Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-0WJA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaprezentowanie problematyki ogólnej współczesnego językoznawstwa, przegląd podstawowych pojęć z tego zakresu, a także omówienie głównych teorii i szkół językoznawstwa XIX-XXI wieku oraz ich terminologii. W ramach kursu studenci poznają podstawowe poziomy systemu językowego, relacje między nimi oraz narzędzia i metodologie do ich analizy. Liczba godzin: 30 Punkty ECTS: 2 |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zaprezentowanie problematyki ogólnej współczesnego językoznawstwa, przegląd podstawowych pojęć z tego zakresu, a także omówienie głównych teorii i szkół językoznawstwa XIX-XXI wieku oraz ich terminologii. W ramach kursu studenci poznają podstawowe poziomy systemu językowego, relacje między nimi oraz narzędzia i metodologie do ich analizy. Wykład składa się z trzech głównych części. W części wprowadzającej, „Język i językoznawstwo”, studenci poznają wybrane definicje pojęć ‘język’ i ‘językoznawstwo’, a także poznają podstawy klasyfikacji językoznawstwa jako dziedziny nauki. Druga część, „Język: system i struktura”, poświęcona jest omówieniu trzech wymiarów systemu językowego: gramatyki, semantyki i pragmatyki. Kolejne wykłady z zakresu gramatyki omawiają podstawowe zagadnienia, pojęcia, teorie i modele, odpowiednio: fonologii, morfologii (słowotwórstwo i fleksja) i składni. W części wykładów poświęconej semantyce również są przedstawione podstawowe definicje związane z tą dziedziną, również związane ze znakiem językowym na tle innych rodzajów znaków. Oddzielnym tematem jest teoria komunikacji, w szczególności w odniesieniu do modeli komunikacji językowej Bühlera i Jacobsona. Tę część wykładów zamyka prezentacja dotycząca pragmatyki. Ostatnia seria wykładów przedstawia zarys historyczny badań językoznawczych, począwszy od zwięzłej charakterystyki badań w okresie starożytnym, średniowieczu, renesansie i oświeceniu. Główny obszar zainteresowań stanowią jednak badania nowożytne: strukturalizm, gramatyka generatywno-transformacyjna, oraz współczesne językoznawstwo kognitywne. Nakład pracy studenta: Wykład (godziny kontaktowe): 30 godzin Przygotowanie do wykładu: 10 godzin Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin Razem: 60 godzin |
Literatura: |
1. Jeden z podręczników do wyboru: Fromkin, V., R. Rodman, N. Hyams (2011) An introduction to language (9th edition), Boston: Wordsworth. => Strony: 3-21, 76-107, 118-155, 192-216, 230-257, 272-300 LUB Akmajian, A., R. A. Demers, M. Farmer & R. M. Harnish (2010). Linguistics, an introduction to language and communication. Cambridge, Mass: MIT Press. => Rozdziały: 1-6, 8, 9 LUB Denham, K. E. & A. C. Lobeck (2010). Linguistics for everyone: An introduction. 2nd ed. Boston, MA: Wadsworth/Cengage Learning. => Rozdziały: 1, 3-10 2. Historia lingwistyki Aronoff, M., J. Rees-Miller (2002) The Handbook of Linguistics, London: Blackwell. => Rozdziały: 4 i 5 (81-129) Harris, R. T., J. Talbor (1997) Landmarks in Linguistic Thought, Volume 1 : The Western Tradition from Socrates to Saussure, Florence, KY: Routledge. => Introduction 3. Słownik terminów lingwistycznych glosariusze w podręcznikach wymienionych w (1) i/lub Trask, R. L. (1998) Key concepts in language and linguistics, Florence, KY: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Student: zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową; zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego); zna w zaawansowanym stopniu etapy rozwoju językoznawstwa jako dziedziny wiedzy w ujęciu historycznym, rozumie kompleksową naturę języka oraz jego złożoność i historyczną zmienność; zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego); zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa; zna i rozumie powiązania językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi; posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego; potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie językoznawstwa; potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym; jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: obecność na zajęciach (warunek zaliczenia i dopuszczenia do egzaminu) egzamin pisemny (zimowa sesja egzaminacyjna) Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów. Ocena procentowa z egzaminu: 99%-100 - 5! 98% - 91% - 5 90% - 86% - 4,5 85% - 76% - 4 75% - 71% - 3,5 70% - 60% - 3 poniżej 60% - 2 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Grzymała | |
Prowadzący grup: | Joanna Grzymała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Grzymała | |
Prowadzący grup: | Joanna Grzymała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.