Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Z zagadnień historii muzyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-ZAHIM-KON
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Z zagadnień historii muzyki
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: I rok II st. Muzykologia
Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury, odnoszących się do tradycji muzycznych wybranego regionu Europy środowo-wschodniej, charakteryzującego się cechami reprezentatywności zarówno w domenie lokalnej, jak i uniwersalnej.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter monograficzny. Ich tematyka chociaż może się zmieniać, generalnie dotyczyć winna zagadnień związanych z

badaniami nad szeroko pojmowaną historią muzyki od średniowiecza do wieku XXI, w nowoczesnym metodologicznie ujęciu i zgodnie z

najnowszymi ustaleniami w tej sferze. Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych nurtów w aktualnych badaniach nad

historią muzyki, pokazanie najnowszych metod badań nad historią muzyki, a na tym tle – prezentacja najnowszych dokonań

wykładowców Instytutu Muzykologii UW w tym zakresie. Zajęcia mają służyć pielęgnacji klasycznie rozumianej muzykologii historycznej

na poziomie studiów magisterskich. Dobór tematyki zależy od autorskiego pomysłu wykładowcy.

Literatura:

Literatura dopasowana do realizacji przedmiotu w poszczególnych cyklach i podana jest w opisie przedmiotu w danyym cyklu.

Efekty uczenia się:

1. Zdobycie rozległej wiedzy na temat instytucji kultury muzycznej w perspektywie lokalnej i uniwersalnej;

2. Zdolność do konfrontowania zjawisk historyczno-muzycznych z różnych okresów historycznych i instytucji kultury;

3. Umiejętność analizowania i interpretowania tekstów źródłowych odnoszących się w różny sposób do historii muzyki.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach. Dopuszczone są 2 nieobecności w ciągu semestru niezależnie od przyczyny. Nadliczbowe nieobecności (maksymalnie 5) można zaliczyć pracą dodatową wskazaną przez prowadzącego. Zaliczenie nieobecności jest konieczne przed przystąpieniem do egzaminu.

Przedmiot kończy się egzaminem, na którym sprawdzana jest ogólna wiedza z zakresu omawianego podczas zajęć. Ocena z egzaminu jest oceną końcową przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

ND.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Surma
Prowadzący grup: Tomasz Surma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury, odnoszących się do tradycji muzycznych wybranego regionu Europy środowo-wschodniej, charakteryzującego się cechami reprezentatywności zarówno w domenie lokalnej, jak i uniwersalnej.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć w tegorocznej edycji są tradycje muzyczne dawnego Śląska rozpatrywane z perspektywy instytucji kultury, w których pielęgnowane były rozmaite formy sztuki dźwięku. Do instytucji najważniejszych dla pielęgnowania muzyki należały tam kościoły diecezjalne i zakonne, zbory ewangelickie i reformowane, kręgi humanistyczne i placówki dydaktyczne różnego szczebla, zespoły podlegające administracji miejskich magistratów oraz kapele książąt i dostojników hierarchów kościelnych. Wymienione instytucje kultury będą omawiane w perspektywie diachronicznej, co pozwoli na prześledzenie dynamiki historycznych procesów modyfikacji tradycji i wyciągnięcie wniosków.

Literatura:

Gustav Bauch, Geschichte des Breslauer Schulwesens in der Zeit der Reformation, Breslau: Verein für Geschichte Schlesiens 1911 (Codex Diplomaticus Silesiae, 26);

Emil Bohn, Die musikalischen Handschriften des XVI und XVII Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau, Breslau: Commissions-Verlag von Julius Hainauer 1890;

Antonio Chemotti, The Hymnbook of Valentin Triller (Wroclaw 1555). Musical Past and Regionalism in Early Modern Silesia, Warsaw: Instytut Sztuki PAN 2020;

Fritz Feldmann, Die schlesische Kirchenmusik im Wandel der Zeiten, Lübeck: Unser Weg 1975 (Das evangelische Schlesien, Band 6, Teil 2);

Paweł Gancarczyk, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2021;

Lothar Hoffman-Erbrecht, Geistliche Musik in Schlesien, Dülmen: Laumann-Verlag 1988;

Lothar Hoffman-Erbrecht (ed.), Schlesisches Musiklexikon, Wißner-Verlag 2001;

Tomasz Jeż, Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013;

Tomasz Jeż, Śląska Republika Muzyki. Muzyczne imaginaria nadodrzańskich humanistów, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2024;

Anna Mańko-Matysiak, Schlesische Gesangbücher: Eine hymnologische Quellenstudie, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005;

Remigiusz Pośpiech, Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII I XVIII wieku, Opole: Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2004;

Hans Adolf Sander, Beiträge zur Geschichte des Lutherischen Gottesdienstes und der Kirchenmusik in Breslau. Die lateinischen Haupt- und Nebengottesdienste im 16. und 17. Jahrhundert, Breslau: Priebatsch 1937;

Rudolf Walter, Musikgeschichte des Zisterzienserklosters Grüssau: Von Anfang des 18. Jahrhunderts bis zur Aufhebung im Jahre 1810 Kassel etc.: Bärenreiter 1996 (Musik des Ostens, 15);

Barbara Wiermann, Die Entwicklung vokal-instrumentalen Komponierens im protestantischen Deutschland bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts (Abhandlungen zur Musikgeschichte, 14), Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht 2002

O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kitka
Prowadzący grup: Magdalena Kitka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest lektura, analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury, odnoszących się do tradycji muzycznych wybranego regionu Europy środowo-wschodniej, charakteryzującego się cechami reprezentatywności zarówno w domenie lokalnej, jak i uniwersalnej.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć w tegorocznej edycji są tradycje muzyczne dawnego Śląska rozpatrywane z perspektywy instytucji kultury, w których pielęgnowane były rozmaite formy sztuki dźwięku. Do instytucji najważniejszych dla pielęgnowania muzyki należały tam kościoły diecezjalne i zakonne, zbory ewangelickie i reformowane, kręgi humanistyczne i placówki dydaktyczne różnego szczebla, zespoły podlegające administracji miejskich magistratów oraz kapele książąt i dostojników hierarchów kościelnych. Wymienione instytucje kultury będą omawiane w perspektywie diachronicznej, co pozwoli na prześledzenie dynamiki historycznych procesów modyfikacji tradycji i wyciągnięcie wniosków.

Literatura:

Gustav Bauch, Geschichte des Breslauer Schulwesens in der Zeit der Reformation, Breslau: Verein für Geschichte Schlesiens 1911 (Codex Diplomaticus Silesiae, 26);

Emil Bohn, Die musikalischen Handschriften des XVI und XVII Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau, Breslau: Commissions-Verlag von Julius Hainauer 1890;

Antonio Chemotti, The Hymnbook of Valentin Triller (Wroclaw 1555). Musical Past and Regionalism in Early Modern Silesia, Warsaw: Instytut Sztuki PAN 2020;

Fritz Feldmann, Die schlesische Kirchenmusik im Wandel der Zeiten, Lübeck: Unser Weg 1975 (Das evangelische Schlesien, Band 6, Teil 2);

Paweł Gancarczyk, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2021;

Lothar Hoffman-Erbrecht, Geistliche Musik in Schlesien, Dülmen: Laumann-Verlag 1988;

Lothar Hoffman-Erbrecht (ed.), Schlesisches Musiklexikon, Wißner-Verlag 2001;

Tomasz Jeż, Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013;

Tomasz Jeż, Śląska Republika Muzyki. Muzyczne imaginaria nadodrzańskich humanistów, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2024;

Anna Mańko-Matysiak, Schlesische Gesangbücher: Eine hymnologische Quellenstudie, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005;

Remigiusz Pośpiech, Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII I XVIII wieku, Opole: Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2004;

Hans Adolf Sander, Beiträge zur Geschichte des Lutherischen Gottesdienstes und der Kirchenmusik in Breslau. Die lateinischen Haupt- und Nebengottesdienste im 16. und 17. Jahrhundert, Breslau: Priebatsch 1937;

Rudolf Walter, Musikgeschichte des Zisterzienserklosters Grüssau: Von Anfang des 18. Jahrhunderts bis zur Aufhebung im Jahre 1810 Kassel etc.: Bärenreiter 1996 (Musik des Ostens, 15);

Barbara Wiermann, Die Entwicklung vokal-instrumentalen Komponierens im protestantischen Deutschland bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts (Abhandlungen zur Musikgeschichte, 14), Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht 2002

O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-e6328b541 (2025-10-16)