Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narracja. Opowieści w sztuce 1300-1520

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-NOWSZ-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Narracja. Opowieści w sztuce 1300-1520
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Analiza ujęć narracyjnych w sztuce 1300-1520

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się ze sposobami kreowania narracji w sztuce. Podejmując analizę cykli przedstawień legend świętych i innych opowieści sakralnych oraz świeckich, studenci będą stawiać pytania o istotę różnych form ujęć narracyjnych. Jaka była intencja tworzenia tych przedstawień? Jakie są źródła treści i formy? Jakie tematy preferowano? Jaki był kontekst historyczno-kulturowy, w których powstawały? Jaka jest relacja rozległych opowieści z przestrzenią, do której ich przeznaczono? Przykłady będą pochodziły z najlepszych realizacji artystycznych w sztuce europejskiej.

Metody prowadzenia zajęć:

konwersatorium, konwersatorium z elementami wykładu wprowadzającego, ćwiczenia

Literatura:

M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250–1400, Warszawa 1981.

- J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010.

- Antoni Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, tom I-III, Warszawa 2008-2015.

- B. Zs. Szakács, The visual world of the Hungarian Angevin Legendary, Budapest 2016.

Dodatkowe pozycje literatury naukowej będą podawane na bieżąco.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu

absolwent zna i rozumie:

K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania, sposobów inwentaryzacji

K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych stylów artystycznych, kierunków, ruchów, tendencji, środowisk, epok historyczno-artystycznych

absolwent potrafi:

K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki (pod względem techniki, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury

K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)

absolwent jest gotów do:

K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce

K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

referat, prezentacja, praca na zajęciach

Kryteria oceniania:

Staranność przygotowania i przedstawienia tematu, aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Wosińska
Prowadzący grup: Urszula Wosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Wosińska
Prowadzący grup: Urszula Wosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-e6328b541 (2025-10-16)