Pracownia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAC-II |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia II |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG I rok II st. Muzykologia II rok II st. Muzykologia Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zadaniem Pracowni II jest stworzenie podstaw warsztatu badawczego niezbędnego dla historyka muzyki dawnej. Zajęcia mają służyć rozwijaniu umiejętności odczytywania przekazu źródłowego na różnych poziomach – od określania jego cech fizycznych po transkrypcje zapisów nutowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą wprowadzeniu do paleografii muzycznej. Studenci będą się zapoznawać od strony teoretycznej i praktycznej z notacjami stosowanymi od X do XVI w.: z różnymi odmianami zapisów chorałowych, notacją modalną, czarną menzuralną (frankońską, francuską, włoską), białą menzuralną, notacjami tabulaturowymi. |
Literatura: |
W. Apel, Die Notation der polyphonen Musik, Leipzig 1962 H. Besseler, P. Gülke, Schriftbild der mehrstimmigen Musik, MGiB III/5, Leipzig 1973 (Musikgeschichte in Bildern III/5) B. Stäblein, Schriftbild der einstimmigen Musik, Leipzig 1975 (Musikgeschichte in BildernIII/4) Notae musicae artis. Notacja muzyczna w Polsce od XI do XVI wieku, red. E. Witkowska-Zaremba, Kraków 1999 |
Efekty uczenia się: |
Znajomość najważniejszych cech wybranych dawnych notacji chorałowych, menzuralnych i tabulaturowych. Umiejętność rozpoznawania tych notacji i robienia prostych transkrypcji dawnych zapisów muzycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są zobowiązani do wykonania w trakcie semestru transkrypcji kilku fragmentów dawnych zapisów muzycznych. Zaliczenie końcowe polega na rozpoznaniu różnych typów notacji muzycznych i dokonaniu ich charakterystyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRAC-MGR
|
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu do paleografii muzycznej. Studenci będą się zapoznawać od strony teoretycznej i praktycznej z notacjami stosowanymi od X do XVI w.: z różnymi odmianami zapisów chorałowych, notacją modalną, czarną menzuralną (frankońską, francuską, włoską), białą menzuralną, notacjami tabulaturowymi. |
|
Pełny opis: |
1. Notacje grecka i bizantyjska. Średnowieczne notacje literowe 2.-3. Notacje neumatyczne. 4. Notacja modalna. 5. Czarna notacja menzuralna: frankońska. 6. Czarna notacja menzuralna epoki ars nova 7. Czarna notacja menzuralna epoki trecento 8. Francuska i włoska notacja menzuralna późnego XIV wieku. 9. Biała notacja menzuralna: ogólne założenia. 10. Biała notacja menzuralna: kolorowanie i proporcje. 11. Zapis tabulaturowy klawiszowy: niemiecki, hiszpański. 12. Zapis tabulaturowy lutniowy: hiszpański, włoski, francuski, niemiecki. |
|
Literatura: |
W. Apel, Die Notation der polyphonen Musik, Leipzig 1962 H. Besseler, P. Gülke, Schriftbild der mehrstimmigen Musik, MGiB III/5, Leipzig 1973 (Musikgeschichte in Bildern III/5) B. Stäblein, Schriftbild der einstimmigen Musik, Leipzig 1975 (Musikgeschichte in BildernIII/4) Notae musicae artis. Notacja muzyczna w Polsce od XI do XVI wieku, red. E. Witkowska-Zaremba, Kraków 1999 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Miłkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Miłkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRAC-MGR
|
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marta Ortel-Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu do paleografii muzycznej. Studenci będą się zapoznawać od strony teoretycznej i praktycznej z notacjami stosowanymi od X do XVI w.: z różnymi odmianami zapisów chorałowych, notacją modalną, czarną menzuralną (frankońską, francuską, włoską), białą menzuralną, notacjami tabulaturowymi. |
|
Pełny opis: |
1. Notacje grecka i bizantyjska. Średnowieczne notacje literowe 2.-3. Notacje neumatyczne. 4. Notacja modalna. 5. Czarna notacja menzuralna: frankońska. 6. Czarna notacja menzuralna epoki ars nova 7. Czarna notacja menzuralna epoki trecento 8. Francuska i włoska notacja menzuralna późnego XIV wieku. 9. Biała notacja menzuralna: ogólne założenia. 10. Biała notacja menzuralna: kolorowanie i proporcje. 11. Zapis tabulaturowy klawiszowy: niemiecki, hiszpański. 12. Zapis tabulaturowy lutniowy: hiszpański, włoski, francuski, niemiecki. |
|
Literatura: |
W. Apel, Die Notation der polyphonen Musik, Leipzig 1962 H. Besseler, P. Gülke, Schriftbild der mehrstimmigen Musik, MGiB III/5, Leipzig 1973 (Musikgeschichte in Bildern III/5) B. Stäblein, Schriftbild der einstimmigen Musik, Leipzig 1975 (Musikgeschichte in BildernIII/4) Notae musicae artis. Notacja muzyczna w Polsce od XI do XVI wieku, red. E. Witkowska-Zaremba, Kraków 1999 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.