Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-KZ2cw-Z
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Syntetyczne przedstawienie zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Historia sztuki niemieckiego obszaru językowego (główne tendencje w rozwoju, centra, artyści, dzieła).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym z uwzględnieniem takich aspektów jak: główne tendencje, centra, artyści, dzieła.

- początki sztuki na niemieckim obszarze językowym, w tym sztuka germańska oraz wpływ Rzymian i religii chrześcijańskiej na powstanie sztuki na niemieckim obszarze językowym;

- sztuka Karolingów;

- sztuka romańska;

- sztuka gotycka;

- kultura dnia codziennego w epoce średniowiecza

- renesans;

- barok;

- rokoko;

- kultura i sztuka XIX wieku z uwzględnieniem takich aspektów problematyki, jak klasycyzm, romantyzm, biedermeier, realizm, historyzm, impresjonizm i symbolizm;

- kultura i sztuka od przełomu wieku XIX i XX po 1945 rok, w tym m.in.: secesja, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcja, kubizm, dadaizm, futuryzm, surrealizm, konstruktywizm, Bauhaus, weryzm, sztuka okresu III Rzeszy;

- kultura i sztuka po 1945 roku.

Literatura:

- Bachmann-Medick, Doris: Cultural turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg 2006.

- Barker, Chris: Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków 2005.

-Cieśla, Michał (Red.): Zur Kulturkunde der Länder des deutschen Sprachraumes. Warszawa 1985.

-Der Brockhaus Kunst. Künstler, Epochen, Sachbegriffe. Mannheim/Leipzig 2001.

-Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Unter Mitarbeit zahlreicher Musikforscher des In- und Auslandes herausgegeben von Friedrich Blume. Bd. 1-17. München/Kassel/Basel/London 1989.

-Dietel, Gerhard: Wörterbuch Musik. München 2002.

-Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002.

-Gebhardt, Volker: Schnellkurs. Kunstgeschichte. Deutsche Kunst. Köln 2002.

-Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Bd. 1-8. München/Berlin/London/New York 2006-2009.

-Günther, Hubertus: Bruckmann’s Handbuch der deutschen Kunst. München 1975.

-Harenberg. Museum der Malerei. 525 Meisterwerke aus sieben Jahrhunderten. Herausgegeben von Wieland Schmied u.a. Dortmund 1999.

-Howarth, Eva: Kunstgeschichte. Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993.

- Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski, Hubert: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2007.

- Kluge, Rolf-Dieter / Świderska, Małgorzata: Zarys historii literatury i kultury niemieckiej. Łódźć 2010.

-Kuhl, Isabel: Schnellkurs. Epochen der Kunst. Köln 2007.

- Kunst-Epochen. Stuttgart 2002.

-Partsch, Susanna: Haus der Kunst. Ein Gang durch die Kunstgeschichte von der Höhlenmalerei bis zum Graffiti. München 2003.

-Suckale, Robert: DuMont Geschichte der Kunst in Deutschland. Von Karl dem Großen bis Heute. Köln 2005.

- Texte zur Kulturtheorie und Kulturwissenschaft. Stuttgart 2010.

-Winzer, Fritz: Das rororo-Sachlexikon der bildenden Kunst. Reinbek 1986.

- Włodarczyk-Kulak, Anita / Kulak Maurycy: Wiedza o kulturze. Bielsko-Biala 2008.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w tym metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej (K_W08)

- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)

- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z historii i kultury krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W07)

- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W13)

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa oraz komparatystyki literackiej w odniesieniu do dorobku krajów niemieckiego obszaru językowego (K_U01)

- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U03)

- wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji, w tym potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz w języku polskim i języku niemieckim. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U06)

- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (K_U07)

- współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (K_U08)

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego (K_K02)

- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, (K_K03)

- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń. Zaliczenie pisemne w formie testu.

UWAGI

1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.

2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wierzchowska
Prowadzący grup: Anna Adamczuk, Andrzej Nilsson, Adrian Turel, Iwona Wierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wierzchowska
Prowadzący grup: Anna Adamczuk, Andrzej Nilsson, Adrian Turel, Iwona Wierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)