Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-WDJ-MSF-1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie ogólnej wiedzy o systemie języka naturalnego i procesie komunikacji. Omawiane są z jednej strony podstawowe pojęcia językoznawcze, budowa i typologia języków, a z drugiej zagadnienia semiotyczne, kognitywne i pragmatyczne. Nadrzędnym celem zajęć jest przekazanie wiedzy językoznawczej, wymaganej do studiowania i prowadzenia badań w ramach dyscypliny Literaturoznawstwo i Nauki o kulturze i religii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie ogólnej wiedzy o systemie języka naturalnego i procesie komunikacji. Omawiane będą następujące zagadnienia: - językoznawstwo jako dyscyplina wiedzy, - definicja i funkcje języka, - teoria znaku językowego (w ujęciu F. de Saussure’a), - pojęcie języka naturalnego (cechy języka naturalnego, typologia genetyczna i morfologiczna języków, języki mieszane), - społeczność językowa i odmiany języka w ujęciu socjolingwistycznym (repertuar językowy i praktyki językowe; norma językowa i jej wariantywność; dialekt - gwara - język regionalny; socjolekt; język zawodowy), - system morfo-syntaktyczny (morfem, wyraz, syntagma zdanie), - system semantyczny (znaczenie jako denotacja i konotacja, trójkąt semiotyczny, relacje semantyczne, metonimia i metafora pojęciowa), - pragmatyka aktów mowy. |
Literatura: |
1. Austin, J. L., „Performatywy i wypowiedzi konstatujące”, [w:] J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura (red.), Akty i gatunki mowy, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 16-23. 2. Bartmiński, J. (red.) (2001), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo UMCS. 3. Grzegorczykowa, R. (2007), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Hlibowicka-Węglarz, B. (2017), Pidżyny i inne języki wehikularne, „LingVaria” XII, 1(23), s. 25-41. 5. Hlibowicka-Węglarz, B. (2018), O cudownych formacjach, czyli rzecz o językach kreolskich, „LingVaria” XIII, 1(25), s. 21-36. 6. Jakobson, R. (1960), Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki”, 51(2), s. 134-141. 7. Łuczyński, E., Maćkiewicz, J. (2006), Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo UG. 8. Milewski, T. (2004), Językoznawstwo, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Polański, K. (red.) (1993), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. 10. Przybylska, R. (2003), Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków: 11. Saussure, F. (de), (1961), Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa. 12. Tabakowska, E. (2001), Kognitywne podstawy językoznawstwa, Kraków: Universitas. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Student/studentka zna i rozumie miejsce i znaczenie językoznawstwa jako dyscypliny nauk humanistycznych. K_W03 Student/studentka zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla językoznawstwa. K_W10 Student/studentka zna i rozumie funkcje języka w złożonych procesach komunikacji społecznej i międzykulturowej. K_U01 Student/studentka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla językoznawstwa. K_U08 Student/studentka potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie językoznawstwa. K_K05 Student/studentka jest gotów do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem różnorodności językowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach: dopuszczalne 2 nieobecności, - zaliczone dwa testy pisemne – śródsemestralny i na koniec semestru. Testy mają formę pytań jedno- lub wielokrotnego wyboru oraz krótkich pytań otwartych dotyczących zagadnień teoretycznych l analizy przykładów z wykorzystaniem poznanych pojęć językoznawczych. Ocena na koniec semestru jest średnią ocen z obydwu testów. Przewidziana jest także bieżąca autoewaluacja wiedzy i umiejętności w ramach kart pracy wykonywanych samodzielnie lub w zespołach oraz poprzez udział w dyskusji na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kalinowski, Karolina Trzeciak | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kalinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kalinowski, Karolina Trzeciak | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kalinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kalinowski, Karolina Trzeciak | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kalinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.