Śmierć i upamiętnienie w nowożytnej Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SIUP-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Śmierć i upamiętnienie w nowożytnej Polsce |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będą omawiane dzieła realizowane na uroczystości pogrzebowe oraz te dla upamiętnienia zmarłych |
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone na dwie części. W pierwszej na podstawie źródeł pisanych i ikonograficznych zostaną omówione i zanalizowane przebieg i artystyczna oprawa uroczystości pogrzebowych. Część druga będzie poświęcona na analizę różnorodnych dzieł upamiętniających zmarłych. Na wybranych przykładach zostaną przedstawione stosowane rozwiązania formalne, przekazywane treści i sposoby prezentacji zmarłego. |
Literatura: |
Źródła Cui contingit nasci, restat mori: wybór testamentów staropolskich z województwa sandomierskiego, oprac. M. Lubczyński, J. Pielas, H. Suchojad, Warszawa 2005. Dyaryusz Apparencyi pogrzebowey S. P. Wielmozney Imci Pani Dorothy z Grothow Gembicki Starosciny Nakielskiey Herbu Rawicz w Kosciele Labiszynskim WW. OO. Reformatow erygowaney Dnia Czwartego Czerwca Roku 1731 http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=109055. Kronika mieszczanina krakowskiego z lat 1575-1595, wyd. H. Barycz, Kraków 1930. Kopie Zamoyskich przyozdobione abo Kazanie na pogrzebie [...] Thomasza Zamoyskiego [...] miane [...] dnia 9 lutego, roku [...] M.DC.XXX.VIII. przez Barthłomieia Silviusza [...], http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=48924&from=FBC. Kromer M., Mowa na pogrzebie Zygmunta I oraz O pochodzeniu i o dziejach Polaków księgi XXIX i XXX, wstęp, przekład i oprac. J. Starnawski, Olsztyn 1982, s. 105-220. Orzechowski S., Wybór pism, oprac. J. Starnawski, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1972, s. 278-285 [Obchód pogrzebu Jana Tarnowskiego] Starowolski S., Monumenta Sarmatarum, Cracoviae 1655. Testamenty szlachty krakowskiej XVII – XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprac. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997. Opracowania Barłowska M., „Bo przystoi, by mężne tak wieziono ciała” Mowy przy wyprowadzeniu ciała rycerza z obozu, „Wschodni Rocznik Humanistyczny”, 7: 2010-2011, s. 57-69. Bernatowicz, T. Uwagi o XVII-wiecznych epitafiach z obrazami z terenu Gdańska, „Studia Gdańskie”, 6: 1986, s. 139-177. Biłozór-Salwa M., Musicus mortalis – Musical Iconography and the Baroque Conceit, „Musicology Today” 2009, [Polish Studies on Baroque Music, ed. by Sz. Paczkowski, A. Ryszka-Komarnica], s. 178-195. http://files.musicologytoday.hist.pl/files/Musicology_Today/Musicology_Today-r2009-t6/Musicology_Today-r2009-t6.pdf. Chrościcki Juliusz A., Pomniki sławy żołnierskiej od kurhanów i piramid z kości do monumentalnych dekoracji pogrzebowych (XV-XVIII w.) [w:] I podaje wiek wiekowi. Tradycje chrześcijańskie w dziejach polskiego oręża, Katalog wystawy, Muzeum Wojska Polskiego (wrzesień 2001 – marzec 2002). Chrościcki J. A., Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974 http://otworzksiazke.pl/ksiazka/pompa_funebris/. Cieślak K., Epitafia obrazowe w Gdańsku (XV-XVII w.), Wrocław 1993. Cieślak K., Kościół - cmentarzem : sztuka nagrobna w Gdańsku (XV-XVIII w.): „długie trwanie" epitafium, Gdańsk 1992. Cieślak Katarzyna, Pierwowzory graficzne epitafiów obrazowych w Gdańsku a problemy ich ikonografii, „Biuletyn Historii Sztuki”, 50: 1988, nr 3. Gryglewski P., Vetusta Monumenta: szlacheckie mauzoleum od połowy XV do XVII w., Łódź 2002. Janicki M., Chorągwie nagrobne czyli nagrobki chorągiewne i rycerski obrządek pogrzebowy, „Studia i Materiały do Historii Wojskowości”, 39: 1998, s. 77-102. Janicki M., Pochówki i pamięć poległych (XIV-XVII w.), „Napis”, 7: 2001, s. 57-77. Karpowicz M., Przemiany mentalności na przykładzie nagrobków w XVIII w., w: Sztuki polskiej drogi dziwne, Bydgoszcz 1994, s. 175-199. Kizik E. , Śmierć w mieście hanzeatyckim w XVI-XVIII wieku : studium z nowożytnej kultury funeralnej, Gdańsk 1998. Kicińska U., Wzorzec szlachcianki w polskich drukowanych oracjach pogrzebowych XVII wieku, Warszawa 2013. Kowalczyk J., Polskie portrety „all'antica" w plastyce renesansowej, w: Treści dzieła sztuki : Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969, s. 121-136. Kozakiewiczowa H., Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1984. Kozina Irma, Polskie chorągwie nagrobne i ich związek z ideą militis christiani, „Nasza Przeszłość” , 74: 1990. Kret W., Theatrum in exequiis Karola Ferdynanda Wazy na tle twórczości Giovanniego Battisty Gisleniego, „Rocznik Warszawski”, 1975, s. 41-66. Łoziński J.Z., Grobowe kaplice kopułowe w Polsce 1520-1620, Warszawa 1973. Matwijów M., Pogrzeb królowej Ludwiki Marii we wrześniu 1667 r., [w:] Studia i materiały z dziejów nowożytnych, red. L. Matwijowski, S. Ochmann-Staniszewska, Wrocław 1995, s. 64-86. Miks-Rudkowska N., Theatrum in exequiis Karola Ferdynanda Wazy. Z badań nad twórczością G.B. Gisleniego, „Biuletyn Historii Sztuki”, 4: 1968, z. 4, s. 419-434. Nestorow R., „Magna pompa et splendido apparatu”. Ceremonia pogrzebowa Adama Mikołaja Sieniawskiego we Lwowie i Brzeżanach w r. 1726, w: Sztuka kresów wschodnich, t. 6, red. A. Betlej, P. Krasny, współpraca J. Wolańska, M. Biernat, Kraków 2006, s. 225-241. Nie wszystek umrę. Pamięć o zmarłych w kulturze staropolskiej, red. A. Jankowski, A. Kolnder, Bydgoszcz 2015. Nowaszczuk J., Miejsca wspólne łacińskich epitafiów epoki renesansu, Szczecin 2007. Nowaszczuk J., Wierszowane epitafia łacińskie w Polsce epoki renesansu. Kompozycja. Antologia utworów, Szczecin 2009. Osiecka-Samsonowicz H., „Z wielką pompą do nieba” – pogrzebowe „theatrum” w Rzeczypospolitej w XVIII wieku, „Rocznik Historii Sztuki”, 44: 2019, s. 205-214. http://journals.pan.pl/Content/114607/PDF/RHS+XLIV+2019+14-H.Osiecka-Samsonowicz.pdf?handler=pdf. Panofsky E., Tomb Sculpture. Its Changing Aspects from Ancient Egypt to Bernini, London 1992. Skwara M., „Miejsca wspólne” polskiej poezji i sztuki funeralnej XVI i początku XVII wieku, Szczecin 1994. Skwara M., Polskie drukowane oracje pogrzebowe XVII wieku. Bibliografia, Gdańsk 2009. Sulewska R., Warszawskie uroczystości pogrzebowe królów i ich rodzin w XVI i XVII wieku. Ceremoniał, przestrzeń, oprawa plastyczna, „Rocznik Historii Sztuki”, 44: 2019, s. 179-204. http://journals.pan.pl/dlibra/publication/131208/edition/114606/content. Vanitas: portret trumienny na tle sarmackich obyczajów pogrzebowych, Kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, listopad 1996 - luty 1997, Poznań 1996. Wesela, chrzciny i pogrzeby w XVI-XVIII wieku, red. H. Suchojad, Warszawa 2001. Zlat Mieczysław, Typy osobowości w polskiej sztuce XVI w., [w:] Renesans. Sztuka i ideologia, Warszawa 1976, s. 251-291. Żukowski J., Z majestatu pańskiego na żałobne mary. Polskie i europejskie egzekwie królowej Cecylii Renaty (1644), „Kronika Zamkowa”, 1-2/63-64/2012, s. 79-125. |
Efekty uczenia się: |
Po zrealizowaniu zajęć student: K_W02 Zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą komemoratywnych dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania. K_W04 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu sztuki sepulkralnej w nowożytnej Polsce w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W16 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby K_U04 Potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów nowożytnej sztuki sepulkralnej w Polsce (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne K_U06 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U010 Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U011 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł K_U13 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, uczestnictwa w zajęciach, krótkich testów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dąbkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dąbkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dąbkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dąbkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.