Historia sztuki współczesnej powszechnej, wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LNWPOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki współczesnej powszechnej, wykład |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat sztuki współczesnej. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat sztuki współczesnej poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla tego okresu zjawisk, współtworzących je artystów oraz omówienie przełomowych wystaw. Naszym zadaniem będzie nie tylko prześledzenie zmian jakie zachodziły w sztuce od przełomu XIX i XX wieku, lecz przede wszystkim zrozumienie ich przyczyn oraz konsekwencji, które obserwujemy w sztuce do dziś. Dlatego też sporo czasu poświęcone zostanie założeniom ideowym poszczególnych zjawisk oraz omówieniu kontekstu, w którym się wyłaniały, co pozwoli na usytuowanie ich nie tylko względem poprzedników (poprzez ciągłość i/bądź zerwanie), lecz również na dostrzeżenie ich relacyjności i paraleli w stosunku do konkretnych procesów społecznych, geopolitycznych, ekonomicznych czy kulturowych. Zagadnienia szczegółowe: „zawieszenia percepcji” – sztuka, społeczeństwo i technologia u progu XX wieku: kubizm, futuryzm; sztuka i „Wielka Wojna” oraz utopie społeczne: ekspresjonizm, Nowa Rzeczowość, dadaizm, konstruktywizm, Bauhaus i De Stijl; nowa sztuka dla nowego człowieka/sztuka w obliczu reżimów totalitarnych, parapolityki i zimnej wojny: realizm socjalistyczny, sztuka III Rzeszy, ekspresjonizm abstrakcyjny, modernizm jako ideologia; sztuka jako odpowiedź na standardyzację w społeczeństwach rozwiniętego kapitalizmu: world goes pop, minimalizm; przełom konceptualny i narodziny krytyki instytucjonalnej; upolitycznienie sztuki po 1968 roku – emancypacje i choreografie artystycznego protestu: happening/performans, Fluxus; Międzynarodówka Sytuacjonistyczna, feminizm, postkolonializm; sztuka a polityka po 1989 roku: agorafobia/agorafilia w sztuce i sztuka w przestrzeni publicznej; sztuka w obliczu globalizacji i biennalizacji życia artystycznego; nowe praktyki artystyczne jako reakcja na alienację i spektaklowość: estetyka relacyjna/partycypacja. |
Literatura: |
Foster H., Krauss R., Art Since 1900 Modernism, Antimodernism And Postmodernism; Thames&Hudson 2016; A Companion to Contemporary Art since 1945, red. A. Jones, Blackwell 2006; Walther Ingo F., ART of the 20th Century, Köln 2000; Porębski M., Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1989; Porębski M., Kubizm, Warszawa 1980; Elger D., Expressionism: A Revolution in German Art, Köln 2002; Baumgarth Ch., Futuryzm, Warszawa 1978; Lista, G., Futuryzm, Warszawa 2002; Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983; Strożek P., Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Warszawa 2016; Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1973; Passeron R., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993; Overy P., De Stijl, Warszawa 1979; Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977; Turowski A., W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979; Turowski A., Budowniczowie świata, Kraków 2000; Krakowski P., Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002; Guilbaut S., Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992; Godfrey M., Abstraction and the Holocaust, Yale University Press 2007. Hussakowska M., Minimalizm, Kraków 2003; Biesenbach K., Political Minimal, kat. wyst., 2008. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015; Pawłowski T., Happening, Warszawa 1988; Carlson M., Performans, Warszawa 2007; Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008; Goldberg RoseLee, Performance Art. From Futurism to the Present, London 2011; Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 2015; Grace Glueck, Emily Genaeur, A Documentary Herstory of Women Artists in Revolution, Primary Information 2021 Dziamski G., Przełom konceptualny, Poznań 2010; Camnitzer L., Farver J.,Weiss R., László Beke (red.), Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s, Michigan 1999. Crow Thomas E., The Long March of Pop: Art, Music, and Design, 1930-1995, Yale University Press 2014. Matthew Israel, Kill for Peace: American Artists Against the Vietnam War, University of Texas Press, 2013. Foster H., Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 2010; Guzek Ł., Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Dziamski G., Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002; Piotrowski P., Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010; Piotrowski P., Znaczenia modernizmu, Poznań 1999; Piotrowski P., Muzeum krytyczne, Poznań 2011; Alberro A., Institutional critique: an anthology of artists' writings, MIT 2009. David C. (red.), Documenta 10, Kassel 1997; Enwezor O. (red.), Documenta 11, Kassel 2002; Bishop C., Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015. Yates McKee, Strike Art. Contemporary Art and the Post- Occupy Condition, London/New York 2016. Graw I., High Proce. Art Between the Market and Celebrity Culture, Sternberg Press, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student / studentka: K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie przyporządkowywania konkretnych prac poszczególnym nurtom i tendencjom w sztuce współczesnej; K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki współczesnej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny; K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki współczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk; K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki współczesnej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, nauki społeczne i polityczne, wiedza o kulturze, religii i literaturze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej, praca pisemna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Przywoźny | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przywoźny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.