Języki i literatura Szkocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-JS2811 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.103
|
Nazwa przedmiotu: | Języki i literatura Szkocji |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z językoznawstwa stosowanego |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Aby zrozumieć Szkocję, trzeba sięgnąć do jej języków i literatury, do tego jak przeszłość wpłynęła na to, co zostało napisane i w jakich językach ta literatura powstawała. Wielojęzyczność (galicki, szkocki i literacki język szkocki angielski) Szkocji, w przeszłości i dziś, miała i ma wpływ na różnorodność tego kraju i na to jak jej pisarze tworzyli i tworzą, i na to co dzisiaj składa się na jej dziedzictwo narodowe. |
Pełny opis: |
Aby zrozumieć Szkocję, trzeba sięgnąć do jej języków i literatury, do tego jak przeszłość wpłynęła na to, co zostało napisane i w jakich językach ta literatura powstawała. Wielojęzyczność (galicki, szkocki i literacki język szkocki angielski) Szkocji, w przeszłości i dziś, miała i ma wpływ na różnorodność tego kraju i na to jak jej pisarze tworzyli i tworzą, na to co dzisiaj składa się na szkockie dziedzictwo narodowe. Kurs jest przeznaczony dla studentów I stopnia. Obejmie następujące tematy: 1. Języki wczesnej Szkocji i jak sytuacja językowa kraju wygląda dzisiaj. 2.. Najważniejsi poeci XV i XVI w. i ich wpływ na dalszy rozwój literatury szkockiej. 3. Reformacja a język angielski. 4. Unia z Anglią i wpływ oświecenia szkockiego na dychotomię językową XVIII w. 5. Robert Burns – narodowy bard szkocki. 6. Podziały językowe i polaryzacje w XIX w. 7. Szkocki renesans literacki XX w.: Hugh MacDiarmid. 8. Znaczenie Glasgow i jego języka dla literackiej mapy Szkocji: Tom Leonard, James Kelman 9.Narodowi Laureaci Szkocji XXI w. (Scots Makars) : Edwin Morgan, Liz Lochhead, Jackie Kay and Kathleen Jamie 10. Pozycja Szkocji dzisiaj po szkockim Referendum o Niepodległość (2014) i brytyjskim Referendum z 2016r (t.zw. Brexit Referendum). |
Literatura: |
Bold, Alan (1989) Scotland: A Literary Guide, London & New York: Routledge. Corbett, John (1997) Language & Scottish Literature, Edinburgh: Edinburgh University Press. Corbett, John (1999) Written in the Language of the Scottish Nation. A History of Literary Translation into Scots, Clevedon: Multilingual Matters. Goring, Rosemary (ed.) (1992) Chambers Scottish Biographical Dictionary, Edinburgh & New York: Chambers. MacQueen, John & Winnifred (ed.) (1972) A Choice of Scottish Verse 1470-1570, London: Faber & Faber. McClure, J. Derrick (1995) Scots and Its Literature, Varieties of English around the World, Vol. 14, Amsterdam & Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company. Korzeniowska, Aniela (2008) Translating Scotland. Nation and Identity, Warsaw: University of Warsaw. Stalmaszczyk, Piotr (2005) Celtic Presence. Studies in Celtic Languages and Literatures: Irish, Scottish Gaelic and Cornish, Łódź: Łódź University Press. Wallace, G. & R. Stevenson (eds) (1994) The Scottish Novel since the Seventies, Edinburgh: Edinburgh University Press. Watson, Roderick (ed.) (1995) The Poetry of Scotland. Gaelic, Scots and English, Edinburgh: Edinburgh University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.student/ka zyskuje/poszerza wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń w dziejach Szkocji, jak wpłynęły na różnorodność językową mieszkańców tego kraju i jak ona z kolei ukształtowała literaturę i świadomość narodową Szkotów. 2. student/ka poznaje/zagłębia najważniejsze aspekty języków i literaturę Szkocji. Umiejętności: 1. student/ka potrafi ocenić przydatność różnych aspektów swojej wiedzy o Szkocji. 2. student/studentka posiada umiejętności umożliwiające analizowanie oraz definiowanie badań; prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę. Kompetencje społeczne: 1. student/ka ma świadomość społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności. 2. student/studentka rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe oceny są wystawiane na podstawie regularnego i aktywnego uczestnictwa na zajęciach (max. 3 nieobecności) i końcowego egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.