Instytucje amerykańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-WNfKA150 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje amerykańskie |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs propedeutyczny |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowy kurs prezentujący w syntetycznym skrócie wiadomości z zakresu geografii, ustroju politycznego, gospodarki, szkolnictwa, rynku mediów, obyczajowości społeczeństwa amerykańskiego. Kurs omawia powstanie i funkcjonowanie instytucji ustrojowych Stanów Zjednoczonych oraz wybrane zagadnienia amerykańskiego życia społeczno-politycznego. |
Pełny opis: |
Podstawowy kurs prezentujący w syntetycznym skrócie wiadomości z zakresu geografii, ustroju politycznego, gospodarki, szkolnictwa, rynku mediów, obyczajowości społeczeństwa amerykańskiego. Kurs omawia powstanie i funkcjonowanie instytucji ustrojowych Stanów Zjednoczonych oraz wybrane zagadnienia amerykańskiego życia społeczno-politycznego. Zawiera elementy historii USA w zakresie niezbędnym do rozumienia instytucji współczesnych oraz charakteru społeczeństwa amerykańskiego. Podstawowe pola tematyczne: 1. Regiony kulturalno-historyczne USA. 2. Regiony geograficzno-ekonomiczne USA. 3. System federalny. Konstytucja USA. 4. Kongres federalny. 5. Urząd Prezydenta USA. 6. Administracja Waszyngtońska. 7. Partie polityczne. 8. Wybory prezydenckie. 9. System prawny i sądowniczy. 10. System szkolnictwa. 11. Środki masowego przekazu. 12. Religia. Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów może zostać rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami. |
Literatura: |
Diniejko, Andrzej. An Introduction to the United States of America. 2009. Pdf primary source documents (laws, codes, official sites) available online periodic handouts Recommended reading: Luedtke, Luther, S. (ed.). Making America. The Society and Culture of the United States. The University of North Carolina Press, 1992. /selected essays// Magleby, David B., Light, Paul C. Government by the people. National edition. Pearson, 23rd edition, 2009 USIA: An Outline of American Geography USIA: An Outline of American Government |
Efekty uczenia się: |
PRZED ROKIEM 2022/23 WIEDZA student: - ma podstawowe informacje o geografii i gospodarce USA - zna główne instytucje polityczne USA - zna główne instytucje społeczne USA UMIEJĘTNOŚCI - umie rozpoznać zależności geograficzno-gospodarczo-polityczne - umie analizować działania instytucji politycznych - umie analizować funkcjonowanie instytucji społecznych POSTAWY - rozumie funkcjonowanie państwa - reaguje świadomie na informacje o USA i z USA - wartościuje funkcjonowanie instytucji politycznych i społecznych Kształcenie językowe na poziomie B2+ OD ROKU 2022/23 Wiedza: Absolwent zna i rozumie K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię badań nad kulturą i realiami Stanów Zjednoczonych K_W04 w zaawansowanym stopniu związek współczesności USA z procesami historyczno-kulturowymi K_W09 w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania rzeczywistości i kultury, z uwzględnieniem przyczyn, uwarunkowań oraz zasad funkcjonowania państwa, na przykładzie USA K_W10 w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej Umiejętności: Absolwent potrafi K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym USA K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu wiedzy o Stanach Zjednoczonych K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy K_U08 planować i organizować pracę indywidualną by skutecznie realizować wyznaczone cele Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie realizacji projektów odpowiadających jego zainteresowaniom K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, korzystając z różnych form i mediów Studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie i pod względem słownictwa. Kształcenie językowe na poziomie B2+ |
Metody i kryteria oceniania: |
- regularna praca własna z tekstem - realizacja wszystkich zadań - końcowy test zaliczeniowy - zaliczenie poprawkowe - test - opcjonalnie mini-esej Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, @uw.edu.pl Metody: jak wyżej |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Jeżowski | |
Prowadzący grup: | Damian Jeżowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Jeżowski | |
Prowadzący grup: | Damian Jeżowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Jeżowski | |
Prowadzący grup: | Damian Jeżowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.