Historia literatury niemieckojęzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-HL1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckojęzycznej |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzające w najważniejsze zagadnienia literatury i kultury niemieckojęzycznej od średniowiecza do oświecenia. Na podstawie lektury własnej podczas zajęć omawiane są konkretne zagadnienia w formie dyskusji moderowanej przez wykładowcę. W celu osiągnięcia efektów kształcenia uczestnicy mogą zostać poproszeni o przygotowanie prac pisemnych i/lub prezentacji. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do literatury wczesnego średniowiecza. Polityka kulturalna Karolingów, w tym pierwsze zapisy w języku niemieckim. Merserburger Zaubersprüche. 2. Jak rozumieć literaturę wieków średnich? Lektura A. Guriewicza Jednostka w dziejach Europy wprowadza do świata literatury średniowiecznej Europy; Hildebrandslied. 3. Literatura rozwiniętego średniowiecza. Kontekst społeczny i polityczny. Nowe wątki w literaturze. Czym była słynna miłość dworska? Liryka Waltera von der Vogelweide (wybór). 4. Epika dworska. Epos rycerski – Parzival Wolframa von Eschenbach - wybrane episody / księgi 5. Nibelungenlied (wybór) np. z I Aventiure 1 i 2. Strofa oraz 1-3 strofa z II Aventiure. O literaturze z pogranicza oralności i piśmiennictwa. 6. Ogólne informacje na temat niemieckiego humanizmu i reformacji. O głupocie ludzkiej. Erazma „Pochwała głupoty” i Das Narrenschiff Sebastiana Brandta (wybór). 7. Marcin Luter. Sendbrief vom Dolmetschen, Ein feste Burg ist unser Gott. W tle tekstów Lutra Herfried Münkler Die Deutschen und ihre Mythen. 8. Wprowadzenie do literatury barokowej. Poezja (wybór). Gryphius np. „Vanitas..; „Thränen des Vaterlandes”; wybór wierszy Fleminga, Gerhardta, Silesiusa. 9. Simplicissimus Grimmelshausena. Roz. 1-10 ks. 1. Uzupełniająco: Das Treffen in Telgte Güntera Grassa. 10. Dramat barokowy. Do wyboru: Fragmenty dramatów Andreasa Gryphiusa (Catharina von Georgien, Leo Armenius). Uzupełniająco: Słowackiego Książę niezłomny. 11. Filozofia i literatura oświecenia. Wątki, tematy, formy literackie; Was ist Aufklärung Kanta. 12. Poezja oświecenia: Albrecht von Haller, Friedrich von Hagedorn, Friedrich G. Klopstock 13. Lessing: wątki teologiczne na przykładzie dramatu Nathan der Weise.. 14. Lessing: koncepcje dramatu mieszczańskiego na przykładzie Emilii Galotti/ Minny von Barnhelm. |
Literatura: |
Patrz wyżej. Lista szczegółowych lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego daną grupę. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - historię literatury krajów niemieckiego obszaru językowego, podstawy komparatystyki literackiej (K_W02) - powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki (K_W07) W zakresie umiejętności student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej (K_U01) - współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określAĆ priorytety służąe realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_U08) W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypdku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega samodzielne przygotowanie do zajęć (przeczytane lektury), aktywność na zajęciach; prowadzący może sprawdzać na bieżąco wiedzę i przygotowanie studentów w formie testów; ustne zaliczenie na ocenę. UWAGI 1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia. 2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
WT SEM
ŚR SEM
SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Jasińska | |
Prowadzący grup: | Magda Cieślańska, Robert Duch, Sebastian Grochowski, Jarosław Makowski, Anna Pałka, Agata Walulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT SEM
SEM
ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Jasińska | |
Prowadzący grup: | Magda Cieślańska, Robert Duch, Jarosław Makowski, Agata Walulik, Cezary Ziemiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.