Przedmiot fakultatywny: Kaj my som? Literatura (p)o (ś)Śląsku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-PRZEDF56 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Kaj my som? Literatura (p)o (ś)Śląsku |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tekstami literatury o Śląsku, jak również po śląsku. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tekstami literatury o Śląsku, jak również po śląsku. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: Tematyka spotkań: 1. Literatura (p)o (ś)Śląsku. Czy istnieje literatura śląska? Problem kodyfikacji. 2. „Kraj lat dziecinnych” – „Podróż w krainę dzieciństwa. Spotkanie ze Śląskiem” Horsta Bienka. 3. Wojna z perspektywy dziecka – „Pierwsza polka” Horsta Bienka. 4. Śląski romantyk – Joseph von Eichendorff. 5. Motyw sportu – „Wniebowstąpienie Lojzka Lapaczka ze Śląskiej Ostrawy” Oty Filipa. 6. Śląsk przaśny – „Cholnek czyli dobry Pan Bóg z gliny” Janoscha. 7. Dylematy górnośląskiego losu – twórczość Stanisława Bieniasza. 8. Perspektywa dwóch miast: Lwów-Gliwice – „Dwa miasta” Adama Zagajewskiego. 9. Śląsk okresu PRL – twórczość Gustawa Morcinka. 10. Wydarzenie w Kopalni Wujek – twórczość Feliksa Netza. 11. Reżyser czy pisarz? – „Piąta strona świata” Kazimierza Kutza. 12. Co oznacza bycie Ślązakiem? - „Kajś” Zbigniewa Rokity. 13. (Śląska) twórczość Szczepana Twardocha – „Drach”. 14. Koniec Śląska? – „Finis Silesiae” Henryka Wańka. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
1. 99 książek, czyli mały kanon górnośląski, red. Z. Kadłubek, Ł. Staniczkowa, Katowice: Księgarnia św. Jacka 2011. 2. H. Bienek, Podróż w krainę dzieciństwa. Spotkanie ze Śląskiem. Wiedersehen mit Schlesien, przeł. M. Podlasek-Ziegler, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół nas” 1993. 3. H. Bienek, Pierwsza polka. Die erste Polka, przeł. M. Przybyłowska, Gliwice: Wydawnictwo „Wokół nas” 1994. 4. Józef Eichendorff: ostatni rycerz romantyzmu, wstęp, wybór i oprac. J. Koprowski, Warszawa: Elipsa 1995. 5. O. Filip, Wniebowstąpienie Lojzka Lapaczka ze Śląskiej Ostrawy, z czes. przeł. J. Stachowski, Warszawa: „Świat Książki” 2005. 6. Janosch, Cholonek czyli dobry Pan Bóg z gliny, przeł. L. Bielas, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk” 1990. 7. S. Bieniasz, Stary portfel i inne utwory dramatyczne, wybór, wstęp i oprac. K. Karwat, Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Katowice: Biblioteka Śląska 2003. 8. A. Zagajewski, Dwa miasta, Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich 2007. 9. G. Morcinek, Wyrabany chodnik, Wrocław: Siedmioróg 1997. 10. F. Netz, Dysharmonia cælestis, Katowice, Warszawa: Wydawnictwo „Śląsk” 2004. 11. K. Kutz, Piąta strona świata, Kraków: Wydawnictwo Znak 2010. 12. Z. Rokita, Kajś: opowieść o Górnym Śląsku, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne 2020. 14. S. Twardoch, Drach, Kraków: Wydawnictwo Literackie,2014. 15. H. Waniek, Finis Silesiae, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 2003. 16. „My som tukej”. Kilka szkiców o przestrzeniach Śląska, red. W. Kalaga, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2004. 17. A. Kunce, Z. Kadłubek, Myśleć Śląsk. Wybór esejów, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2007. 18. J. Tambor, Mowa Górnoślązaków oraz ich świadomość językowa i etniczna, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, student: WIEDZA: Absolwent zna i rozumie: 1. ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych; 2. kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju; 3. szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości; UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi: 1. wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł; 2. rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu); 3. odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących literatury (p)o (ś)Śląsku, a także specyfiki regionu jako całości w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych; 4. stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy. KOMPETENCJE: Absolwent jest gotów do: 1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy; 2. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%) i praca pisemna (50%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Nagórniewicz | |
Prowadzący grup: | Monika Nagórniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Nagórniewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.