Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań językoznawczych CLIL - Wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L2RML-CLIL-W
Kod Erasmus / ISCED: 09.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań językoznawczych CLIL - Wykład
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla drugiego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs składa się z wykładu oraz zintegrowanych z nim ćwiczeń. Stanowi wprowadzenie do jakościowych i ilościowych metod badawczych w językoznawstwie, z perspektywy zarówno racjonalnej, jak i empirycznej, a także z punktu widzenia teorii i aplikacji. Podkreśla różnorodny i wielodyscyplinarny charakter badań nad językiem oraz metodologiczne powiązania między językoznawstwem a innymi dyscyplinami, takimi jak: historia, literatura, pedagogika, psychologia, socjologia i nauki przyrodnicze.

Pełny opis:

Kurs składa się z wykładu oraz zintegrowanych z nim ćwiczeń. Stanowi wprowadzenie do jakościowych i ilościowych metod badawczych w językoznawstwie, z perspektywy zarówno racjonalnej, jak i empirycznej, a także z punktu widzenia teorii i aplikacji. Podkreśla różnorodny i wielodyscyplinarny charakter badań nad językiem oraz metodologiczne powiązania między językoznawstwem a innymi dyscyplinami, takimi jak: historia, literatura, pedagogika, psychologia, socjologia i nauki przyrodnicze.

Podczas wykładów i ćwiczeń studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami leżącymi u podstaw projektowania eksperymentów i rozumowania naukowego. Zostaną zaznajomieni z podstawowymi zasadami prowadzenia badań naukowych, począwszy od sformułowania problemu i pytań badawczych, poprzez dobór metod i technik badawczych, a skończywszy na gromadzeniu danych, ich analizie, interpretacji i prezentacji wyników. Zdobędą podstawową wiedzę o narzędziach badawczych stosowanych w różnych dziedzinach językoznawstwa (np. w językoznawstwie komputerowym, językoznawstwie funkcjonalnym, językoznawstwie historycznym, socjolingwistyce, psycholingwistyce, akwizycji języka). Kurs pomoże studentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich dalszych ścieżek studiowania.

Literatura:

Adjukiewicz, K. (1949). Zagadnienia I Kierunki Filozofii Teoria Poznania, Metafizyka. Wydawnictwo Antyk.

Biber, D. (2012). Corpus-Based and Corpus-driven Analyses of Language Variation and Use. Oxford Handbooks Online.

Binkert, P. J. (2003). Linguistic Analysis: Lecture Notes And Workbook For Lin180. Oakland University, Rochester Michigan.

Carnie, A. (2021). Syntax: A generative introduction. John Wiley & Sons.

Cameron, L., & Maslen, R. (Eds.). (2010). Metaphor analysis: Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Equinox Pub.

Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. IRE Transactions on information theory, 2(3), 113-124.

Chomsky, N. (2009). Syntactic structures. De Gruyter Mouton.

Dancygier, B. (Ed.). (2017). The Cambridge Handbook of Cognitive Linguistics. Cambridge University Press.

Dörnyei, Z. (2007) Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: OUP.

Evans, V., & Green, M. (2011). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh Univ. Press.

Górska, E. (2021). Understanding Abstract Concepts across Modes in Multimodal Discourse: A Cognitive Linguistic Approach. Routledge.

Lakoff, G. (1987). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. University of Chicago Press.

Langacker, R. W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford University Press.

Loewen, S. & Plonsky, L. (2016) An A-Z of Applied Research Methods. London: Palgrave.

McEnery, T et al. (2006). Corpus-Based Language Studies: An Advanced Resource Book. London: Routledge.

Mackey, A. Gass, S. (eds.) (2012) Research Methods in Second Language Acquisition. A practical Guide. Wiley-Blackwell.

Müller, S. (2020). Grammatical theory: From transformational grammar to constraint-based approaches. Language Science Press.

Newman P. and Ratliff M. (eds.) (2001). Linguistic Fieldwork. Cambridge: CUP.

Peirce, S. (2017). Illustrations of the Logic of Science. Charles S. Peirce Society. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 53(4), 626-631.

Perry Jr, F. L. (2011). Research in applied linguistics: Becoming a discerning consumer. Routledge.

Wallace, M., & Wray, A. (2011). Critical reading and writing for postgraduates (2nd ed). SAGE Publications.

Wray, A. & Bloomer, A. (2006) Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London: Hodder Education.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę językoznawstwa w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych

K_W04, w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi

K_W07 zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w obrębie językoznawstwa i powiązanych dziedzin nauk humanistycznych oraz społecznych

Umiejętności

Studenci potrafią:

K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa

K_U02, posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemów językoznawczych oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo w tym zebrania i analizy danych językowych

K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji, w szczególności z zakresu językoznawstwa

K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele związane ze zbieraniem i analizą danych językowych

K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

K_U011, projektować własną ścieżkę rozwoju

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów, w szczególności umiejętności związane z samodzielną lekturą i analizą tekstów naukowych

K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach zajęć z przedmiotu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do językoznawstwa

K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy językoznawczej i umiejętności związanych ze zbieraniem, analizą i interpretacją danych językowych

K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów

Metody i kryteria oceniania:

Cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne, testy

Egzamin końcowy (dotyczy wykładu; obejmuje materiał z wykładów oraz ćwiczeń).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grzywacz, Aneta Ołdakowska
Prowadzący grup: Beata Grzywacz, Aneta Ołdakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grzywacz, Aneta Ołdakowska
Prowadzący grup: Beata Grzywacz, Aneta Ołdakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)