Proseminarium wyższe dr hab I. Luba
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PROSWYZL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium wyższe dr hab I. Luba |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Skrócony opis: |
Seminarium z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej polskiej i powszechnej. Ramy chronologiczne obejmują okres od ostatniej ćwierci XIX wieku do końca XX stulecia. Szczegółowy program zajęć zostanie ustalony wspólnie ze studentami na początku semestru. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć zostanie ustalony wspólnie ze studentami na początku semestru. Seminarium służy opanowaniu przez studentów wszystkich etapów przygotowania pracy magisterskiej – od właściwego sformułowania tematu, przez określenie zakresu i metod badań, kwerendy, po szczegółowe analizy problemowe. |
Literatura: |
Bibliografia zostanie wskazana indywidualnie dla każdego uczestnika seminarium w zależności od tematu pracy magisterskiej/rocznej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu dwóch semestrów zajęć student powinien opanować podstawy samodzielnej pracy badawczej historyka sztuki i wykazać się znajomością zasad pisania tekstu o charakterze naukowym. Student zyskuje umiejętność opracowania stanu badań, odpowiedniego doboru literatury fachowej, krytycznej interpretacji zjawisk i dzieł sztuki. Całoroczne zajęcia, prowadzone w formie konwersatoryjnej, rozwijają kompetencje personalne i społeczne uczestników seminarium. Przygotowują uczestników do samodzielnej pracy naukowej. Kolejne etapy pracy omawiane są w trakcie zajęć, w formie debaty angażującej wszystkich uczestników, a także konsultowane z wykładowcą na dyżurach. K2_W04; K2_W06; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U03; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U11; K2_U12; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K02; K2_K03; K2_K04; K2_K05 Student zna i rozumie: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki. Student potrafi: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki; integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach; stosować pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; Stosować pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych; stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej; świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych. Student jest gotów do: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; aktywnego uczestniczeniaw działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata; przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki; systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - złożenie pracy rocznej w formie pisemnej do końca trwania letniej sesji egzaminacyjnej , - przedstawienie prezentacji bibliograficznej w semestrze zimowym (omówienie wstępnego tytułu i konspektu pracy oraz stanu badań), - przedstawienie pracy w formie referatu na zajęciach w semestrze zimowym i/lub letnim, - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Kryteria oceny pracy magisterskiej są tożsame z kryteriami obowiązującymi w tym zakresie na Wydziale Historycznym UW: - kryteria merytoryczne (zakres tematu, odpowiednio dobrana bibliografia, wykorzystanie dostępnych źródeł, umiejętność formułowania wniosków), - kryteria formalne (zgodność tytułu z treścią, przejrzysty układ pracy, poprawnie sporządzone odnośniki, umieszczenie spisu treści, bibliografii, spisu ilustracji) - kryteria poprawności językowej (stylistyczne, gramatyczne, ortograficzne). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PSEM
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Dziuba | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Dziuba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PSEM
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Dziuba | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Dziuba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.