Ikonografia żydowskiej sztuki nowoczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-IZSZN-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ikonografia żydowskiej sztuki nowoczesnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć w formule wykładu będzie zagadnienie ikonografii (o charakterze religijnym i świeckim) w nowoczesnej sztuce żydowskiej (od lat 70. XIX w. do 1960 r.) w Europie, Izraelu i w Stanach Zjednoczonych. W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z podstawowymi pojęciami tradycji i kultury żydowskiej, a także z kontekstem historycznym analizowanych dzieł. Podczas zajęć akcent zostanie też położony na krytyczną lekturę tekstów dotyczących analizowanych motywów. |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje wybór tematów ikonograficznych zarówno religijnych (czyli związanych z judaizmem), jak i świeckich, a także ich wieloaspektowość poprzez analizę dzieł plastycznych, graficznych i rzemiosła artystycznego w nowoczesnej sztuce żydowskiej, tworzonej od lat 70. XIX w do 1960 r. Celem wykładu będzie zbadanie, co zadecydowało o tym, że artyści żydowscy sięgali najczęściej właśnie po te, a nie inne tematy – i jaka była ich recepcja. Zbadanie ikonografii sztuki żydowskiej będzie możliwe dzięki znajomości wybranych tekstów z zakresu żydowskiej hermeneutyki biblijnej, tekstów literackich i krytyki artystycznej. Odniesieniem w dyskusji nad ikonografią żydowską będą dzieła sztuki chrześcijańskiej, które posłużą jako materiał porównawczy. Na pierwszych zajęciach zaprezentowana zostanie metoda ikonograficzna wykorzystywana w badaniach nad sztuką żydowską, jej założenia, atuty, ale też ograniczenia. W ciągu następnych zajęć odpowiednio w dwóch cyklach dyskusji zostanie poddana obecność tematyki religijnej i świeckiej w nowoczesnej sztuce żydowskiej – która narodziła się wskutek procesów emancypacyjnych i szeroko pojętej sekularyzacji społeczeństwa żydowskiego w Europie – i rozmaite jej potraktowanie. Cykl zajęć dotyczący tematyki religijnej obejmie przede wszystkim przedstawienia wybranych ksiąg Biblii Hebrajskiej (Księga Rodzaju, Pieśń nad Pieśniami, Księga Estery), ale także żydowskich apokryfów (Księga Judyty) oraz przedstawienia żydowskich świąt i religijnych obrzędów. Następny cykl będzie dotyczył analizy motywów o charakterze świeckim, takich jak ikonografia la belle Juive, pogromów, Teodora Herzla i zagłady oraz ikonografia odnosząca się do tematyki chrześcijańskiej (Jezus, Pieta). Podsumowując, celem zajęć będzie umożliwienie studentom uzyskania wiedzy o kulturze wizualnej Żydów w XX w. i jej interakcjach ze światem chrześcijańskim (w kontekście polemiki i dialogu). Ramowy program zajęć 1. Ikonografia żydowska jako kryterium specyfiki sztuki żydowskiej. 2. Żydowskie święta i religijne obrzędy (Moritz Oppenheim, Leopold Pilichowski, Jakub Weinles, Maurycy Minkowski). 3. Biblijni herosi: Mojżesz, Dawid, Salomon (Efraim Mojżesz Lilien, Lesser Ury, Artur Szyk). 4. Biblijne kobiety: eszet chail (Judyta) (Boris Schatz, Wilhelm Wachtel, Jankiel Adler), Estera (Wilhelm Wachtel, Efraim Mojżesz Lilien), Ewa (Lesser Ury, Audrey Flack). 5. Pieśń nad Pieśniami (Simeon Solomon, Wilhelm Wachtel, Ze‘ev Raban, Marc Chagall). 6. Księga Rodzaju/Księga Wyjścia (Bereszit/Szemot) (Samuel Bak, Marc Chagall, Artur Szyk). 7. Tematyka chasydzka (Izydor Kaufmann, Jankiel Adler, Samuel Cygler). 8. Akeda (Związanie Izaaka) (Marc Chagall, Abel Pann, Leonard Baskin, Menashe Kadishman). 9. Wizerunki la belle Juive (Maurycy Gottlieb, Efraim Mojżesz Lilien, Wilhelm Wachtel). 10. Judenschmerz (żydowskie cierpienie) i wizualizacja pogromów (Leopold Pilichowski, Maurycy Minkowski, Samuel Hirszenberg). 11. Żydowski Jezus: geneza motywu i jego ewolucje (Marek Antokolski, Maurycy Gottlieb, Max Liebermann, Reuven Rubin, Marc Chagall, Dawid Aronson). 12. Pieta: geneza motywu i jego ewolucje (Jacob Steinhardt, Leopold Gottlieb, Marc Chagall, Marcel Janco, Moshe Bernstein, Naftali Bezem). 13. Zagłada w sztuce żydowskiej (Marc Chagall, Felix Nussbaum, Erna Rosenstein, Samuel Bak). 14. Etos syjonistyczny w sztuce żydowskiej (Leopold Pilichowski, Efraim Mojżesz Lilien, Ze’ev Raban). 15. Wizyta w ŻIH. |
Literatura: |
Wybrana literatura: Ziva Amishai-Maisels, The Jewish Jesus, „Journal of Jewish Art” 1982, nr 9, s. 984–104. Ziva Amishai-Maisels, Origins of the Jewish Jesus, w: Complex Identities: Jewish Consciousness and Modern Art, red. Matthew Baigell, Milly Heyd, Rutgers University Press, New Brunswick 2001, s. 51–86. Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation: Influence of the Holocaust on Visual Arts, Pergamon Press, Oxford 1993. Ziva Amishai-Maisels, Chagall’s White Crucifixion, „Art Institute of Chicago Museum Studies” 1991, nr 17, 2, s. 138–153. Ziva Amishai-Maisels, Art Confronts the Holocaust, w: After Auschwitz: Responses to the Holocaust in Contemporary Art, red. Monica Bohm-Duchen, Lund Humphries, London 1995, s. 49–77. Art in Jewish Society, red. Jerzy Malinowski, Małgorzata Stolarska-Fronia, Renata Piątkowska, Tamara Sztyma, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa- Toruń 2016. Samantha Baskind, Jewish Artists and the Bible in Twentieth-Century America, Penn State University Press, Philadelphia 2014. Michael Berkowitz, Zionist Culture and West European Jewry Before the First World War, Cambridge University Press, Cambridge 1993. Richard I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern Europe, University of California Press, Berkeley 1998. Monika Czekanowska-Gutman, Pietà in Jacob Steinhardt's Early Oeuvre, „Images. A Journal of Jewish Art and Visual Culture” 2017, nr 1, s. 84–96. Monika Czekanowska-Gutman, Reclaiming Biblical Heroines: Portrayals of Judith, Esther and the Shulamite in Early Twentieth Century Jewish Art (Brill's Series in Jewish Studies), Brill, Leiden 2022. The Emergence of Jewish Artists n Nineteenth-Century Europe, red. Susan Tumarkin Goodman, Merrell, New York 2002. Yael Feldman, Deliverance Denied: Isaac’s Sacrifice in Israeli Arts and Culture: A Jewish Christian Exchange, w: The Bible Retold by Jewish Artists, Writers, Composers and Filmmakers, red. Helen Leneman, Barry Dov Walfish, Sheffield University Press, Sheffield 2015, s. 86–121. Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, w: Theodor Herzl. Visionary of the Jewish State, red. Gideon Shimoni, Robert Wistrich, The Hebrew University Magnus Press, Jerusalem 1990, s. 265–292. Milly Heyd, Isaac’s Sacrifice in the Bible: Illustration of Lilien and Pann, „Jewish Book Annual” 1982, nr 40, s. 54–66. Benjamin Harshav, Marc Chagall and the Lost Jewish World. The Nature of Chagall’s Art and Iconography, Rizzoli, New York 2006. Jewish Dimensions in Modern Visual Culture, red. Rose- Carol Washington Long, Matthew Baigell, Milly Heyd, Brandeis University Press, Hanover, London 2010. Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, Bergin and Gravey Publishers, Massachusetts 1984. Artur Kamczycki, Syjonizm i sztuka. Ikonografia Teodora Herzla, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 2014. Gabriele Kohlbauer-Fritz, “La belle juive” und die schöne Schickse”, w: Der schejne Jid „Das Bild des jüdischen Körpers’ in Mythos und Ritual, red. Sander Gilman, Robert Jütte, Gabriele Kohlbauer Fritz, Picus Verlag, Wien 1998, s. 109–121. Lawrence L. Langer, In a Different Light. The Book of Genesis in the Art of Samuel Bak, Pucker Art Publication, Boston 2001. Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX w., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2000. Dalia Manor, Art in Zion: the Genesis of Modern National Art in Jewish Palestine, Routledge Curzon, New York 2005. Amitai Mendelsohn, Behold the Man: Jesus in Israeli Art, The Israel Museum, Magnes Press, Jerusalem 2017. Gideon Ofrat, Akedat Yitzhak ba-omanut ha-Yisraelit (The Binding of Isaac in Israeli Art), The Museum of Israeli Art, Ramat Gan 1988. Margaret Olin, The Nation Without Art. Examining Modern Discourses on Jewish Art, University of Nebraska Press, Lincoln, London 2001. Gabrielle Sed Rajna, Jewish Art, Steimatzky, Tel Aviv 1987. Renata Piątkowska, Między wyobraźnią a pamięcią. Pogromy z lat 1903–1906 w dziełach artystów żydowskich z Polski, w: Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX w. t. 1: Literatura i sztuka, red. Sławomir Buryła, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Wrocławski, Warszawa 2018, s. 291–321. Polski słownik judaistyczny: dzieje, kultura, religia, oprac. Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski, t. 1,2, Prószyński i S- ka, Warszawa 2003. Mirjam Rajner, The Continuity of 'Jewish Iconography': Images Depicting the Migration From Eastern Europe, Pogroms and Deportations as Models of Holocaust Art, „Legacy. Journal of the International School for Holocaust Studies” 2011, nr 4, s. 14–25. Nurit Shilo-Cohen, Bezalel: 1906–1929, Museum Israel, Jerusalem 1983. Catherine M. Soussloff, Jewish Identity in Modern Art History, California Press, Berkeley–Los Angeles–London 1999. Małgorzata Stolarska-Fronia, Apocalyptic City Versus Apocalyptic Shtetl: The Experience of Catastrophe in the Work of the Jewish Expressionists, „Centropa. Journal of Central European Architecture and Related Arts” 2015, nr XV (3), s. 242–254. |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: K2_W02 – „zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym”; K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat nowoczesnej sztuki żydowskiej, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych”; K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych”; K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”. Umiejętności: Student/Studentka: K2_U01 – „potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy”; K2_U02 – „potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki”; K2_U04 – „potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno- kulturowym”; K2_U05 – „potrafi stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań”; K2_U06 – „potrafi stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach”; K2_U07 – „potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach”; K2_U08 – „potrafi stosować pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_U09 – „potrafi stosować pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych”; K2_U10 – „potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”; K2_U11 – „potrafi stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej”; K2_U13 – „potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych”; K2_U14 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dubowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dubowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.