Historia sztuki nowoczesnej powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LNWPW-W13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowoczesnej powszechnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX wieku. |
Pełny opis: |
Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX wieku. Monograficznie będą omawiane wybrane zjawiska o kluczowym znaczeniu dla przełomu romantycznego ("poetyka ruin", malarstwo portretowe w Anglii, osjanizm i "odkrycie" Szekspira oraz Miltona dla sztuk plastycznych, sztuka Goi, narodziny tzw. ogrodu angielskiego, architektura klasycystyczna, nowe typy pejzażu po 1800 r.), a ponadto historyzm w architekturze XIX wieku, różne postacie realizmu i naturalizmu w malarstwie XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem impresjonizmu), symbolizm w sztukach plastycznych, problem wystaw światowych, architektura "inżynieryjna" i secesja, a wreszcie narodziny kierunków awangardowych i ich rozwój do około 1918 roku. |
Literatura: |
Przykładowe opracowania ogólne: Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890, Oxford 2000 David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti, Akademizm, romantyzm, realizm, tłum. H. Podgórska, Warszawa 2011 Biedermeier, kat. wyst. MNW, red. nauk. Agnieszka Rosales Rodriguez, Warszawa 2017 Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770-1840, Tłum. T. Łozińska, Warszawa 2006 Jean-Louis Cohen, The Future of Architecture, London 2012 Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa 1996 (i 2014) Kenneth Frampton, Modern architecture. A Critical History, London 2003 (i inne wydania) Hans Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 (i inne wydania) Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 2005 (i inne wydania) Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1973 (i inne wydania) On Classic Ground: Picasso, Léger, de Chirico and the New Classicism, 1910-1930. Elizabeth Gowling, Jennifer Mundy. Tate Gallery Publ., 1990 Maria Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 (i inne wydania) John Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze, Warszawa 1985 David Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
K_W02; K_W03; K_W04; K_W16 Student umie opisać sztukę omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne. Potrafi rozpoznać, określić czas powstania i autorstwo dzieł szczególnie ważnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk od XVIII do początków XX w. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zakończy się wspólnym egzaminem pisemnym, z jedną wspólną oceną. Pierwszą połowę egzaminu stanowi rozpoznanie i datowanie obiektów, drugą zaś - 1-2 eseje na zadane tematy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Boniecki, Krzysztof Dziuba | |
Prowadzący grup: | Michał Boniecki, Krzysztof Dziuba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.