Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 3200-L1-0WJA |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
| Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
| Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaprezentowanie problematyki ogólnej współczesnego językoznawstwa oraz przegląd podstawowych pojęć z tego zakresu. W ramach kursu studenci poznają podstawowe poziomy systemu językowego, relacje między nimi oraz narzędzia i metodologie do ich analizy. Zajęcia są prowadzone w języku angielskim w formie wykładu. Liczba godzin: 30 Praca własna: 20 Punkty ECTS: 2 |
| Pełny opis: |
Celem kursu jest zaprezentowanie problematyki ogólnej współczesnego językoznawstwa, przegląd podstawowych pojęć z tego zakresu. W ramach kursu studenci poznają podstawowe poziomy systemu językowego, relacje między nimi oraz narzędzia i metodologie do ich analizy. W pierwszej części semestru omówione zostają podstawowe poziomy i jednostki analizy językowej, teorie dotyczące pochodzenia języka oraz unikatowe cechy języka odróżniające go od innych systemów komunikacji. W drugiej części semestru omówione zostają zagadnienia dotyczące historii pisma oraz kwestie związane z maszynowym przetwarzaniem języka naturalnego. Kolejne wykłady poświęcone zostają omówieniu podstawowych pojęć z zakresu psycholingwistyki, teorii akwizycji języka, językoznawstwa historycznego, dialektologii, socjolingwistyki i językoznawstwa migowego. Nakład pracy studenta: Wykład (godziny kontaktowe): 30 godzin praca własna: 20 godzin Razem: 50 godzin |
| Literatura: |
Źródła podstawowe: 1. O’Grady, W., J. Archibald, M. Aronoff and J. Rees-Miller, 2017, Contemporary Linguistics: An Introduction, Boston/New York: Bedford/St Martin’s. 2. Yule, G. 2020, The Study of Language, Cambridge: Cambridge University Press Źródła dodatkowe 1. Akmajian, A., R. Demers, A. Farmer and R. Harnish 2001. Linguistics: An Introduction to Language and Communication. (5th edition) MIT Press. 2. Aronoff, M. and J. Rees-Miller (eds) 2001. The Handbook of Linguistics. Blackwell Publishers. Crystal, D. 1987. The Cambridge Encyclopaedia of Language. Cambridge University Press. 3. Crystal, D. 2010. A Little Book of Language. Yale University Press. 4. Fromkin, V., R. Rodman and N. Hyams 2011. An Introduction to Language (9th edition). Wadsworth. Radford, 5. Atkinson, A.M, D. Britain, H. Clahsen and A. Spencer 1999. Linguistics. An Introduction. Cambridge University Press. |
| Efekty uczenia się: |
Student: zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową; zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego); zna i rozumie kompleksową naturę języka oraz jego złożoność i historyczną zmienność; zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego); zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa; zna i rozumie powiązania językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi; posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego; potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie językoznawstwa; potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym; jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: obecność na zajęciach (warunek zaliczenia i dopuszczenia do egzaminu) egzamin pisemny (zimowa sesja egzaminacyjna) Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów. Ocena procentowa z egzaminu: 99%-100 - 5! 98% - 91% - 5 90% - 86% - 4,5 85% - 76% - 4 75% - 71% - 3,5 70% - 60% - 3 poniżej 60% - 2 |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Artiom Pięta | |
| Prowadzący grup: | Artiom Pięta | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Artiom Pięta | |
| Prowadzący grup: | Artiom Pięta | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
