Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Kaj my som? Literatura (p)o (ś)Śląsku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3224-PRZEDF56
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Kaj my som? Literatura (p)o (ś)Śląsku
Jednostka: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tekstami literatury o Śląsku, jak również po śląsku.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tekstami literatury o Śląsku, jak również po śląsku. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

Tematyka spotkań:

1. Literatura (p)o (ś)Śląsku. Czy istnieje literatura śląska? Problem kodyfikacji.

2. „Kraj lat dziecinnych” – „Podróż w krainę dzieciństwa. Spotkanie ze Śląskiem” Horsta Bienka.

3. Wojna z perspektywy dziecka – „Pierwsza polka” Horsta Bienka.

4. Śląski romantyk – Joseph von Eichendorff.

5. Motyw sportu – „Wniebowstąpienie Lojzka Lapaczka ze Śląskiej Ostrawy” Oty Filipa.

6. Śląsk przaśny – „Cholnek czyli dobry Pan Bóg z gliny” Janoscha.

7. Dylematy górnośląskiego losu – twórczość Stanisława Bieniasza.

8. Perspektywa dwóch miast: Lwów-Gliwice – „Dwa miasta” Adama Zagajewskiego.

9. Śląsk okresu PRL – twórczość Gustawa Morcinka.

10. Wydarzenie w Kopalni Wujek – twórczość Feliksa Netza.

11. Reżyser czy pisarz? – „Piąta strona świata” Kazimierza Kutza.

12. Co oznacza bycie Ślązakiem? - „Kajś” Zbigniewa Rokity.

13. (Śląska) twórczość Szczepana Twardocha – „Drach”.

14. Koniec Śląska? – „Finis Silesiae” Henryka Wańka.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)

Literatura:

1. 99 książek, czyli mały kanon górnośląski, red. Z. Kadłubek, Ł. Staniczkowa, Katowice: Księgarnia św. Jacka 2011.

2. H. Bienek, Podróż w krainę dzieciństwa. Spotkanie ze Śląskiem. Wiedersehen mit Schlesien, przeł. M. Podlasek-Ziegler, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół nas” 1993.

3. H. Bienek, Pierwsza polka. Die erste Polka, przeł. M. Przybyłowska, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół nas” 1994.

4. Józef Eichendorff: ostatni rycerz romantyzmu, wstęp, wybór i oprac. J. Koprowski, Warszawa: Elipsa 1995.

5. O. Filip, Wniebowstąpienie Lojzka Lapaczka ze Śląskiej Ostrawy, z czes. przeł. J. Stachowski, Warszawa: „Świat Książki” 2005.

6. Janosch, Cholonek czyli dobry Pan Bóg z gliny, przeł. L. Bielas, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk” 1990.

7. S. Bieniasz, Stary portfel i inne utwory dramatyczne, wybór, wstęp i oprac. K. Karwat, Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Katowice: Biblioteka Śląska 2003.

8. A. Zagajewski, Dwa miasta, Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich 2007.

9. G. Morcinek, Wyrabany chodnik, Wrocław: Siedmioróg 1997.

10. F. Netz, Dysharmonia cælestis, Katowice, Warszawa: Wydawnictwo „Śląsk” 2004.

11. K. Kutz, Piąta strona świata, Kraków: Wydawnictwo Znak 2010.

12. Z. Rokita, Kajś: opowieść o Górnym Śląsku, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne 2020.

14. S. Twardoch, Drach, Kraków: Wydawnictwo Literackie,2014.

15. H. Waniek, Finis Silesiae, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 2003.

16. „My som tukej”. Kilka szkiców o przestrzeniach Śląska, red. W. Kalaga, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2004.

17. A. Kunce, Z. Kadłubek, Myśleć Śląsk. Wybór esejów, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2007.

18. J. Tambor, Mowa Górnoślązaków oraz ich świadomość językowa i etniczna, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu, student:

WIEDZA:

Absolwent zna i rozumie:

1. ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych;

2. kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju;

3. szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości;

UMIEJĘTNOŚCI:

Absolwent potrafi:

1. wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł;

2. rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu);

3. odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących literatury (p)o (ś)Śląsku, a także specyfiki regionu jako całości w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych;

4. stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy.

KOMPETENCJE:

Absolwent jest gotów do:

1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy;

2. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).

Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.

Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.)

Na końcową ocenę składają się:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%) i praca pisemna (50%).

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Nagórniewicz
Prowadzący grup: Monika Nagórniewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Nagórniewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)