Gatunki dawnej polifonii wokalnej (moduł V)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1GDPW-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Gatunki dawnej polifonii wokalnej (moduł V) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
III rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla III r. (moduł V) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Europejskie rękopisy wokalne epoki średniowiecza i renesansu: dzieje, funkcja, repertuar. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane rękopisy z polifonią wokalną sporządzone między schyłkiem XII a początkiem XVI wieku. Omówione zostaną okoliczności ich powstania i funkcjonowania w kulturze, a także repertuar i jego osobliwości. Celem zajęć jest ukazanie kontekstów, jakie mogły towarzyszyć powstawaniu oraz wykonywaniu średniowiecznych i renesansowych kompozycji wokalnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie. 2. Magnus liber organi. 3. Rękopisy z dziełami Guillaume’a de Machaut. 4. Kodeks Squarcialupi. 5. Kodeks Chantilly. 6. Kodeks Old Hall. 7. Księga chórowa z Eton. 8. Kodeksy trydenckie. 9. Kodeks Emmeram. 10. Kodeks Speciálník. 11. Chansonnier cordiforme. 12. Kodeks Chigi. 13. Kodeks Medici. |
Literatura: |
M. Bent: The Old Hall Manuscript „Early Music” 2/1, 1974 R. L. Gerber, Sacred Music from the Cathedral at Trent. Trent, Museo Provinciale d'Arte, Codex 1375 (olim 88), Chicago 2006 J. Haar, John Nádas, Antonio Squarcialupi: Man and Myth „Early Music History” 25, 2006 H. Kellman, The Origins of the Chigi Codex: the Date, Provenance, and Original Ownership of Rome, Biblioteca Vaticana, Chigiana, C.VIII.234, “Journal of the American Musiological Society” 11/1, 1958 E. L. Kottick, The Chansonnier Cordiforme, “Journal of the American Musiological Society” 20/1, 1967 E. E. Leach, Guillaume de Machaut: Secretary, Poet, Musician, Leuven 2011 L. Mráčková, Behind the stage: some thoughts on the Codex Speciálník and the reception of polyphony in late 15th-century Prague, „Early Music” 37/1, 2009 Y. Plumley, A. Stone (ed.), A late medieval songbook and its context: new perspectives on the Chantilly Codex, Turnhout 2009 J. Rifkin, The Creation of the Medici Codex, “Journal of the American Musicological Society” 62/3, 2009 E. H. Roesner, Who 'Made' the 'Magnus Liber'? „Early Music History” 20, 2001 I. Rumbold (& P. Wright), Hermann Pötzlinger's music book: the St Emmeram Codex and its contexts, Woodbridge 2009 M. Williamson The Early Tudor Court, the Provinces and the Eton Choirbook, Early Music 25/2, 1997 |
Efekty uczenia się: |
Studenci powinni mieć podstawową wiedzę na temat omawianych rękopisów, zdawać sobie sprawę z różnorodności przyczyn powstawania tego rodzaju źródeł, orientować się w ich repertuarze, a także umieć postrzegać kompozycje wokalne w takich zbiorach zawarte jako nośniki różnych znaczeń, zarówno muzycznych, jak i pozamuzycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Studenci zostaną zobligowani do przygotowania pracy pisemnej na uzgodniony z prowadzącym temat. Zajęcia kończą się zaliczeniem pisemnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Europejskie rękopisy wokalne epoki średniowiecza i renesansu: dzieje, funkcja, repertuar. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane rękopisy z polifonią wokalną sporządzone między schyłkiem XII a początkiem XVI wieku. Omówione zostaną okoliczności ich powstania i funkcjonowania w kulturze, a także repertuar i jego osobliwości. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. 2. Magnus liber organi. 3. Rękopisy z dziełami Guillaume’a de Machaut. 4. Kodeks Squarcialupi. 5. Kodeks Chantilly. 6. Kodeks Old Hall. 7. Księga chórowa z Eton. 8. Kodeksy trydenckie. 9. Kodeks Emmeram. 10. Kodeks Speciálník. 11. Chansonnier cordiforme. 12. Kodeks Chigi. 13. Kodeks Medici. |
|
Literatura: |
M. Bent: The Old Hall Manuscript „Early Music” 2/1, 1974 R. L. Gerber, Sacred Music from the Cathedral at Trent. Trent, Museo Provinciale d'Arte, Codex 1375 (olim 88), Chicago 2006 J. Haar, John Nádas, Antonio Squarcialupi: Man and Myth „Early Music History” 25, 2006 H. Kellman, The Origins of the Chigi Codex: the Date, Provenance, and Original Ownership of Rome, Biblioteca Vaticana, Chigiana, C.VIII.234, “Journal of the American Musiological Society” 11/1, 1958 E. L. Kottick, The Chansonnier Cordiforme, “Journal of the American Musiological Society” 20/1, 1967 E. E. Leach, Guillaume de Machaut: Secretary, Poet, Musician, Leuven 2011 L. Mráčková, Behind the stage: some thoughts on the Codex Speciálník and the reception of polyphony in late 15th-century Prague, „Early Music” 37/1, 2009 Y. Plumley, A. Stone (ed.), A late medieval songbook and its context: new perspectives on the Chantilly Codex, Turnhout 2009 J. Rifkin, The Creation of the Medici Codex, “Journal of the American Musicological Society” 62/3, 2009 E. H. Roesner, Who 'Made' the 'Magnus Liber'? „Early Music History” 20, 2001 I. Rumbold (& P. Wright), Hermann Pötzlinger's music book: the St Emmeram Codex and its contexts, Woodbridge 2009 M. Williamson The Early Tudor Court, the Provinces and the Eton Choirbook, Early Music 25/2, 1997 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Europejskie rękopisy wokalne epoki średniowiecza i renesansu: dzieje, funkcja, repertuar. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane rękopisy z polifonią wokalną sporządzone między schyłkiem XII a początkiem XVI wieku. Omówione zostaną okoliczności ich powstania i funkcjonowania w kulturze, a także repertuar i jego osobliwości. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. 2. Magnus liber organi. 3. Rękopisy z dziełami Guillaume’a de Machaut. 4. Kodeks Squarcialupi. 5. Kodeks Chantilly. 6. Kodeks Old Hall. 7. Księga chórowa z Eton. 8. Kodeksy trydenckie. 9. Kodeks Emmeram. 10. Kodeks Speciálník. 11. Chansonnier cordiforme. 12. Kodeks Chigi. 13. Kodeks Medici. |
|
Literatura: |
M. Bent: The Old Hall Manuscript „Early Music” 2/1, 1974 R. L. Gerber, Sacred Music from the Cathedral at Trent. Trent, Museo Provinciale d'Arte, Codex 1375 (olim 88), Chicago 2006 J. Haar, John Nádas, Antonio Squarcialupi: Man and Myth „Early Music History” 25, 2006 H. Kellman, The Origins of the Chigi Codex: the Date, Provenance, and Original Ownership of Rome, Biblioteca Vaticana, Chigiana, C.VIII.234, “Journal of the American Musiological Society” 11/1, 1958 E. L. Kottick, The Chansonnier Cordiforme, “Journal of the American Musiological Society” 20/1, 1967 E. E. Leach, Guillaume de Machaut: Secretary, Poet, Musician, Leuven 2011 L. Mráčková, Behind the stage: some thoughts on the Codex Speciálník and the reception of polyphony in late 15th-century Prague, „Early Music” 37/1, 2009 Y. Plumley, A. Stone (ed.), A late medieval songbook and its context: new perspectives on the Chantilly Codex, Turnhout 2009 J. Rifkin, The Creation of the Medici Codex, “Journal of the American Musicological Society” 62/3, 2009 E. H. Roesner, Who 'Made' the 'Magnus Liber'? „Early Music History” 20, 2001 I. Rumbold (& P. Wright), Hermann Pötzlinger's music book: the St Emmeram Codex and its contexts, Woodbridge 2009 M. Williamson The Early Tudor Court, the Provinces and the Eton Choirbook, Early Music 25/2, 1997 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.