Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-DY2w-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Założenia (opisowo): Celem wykładu jest przygotowanie studentów w zakresie podstaw dydaktyki. Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B1 wg ESOKJ. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje następujące treści: 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna 2. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne 3. Współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia 4. Zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej 5. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów 6. Sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów 7. Język jako narzędzie pracy nauczyciela |
Pełny opis: |
Podczas wykładu poruszone zostaną następujące zagadnienia: usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relacja dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, klasa szkolna jako środowisko edukacyjnego, m.in. style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne zachodzące w klasie, integracja klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, ich źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizacja procesu kształcenia oraz pracy uczniów; lekcja jako jednostka dydaktyczna oraz jej budowa, modele lekcji i sztuka prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, odkrywanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień, zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomia dydaktyczna nauczyciela; ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów, tj. ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły; język jako narzędzie pracy nauczyciela, w tym praca z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych - sztuka wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych - poprawność językową, etyka języka, etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu - budowa, działanie i ochrona narządu mowy i zasady emisji głosu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki, F. (2004): Podstawy dydaktyki. Kraków. Bereźnicki, F. (2011): Zarys dydaktyki szkolnej. Szczecin. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.)(2003): Pedagogika, tom I, II. Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bausch, K. R., Christ, H., Hüllen, W., Krumm, H. J. (Hrsg.)(2007): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen. Burwitz-Melzer, E., Mehlhorn, G., Bausch K.-R., Krumm, H.-J. (Hrsg.)(2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen. Bovet, G., Huvendiek, V. (Hrsg.)(2000): Leitfaden Schulpraxis. Berlin. Czaplikowska, R., Kubacki, A. D. (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów. Heyd, G. (1991): Deutsch lehren. Diesterweg. Komorowska, H. (2005): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa. Komorowska, H. (red.)(2009): Skuteczna nauka języka obcego. Warszawa. Kron, F. W., Jürgens, E., Standop, J. (2014): Grundwissen Didaktik. München, Basel. Kunter, M., Trautwein U. (2018): Psychologie des Unterrichts. Paderborn. Lehner, M. (2009): Allgemeine Didaktik. Bern. Lehner, M. (2019): Didaktik. Bern. Pyżalski, J. (red.)(2020): Edukacja zdalna w czasie pandemii Covid-19. Poznań. Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków. Zawadzka-Bartnik, E. (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK/ K_W04); - pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (PS6_WK/ K_W10); - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (P6S_WK/ K_W13); - usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych (C.W1); - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.W2); - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów (C.W3); - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne (C.W4); - konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela (C.W5); - sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną (C.W6); - znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu (C.W7). W zakresie umiejętności student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki (P6S_UW/ P6S_UO/ K_U02); - wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (P6S_UK/ P6S_UO/ K_U06); - samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU/ K_U07); - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (P6S_UO/ K_U08); - zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.U1); - zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej (C.U2); - dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów (C.U3); - wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę (C.U4); - zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym (C.U5); - dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej (C.U6); - poprawnie posługiwać się językiem polskim (C.U8). W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KR/ K_K01); - uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (PS6_KR/ PS6_KO/ K_K02); - krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK/ K_K03); - przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (P6S_KR/ K_K04); - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów (C.K1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za wykład jest wyliczana na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności podczas wykładu) oraz testu pisemnego (minimum 60% maksymalnej ilości punktów). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Wojewoda | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karczykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Malwina Grzegorowska, Kamil Wojewoda | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karczykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.