Pracownia V
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAC-V |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia V |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG I rok II st. Muzykologia II rok II st. Muzykologia Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą związaną z profilem istniejącego do końca 2020 roku Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki oraz głównymi nurtami badań podejmowanych przez jego pracowników. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą związaną z profilem istniejącego do końca 2020 roku Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki oraz głównymi nurtami badań podejmowanych przez jego pracowników (obok teorii i estetyki mieści się wśród nich m.in. historia muzyki od XIX do XXI wieku z wielością i różnorodnością swej problematyki oraz metodologia badań muzykologicznych). |
Literatura: |
Dostosowana do tematyki pracowni w danym roku (semestrze) akademickim. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik kursu: - ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej problematyki badawczej podejmowanej w byłym Zakładzie, - formułuje i analizuje problemy badawcze związane z profilem zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność oraz aktywny udział w zajęciach; - samodzielne przygotowanie projektu (eseju, ćwiczenia) związanego z tematyką zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stępień | |
Prowadzący grup: | Piotr Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami inaugurującymi nową serię wydawniczą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Bibliotekę Res Facta Nova, której celem jest wzbogacenie polskiej humanistyki o refleksję dotyczącą muzyki, a także włączenie w dyskurs polskiej muzykologii autorów i książek współtworzących nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej. |
|
Pełny opis: |
W 2022 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainicjowało nową serię wydawniczą pod nazwą Biblioteka Res Facta Nova. Następczyni Biblioteki Res Facta wydawanej w latach 1969–1988 ma na celu publikowanie wartościowych i wpływowych książek o muzyce wykraczających poza zakres wąsko pojętej muzykologii czy teorii muzyki, otwierających nauki o muzyce na szeroko pojętą humanistykę. W serii ukazują się zarówno tłumaczenia klasycznych już autorów wpisujących się w nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej, jak również nowe książki polskich autorów, włączających się w ten nurt badań nad muzyką. Pierwsze publikacje wydane pod szyldem nowej serii podejmują refleksję o muzyce w kontekście filozofii i innych dziedzin sztuki. Wspólna lektura wybranych fragmentów zainspiruje nas do tworzenia własnych tekstów o charakterze krytycznym, sięgających po metody i strategie badawcze nowej muzykologii. |
|
Literatura: |
Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłum. Marcin Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, tłum. Zbigniew Biełas, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Marcin Trzęsiok, Muzyka doświadczenia. Eseje i studia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Dodatkowo: Carl Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia, tłum. Antoni Buchner, Kraków 1988. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stępień | |
Prowadzący grup: | Piotr Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze letnim spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami z obszaru filozofii i socjologii muzyki oraz nowej muzykologii nazywanej także muzykologią kulturową (Kania, Adorno, Kramer, Chęćka). W formule seminaryjnej studenci będą pracować nad indywidualnymi projektami. Zaplanowane są dwa wspólne wyjścia na koncerty do Filharmonii Narodowej. Studenci przygotują także referaty na temat wybranego artykułu dotyczącego intertekstualności muzyki. |
|
Pełny opis: |
20.02.2024 Wprowadzenie do tematyki zajęć: lektury, koncerty, blog, zasady zaliczenia 27.02.2024 Lektura na zajęcia: Ireneusz Kania, Czy możliwa jest uniwersalna filozofia muzyki?, Kraków: Austeria 2023. 5.03.2024 Seminarium: wyznaczenie celów pracy nad projektem indywidualnym o charakterze naukowym, popularyzatorskim, edukacyjnym 12.03.2024 Wyjście na koncert do Filharmonii Narodowej (15.03: Berio/de Falla, Strauss, https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-symfoniczny-316127250) – wrażeniówka 19.03.2024 Lektura na zajęcia: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa; NCK 2021 (fragment: Rozdziały 1,2,3, s. 65–154). 26.03.2024 Warsztaty: socjologiczna filozofia muzyki 9.04.2024 Seminarium: sprawozdanie z postępów w pracy nad projektami indywidualnymi 16.04.2024 Lektura na zajęcia: Lawrence Kramer, Mówienie o muzyce. W poszukiwaniu idiomu, w: Myślenie muzyki, Kraków 2024 (prawdopodobnie). 23.04.2024 Warsztaty: mówienie o muzyce 30.04.2024 Lektura na zajęcia: Lawrence Kramer, Niewyrażalne i jak o nim (nie) mówić, w: Myślenie muzyki, Kraków 2024 (prawdopodobnie). 7.05.2024 Lektura na zajęcia: Anna Chęćka, Cielesność doświadczenia muzycznego, w: Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2012, s. 213–264. 14.05.2024 Wyjście na koncert do Filharmonii Narodowej (17.05, Bruckner/Szymanowski) https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-symfoniczny-38284686) – wrażeniówka 21.05.2024 Spotkanie z Szymonem Mechlińskim – wywiad pokoncertowy 28.05.2024 Lektura na zajęcia: Lawrence Kramer, Przyjemność i wartościowanie, w: Myślenie muzyki, Kraków 2024 (prawdopodobnie). 4.06.2024 Seminarium: podsumowanie pracy nad indywidualnymi projektami 11.06.2024 Referaty z przydzielonych rozdziałów książki: Violetta Kostka, Paulo F. de Castro i William A. Everett (eds.), "Intertextuality in Music. Dialogic Composition", Routledge 2021. |
|
Literatura: |
Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, tłum. Marta Bucholc, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2023. Anna Chęćka, Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2012. Ireneusz Kania, Czy możliwa jest uniwersalna filozofia muzyki?, Kraków: Austeria 2023. Violetta Kostka, Paulo F. de Castro i William A. Everett (eds.), Intertextuality in Music. Dialogic Composition, Routledge 2021. Lawrence Kramer, Myślenie muzyki, tłum. P. Siechowicz, M. Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2024 (prawdopodobnie). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stępień | |
Prowadzący grup: | Piotr Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami inaugurującymi nową serię wydawniczą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Bibliotekę Res Facta Nova, której celem jest wzbogacenie polskiej humanistyki o refleksję dotyczącą muzyki, a także włączenie w dyskurs polskiej muzykologii autorów i książek współtworzących nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej. |
|
Pełny opis: |
W 2022 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainicjowało nową serię wydawniczą pod nazwą Biblioteka Res Facta Nova. Następczyni Biblioteki Res Facta wydawanej w latach 1969–1988 ma na celu publikowanie wartościowych i wpływowych książek o muzyce wykraczających poza zakres wąsko pojętej muzykologii czy teorii muzyki, otwierających nauki o muzyce na szeroko pojętą humanistykę. W serii ukazują się zarówno tłumaczenia klasycznych już autorów wpisujących się w nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej, jak również nowe książki polskich autorów, włączających się w ten nurt badań nad muzyką. Pierwsze publikacje wydane pod szyldem nowej serii podejmują refleksję o muzyce w kontekście filozofii i innych dziedzin sztuki. Wspólna lektura wybranych fragmentów zainspiruje nas do tworzenia własnych tekstów o charakterze krytycznym, sięgających po metody i strategie badawcze nowej muzykologii. |
|
Literatura: |
Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłum. Marcin Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, tłum. Zbigniew Biełas, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Marcin Trzęsiok, Muzyka doświadczenia. Eseje i studia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Dodatkowo: Carl Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia, tłum. Antoni Buchner, Kraków 1988. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.