Przedmiot fakultatywny: Kultura w ujęciu filozoficznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-PRZEDF11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Kultura w ujęciu filozoficznym |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Cykl konwersatoriów obejmuje filozoficzne refleksje dotyczące kultury rozumianej jako dzieje ludzkiej myśli i sprzęgniętej z nią działalności. To historyczny przegląd podstawowych nurtów filozoficznych pozwalający w pewnym stopniu wyjaśnić fenomen kultury. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z filozoficzną refleksją na temat przemian zachodzących w kulturze. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Specyfika filozoficznej refleksji nad kulturą. 2. Starożytność fundamentem kultury europejskiej. 3. Średniowieczny teocentryzm kulturowy. 4. Humaniści odrodzenia wobec kultury zdominowanej światopoglądem religijnym i budowniczowie gmachu wiedzy o świecie. 5. Obraz umysłowości romantycznej. 6. Pragmatyzm i utylitaryzm w kulturze europejskiej XIX wieku. 7. Dziewiętnastowieczna filozofia rosyjska w drodze do socjalistycznej utopii. 8. Kultura a ideologia. 9. Filozoficzne źródła kultury modernizmu. 10. Psychoanaliza jako filozoficzny namysł nad kulturą. 11. Istota człowieka i sztuki w myśli fenomenologicznej. 12. Hermeneutyka jako wpływowy nurt współczesnej filozofii kultury. 13. Dialogika Michaiła Bachtina. 14. Rozstrzygnięcia egzystencjalizmu próbą ustanowienia nowych wartości. 15. Postmodernizm w myśli filozoficznej i sztuce. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
Baran B., Postmodernizm, Kraków 1992. Barker C., Studia kulturowe. Teoria I praktyka. Kraków 2005. Burzyńska A., Markowski M., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006. Copleston F., Historia filozofii, Warszawa 1997, t. 3-9. Estetyki filozoficzne XX w., red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000. Filozofia kultury rosyjskiej – rosyjska filozofia kultury, red. D. Jewdokimow, Poznań 2013. Filozofia współczesna, red. Z. Kuderowicz, Warszawa 1983, t. 1-2. Freud S., Kultura jako źródło cierpień, tłum. J. Prokopiuk, oprac. R. Reszke, Warszawa 1995. Freud i nowoczesność, red. Z. Rosińska, J. Michalik, P. Bursztyka, Kraków 2008. Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, Kraków 2009, t. 1-2. Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001. Jaroszyński P., Krąpiec M., Kultura, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2005, t. 6. Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Kęty 2001. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum.. T. Boy-Żeleński, Kraków 2002. J. Kiełbasa, Średniowieczna refleksja o kulturze, [w:] Filozofia kultury, red. P. Mróz, Kraków 2015. Krąpiec M., Człowiek i kultura, Lublin 2008. Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999. Nietzsche R., Narodziny tragedii czyli hellenizm i pesymizm, tłum. L. Staff, posłowie T. Macios, Kraków 2003. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006. Sareło Z., Postmodernizm w pigułce. Poznań 1998. Sartre J-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998. Szahaj A., Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Toruń 2004. Tatrkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 1968, t. 1-3 (i nast.) i inne. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) zna i rozumie w pogłębionym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu (K2_W05; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki); 2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych (K2_W07; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) [Umiejętności:] 1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania); 2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie i korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego zdobywać wiedzę, umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U03; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania); 3) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących filozoficznej refleksji na temat przemian zachodzących w kulturze, a także jej specyfiki, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania). [Kompetencje społeczne:] 1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK); 2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_K0). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.) Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Zaliczenie obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (30%). Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (30%). Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia. Zaliczenie ustne (40%). Wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 40%, częściowa = 20%. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Pakulska | |
Prowadzący grup: | Karolina Pakulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Pakulska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.