Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Z zagadnień historii muzyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-ZAHIM-KON
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Z zagadnień historii muzyki
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: I rok II st. Muzykologia
Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury, odnoszących się do tradycji muzycznych wybranego regionu Europy środowo-wschodniej, charakteryzującego się cechami reprezentatywności zarówno w domenie lokalnej, jak i uniwersalnej.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć w tegorocznej edycji są tradycje muzyczne dawnego Śląska rozpatrywane z perspektywy instytucji kultury, w których pielęgnowane były rozmaite formy sztuki dźwięku. Do instytucji najważniejszych dla pielęgnowania muzyki należały tam kościoły diecezjalne i zakonne, zbory ewangelickie i reformowane, kręgi humanistyczne i placówki dydaktyczne różnego szczebla, zespoły podlegające administracji miejskich magistratów oraz kapele książąt i dostojników hierarchów kościelnych. Wymienione instytucje kultury będą omawiane w perspektywie diachronicznej, co pozwoli na prześledzenie dynamiki historycznych procesów modyfikacji tradycji i wyciągnięcie wniosków.

Literatura:

Gustav Bauch, Geschichte des Breslauer Schulwesens in der Zeit der Reformation, Breslau: Verein für Geschichte Schlesiens 1911 (Codex Diplomaticus Silesiae, 26);

Emil Bohn, Die musikalischen Handschriften des XVI und XVII Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau, Breslau: Commissions-Verlag von Julius Hainauer 1890;

Antonio Chemotti, The Hymnbook of Valentin Triller (Wroclaw 1555). Musical Past and Regionalism in Early Modern Silesia, Warsaw: Instytut Sztuki PAN 2020;

Fritz Feldmann, Die schlesische Kirchenmusik im Wandel der Zeiten, Lübeck: Unser Weg 1975 (Das evangelische Schlesien, Band 6, Teil 2);

Paweł Gancarczyk, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2021;

Lothar Hoffman-Erbrecht, Geistliche Musik in Schlesien, Dülmen: Laumann-Verlag 1988;

Lothar Hoffman-Erbrecht (ed.), Schlesisches Musiklexikon, Wißner-Verlag 2001;

Tomasz Jeż, Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013;

Tomasz Jeż, Śląska Republika Muzyki. Muzyczne imaginaria nadodrzańskich humanistów, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2024;

Anna Mańko-Matysiak, Schlesische Gesangbücher: Eine hymnologische Quellenstudie, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005;

Remigiusz Pośpiech, Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII I XVIII wieku, Opole: Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2004;

Hans Adolf Sander, Beiträge zur Geschichte des Lutherischen Gottesdienstes und der Kirchenmusik in Breslau. Die lateinischen Haupt- und Nebengottesdienste im 16. und 17. Jahrhundert, Breslau: Priebatsch 1937;

Rudolf Walter, Musikgeschichte des Zisterzienserklosters Grüssau: Von Anfang des 18. Jahrhunderts bis zur Aufhebung im Jahre 1810 Kassel etc.: Bärenreiter 1996 (Musik des Ostens, 15);

Barbara Wiermann, Die Entwicklung vokal-instrumentalen Komponierens im protestantischen Deutschland bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts (Abhandlungen zur Musikgeschichte, 14), Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht 2002

Efekty uczenia się:

1. Zdobycie rozległej wiedzy na temat instytucji kultury muzycznej w perspektywie lokalnej i uniwersalnej;

2. Zdolność do konfrontowania zjawisk historyczno-muzycznych z różnych okresów historycznych i instytucji kultury;

3. Umiejętność analizowania i interpretowania tekstów źródłowych odnoszących się w różny sposób do historii muzyki.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach, nieobecność wymaga usprawiedliwienia.

Przedmiot kończy się egzaminem, na którym sprawdzana jest ogólna wiedza z zakresu omawianego podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Żegleń
Prowadzący grup: Wioletta Żegleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Tematem cyklu zajęć „Z zagadnień historii muzyki” przewidzianych w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/24 będą symfonie Ludwiga van Beethovena – historia ich powstania, analiza ich warstwy muzycznej, ich wpływ na rozwój muzyki w wiekach XIX-XXI oraz znaczenie dla historii kultury w ogóle. Planowane jest szczegółowe omówienie wszystkich symfonii tego kompozytora oraz analityczne ich wysłuchanie i zapoznanie się z ich partyturami.

Pełny opis:

Symfonie Ludwiga van Beethovena należą do kanonu najważniejszych dzieł w historii w muzyki światowej. Ewolucja tego gatunku w twórczości Beethovena odzwierciedla dynamikę przemian, jakie nastąpiły nie tylko w symfonice przełomu wieków XVIII i XIX, ale też uzmysławia drogi przejścia od estetyki klasycyzmu do estetyki romantyzmu. Każda z symfonii Beethovena stanowi swoisty kamień milowy w rozwoju tej formy, ale takie dzieła jak Symfonia „Eroica” (nr 3), V Symfonia c-moll, VI Symfonia F-dur „Pastoralna”, VII Symfonia A-dur i wreszcie IX Symfonia d-moll z jej kantatowym finałem zawierającym tekst „Ody do radości” F. Schillera traktowane były zarówno przez samego Beethovena, jak i jego następców jako swoiste studia możliwości estetycznych gatunku. Wzorce ustanowione przez Beethovena w jego symfoniach powielane były mniej lub bardziej twórczo przez cały wiek XIX, a nawet w wieku XX. Dlatego szczegółowe zapoznanie się z tymi kompozycjami pozwoli studentom lepiej zrozumieć mechanizmy rozwoju historii muzyki w wiekach XIX i XX, gdyż wpływu Beethovena na kolejne generacje kompozytorów nie sposób przecenić. Twórczość symfoniczna Beethovena omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne, itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Beethovena. Słuchacze wykładu zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii symfonii w wieku XIX, problematykę rozwoju orkiestry i orkiestracji, koncepcję allegra sonatowego i szerzej – formy sonatowej. Zajęcia będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD w realizacjach najwybitniejszych dyrygentów i orkiestr.

Literatura:

Literatura ogólna:

George R. Marek, Beethoven. Biografia geniusza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972

Constantin Floros, Beethovens Eroica und Prometheus-Musik, Wilhelmshaven 1978,

Gleen Stanley (red.), Cambridge Companion to Beethoven, Cambridge: Cambridge University Press, 2000

Oliver Korte, Albrecht Riethmüller (red.), Beethovens Orchestermusik und Konzerte. Das Hanbdbuch, Laaber: Laaber Verlag 2013

Artykuły osobowe w encyklopediach i leksykonach, m.in.: Irena Poniatowska, Beethoven, Ludwig van [hasło], w: Encyklopedia PWM, „AB”. Część Biograficzna, Elżbieta Dziębowska (red.), Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1979, s. 223-251

Literatura źródłowa: Ludwig van Beethoven, Konversationshefte, t. 1-8, Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1976

Ludwig van Beethoven, Ein Skizzenbuch, Gustav Nottebohm (red.), Leipzig: Breitkof & Härtel, 1865 (dostępne online na portalu ISMPL)

O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Mochoń
Prowadzący grup: Łukasz Mochoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Tematem cyklu zajęć „Z zagadnień historii muzyki” przewidzianych w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/24 będą symfonie Ludwiga van Beethovena – historia ich powstania, analiza ich warstwy muzycznej, ich wpływ na rozwój muzyki w wiekach XIX-XXI oraz znaczenie dla historii kultury w ogóle. Planowane jest szczegółowe omówienie wszystkich symfonii tego kompozytora oraz analityczne ich wysłuchanie i zapoznanie się z ich partyturami.

Pełny opis:

Symfonie Ludwiga van Beethovena należą do kanonu najważniejszych dzieł w historii w muzyki światowej. Ewolucja tego gatunku w twórczości Beethovena odzwierciedla dynamikę przemian, jakie nastąpiły nie tylko w symfonice przełomu wieków XVIII i XIX, ale też uzmysławia drogi przejścia od estetyki klasycyzmu do estetyki romantyzmu. Każda z symfonii Beethovena stanowi swoisty kamień milowy w rozwoju tej formy, ale takie dzieła jak Symfonia „Eroica” (nr 3), V Symfonia c-moll, VI Symfonia F-dur „Pastoralna”, VII Symfonia A-dur i wreszcie IX Symfonia d-moll z jej kantatowym finałem zawierającym tekst „Ody do radości” F. Schillera traktowane były zarówno przez samego Beethovena, jak i jego następców jako swoiste studia możliwości estetycznych gatunku. Wzorce ustanowione przez Beethovena w jego symfoniach powielane były mniej lub bardziej twórczo przez cały wiek XIX, a nawet w wieku XX. Dlatego szczegółowe zapoznanie się z tymi kompozycjami pozwoli studentom lepiej zrozumieć mechanizmy rozwoju historii muzyki w wiekach XIX i XX, gdyż wpływu Beethovena na kolejne generacje kompozytorów nie sposób przecenić. Twórczość symfoniczna Beethovena omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne, itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Beethovena. Słuchacze wykładu zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii symfonii w wieku XIX, problematykę rozwoju orkiestry i orkiestracji, koncepcję allegra sonatowego i szerzej – formy sonatowej. Zajęcia będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD w realizacjach najwybitniejszych dyrygentów i orkiestr.

Literatura:

Literatura ogólna:

George R. Marek, Beethoven. Biografia geniusza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972

Constantin Floros, Beethovens Eroica und Prometheus-Musik, Wilhelmshaven 1978,

Gleen Stanley (red.), Cambridge Companion to Beethoven, Cambridge: Cambridge University Press, 2000

Oliver Korte, Albrecht Riethmüller (red.), Beethovens Orchestermusik und Konzerte. Das Hanbdbuch, Laaber: Laaber Verlag 2013

Artykuły osobowe w encyklopediach i leksykonach, m.in.: Irena Poniatowska, Beethoven, Ludwig van [hasło], w: Encyklopedia PWM, „AB”. Część Biograficzna, Elżbieta Dziębowska (red.), Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1979, s. 223-251

Literatura źródłowa: Ludwig van Beethoven, Konversationshefte, t. 1-8, Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1976

Ludwig van Beethoven, Ein Skizzenbuch, Gustav Nottebohm (red.), Leipzig: Breitkof & Härtel, 1865 (dostępne online na portalu ISMPL)

O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)