Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego do końca XIX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-2HK1kz-Z
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego do końca XIX wieku
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone są dla osób zainteresowanych szeroko pojętą kulturą i sztuką ze szczególnym uwzględnieniem związków literatury z innymi sztukami oraz stosunków polsko-niemieckich i transferu kulturowego zachodzącego między kulturą polską i niemieckiego obszaru językowego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są różnorodnym zagadnieniom z zakresu kultury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz korespondencji sztuk.

Pełny opis:

Celem zajęć prowadzonych w ramach tej specjalizacji jest zapoznanie studentów ze specyfiką kultury niemieckiego obszaru językowego i wskazanie na podobieństwa i różnice w obrębie kultur polskiej i krajów niemieckojęzycznych. Specjalizacja przekazuje treści, których opanowanie przygotowuje studentów do podjęcia pracy w organizacjach (np. towarzystwach, fundacjach), instytucjach i placówkach kulturalnych (np. w strukturach Unii Europejskiej, ambasadach, konsulatach, instytutach kultury polskiej zagranicą, bibliotekach, archiwach, teatrach) oraz zawodach związanych z krzewieniem kultury i organizowaniem życia kulturalnego w Polsce i krajach niemieckiego obszaru językowego (np. w wydawnictwach i takich massmediach, jak prasa, telewizja, radio np. jako redaktor, krytyk, animator kultury).

Literatura:

Wybrane pozycje literatury:

- Hellmann, Brigitte (Hg.): Lebendiges Mittelalter. Ein Lesebuch, München 1995.

- Das Leben im Mittelalter. Der Alltag von Rittern, Mönchen, Bauern und Kaufleuten. Geschichte 4/2013.

- Kinder in den Großstädten seit dem Mittelalter bis zur Industrialisierung. Documenta Pragensia 31/2012.

- Kizik, Edmund: Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim od XVI do XVIII wieku, Gdańsk 2001.

- Le Goff, Jacques: Kultura średniowiecznej Europy.

- Le Goff, Jacques: Niezwykli bohaterowie i cudowne budowle średniowiecza, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)

- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)

- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)

- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)

- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)

- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)

W zakresie umiejętności student potrafi:

- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)

- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)

- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)

- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (K_U07)

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (ocenie podlega bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);

projekt;

kontrola obecności

UWAGI

1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.

2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wierzchowska
Prowadzący grup: Andrzej Nilsson
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wierzchowska
Prowadzący grup: Adrian Turel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)