • Grupa „Zamek”. Konteksty – wspomnienia – archiwalia, red. M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski, P. Majewski, Lublin 2010. • Gruppa 1982-1992 [kat. wyst.], oprac. M. Sitkowska, Galeria Zachęta, Warszawa, grudzień 1992-luty 1993. • Guzek Ł., Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007. • Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2005. • Taż sama, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Poznań 2008. • Jedlińska E., Sztuka po Holocauście, Łódź 2001. • Juszkiewicz P., od rozkoszy historiozofii do „gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2006. • Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002. • Taż sama, Podróż do przeszłości: interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, Warszawa 2010. • Kowalska B., Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Kraków 1981. • Krąg „Arsenału 1955”. Malarstwo, grafika, rysunek z Muzeum Okręgowego w Gorzowie Wlkp. [kat. wyst.], Galeria Zachęta, Warszawa, luty 1992. • Nader L., Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009. • Lachowski M., Awangarda wobec instytucji. O sposobach prezentacji sztuki w PRL-u, Lublin 2006. • Ludwiński J., Epoka błękitu [antologia tekstów], Kraków 2003. • Łuszczek D. K. OSPPE, Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, Warszawa 1998. • Majewski P., Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności”, Lublin 2006. • Marciniak J., Paradoks artystów, Poznań 1994. • Markowska A., Sztuka w Krzysztoforach. Między stylem a doświadczeniem, Kraków-Cieszyn 2000. • Nowocześni a socrealizm [kat. wyst.], pod. Red. M. Świcy i J. Chrobaka, Fundacja Nowosielskich, Starmach Gallery, Kraków 2000. • Odwilż. Sztuka około 1956, pod red. P. Piotrowskiego, Poznań 1996. • Performance – wybór tekstów, red. G. Dziamski, H. Gajewski, J. S. Wojciechowski, Warszawa 1984. • Piotrowski P., Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010. • Tenże, Dekada. O syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań 1991. • Tenże, Sztuka według polityki. Od „Melancholii” do „Pasji”, Kraków 2007. • Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Kraków 1983. • Powinność i bunt [kat. wyst.], red. M. Sitkowska i G. Kowalski, Galeria Zachęta, Warszawa 2004. • Refleksja konceptualna w sztuce polskiej. Doświadczenia dyskursu: 1965-1975 [kat. wyst.] red. P. Polit, P. Woźniakiewicz, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Warszawa 2000. • Rogozińska R., W stronę Golgoty. Inspiracje pasyjne w sztuce polskiej w latach 1970-1999, Poznań 2002. • Ronduda Ł., Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa 2009. • Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009. • Sempoliński J., Władztwo i służba. Myśli o sztuce [antologia tekstów], Lublin 2001. • Stajuda J., O obrazach i innych takich [antologia tekstów], podały do druku J. Gola i M. Sitkowska, Warszawa 2000. • Sztuka kobiet, pod red. J. Ciesielskiej i A. Smalcerz, Bielsko Biała 2000. • Sztuki plastyczne w Poznaniu 1945-1980, pod red. T. Kostyrko, Poznań 1987. • Sztuka w okresie PRL-u. Metody i przedmiot badań, red. T. Gryglewicz, A. Szczerski, Kraków 1999. • Toniak E., Olbrzymki. Kobiety i socrealizm, Kraków 2008. • Włodarczyk W., Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1944-2004, Warszawa 2005. • Tenże, Socrealizm. Sztuka polska w latach 1950-1954, Paryż 1986. • Sosnowska J., Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999, Warszawa 1999. • Wojciechowski A., Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat 80., Warszawa 1992. • Woźniakowski J., Co się dzieje ze sztuką?, Warszawa 1974 (tam m.in. tekst Czy trzeba mieć wstręt do kapistów? oraz cz. III). • Zydorowicz J., Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kulturowych po 1989 roku, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wykłady powinny pomóc słuchaczom w samodzielnej orientacji w polskiej sztuce po 1945 roku. Ich zadaniem jest zachęcenie do interpretacji współczesnych dzieł malarskich, fotograficznych, graficznych, intermedialnych. Zajęcia powinny skłonić słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce. Zasadniczą rolą zajęć jest również kształtowanie otwartości i wrażliwości na wizualną stronę współczesnej kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Uścińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Uścińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.