Pedagogika (uprawnienia pedagogiczne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PE2nb-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika (uprawnienia pedagogiczne) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do zawodu nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów (trzeci semestr) I stopnia na kierunku germanistyka. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (Moduł B Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. System oświaty 2. Rola nauczyciela i koncepcja pracy nauczyciela 3. Wychowanie w kontekście rozwoju 4. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela 5. Sytuacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 6. Zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się 7. Doradztwo zawodowe |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. W ramach kursu podjęte zostaną następujące zagadnienia: wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia, diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży; praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; wsparcie funkcjonowania ucznia w grupie; adaptacja ucznia spostrzeganego jako inny; rozwiązywanie konfliktów w grupie, mediacje rówieśnicze; sytuacje krytyczne w klasie/szkole; zjawiska agresji i przemocy oraz wpływ grup nieformalnych; kierowanie klasa szkolną; nauczyciel – lider; praca zespołowa nauczycieli i zasady komunikacji w szkole; praca z rodzicami/opiekunami w zakresie edukacji i wychowania; program wychowawczy; zagrożenia dzieci i młodzieży, uzależnienia (między innymi od środków psychoaktywnych i komputera); tutoring; personalizacja nauczania; doradztwo zawodowe; samorozwój i jakość pracy nauczyciela; dokumenty i procedury szkolne; placówki i instytucje edukacyjne wspierające prace nauczyciela; cechy i zadania nauczyciela angażującego uczniów (np. w ramach cooperative learning). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Fontana, D. (2001): Psychologia dla nauczycieli. Poznań. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003): Pedagogika, tom I, II, , Warszawa. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.)(2019): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa. Literatura uzupełniająca: Berk, L. E. (2009): Entwicklungspsychologie. München. Bonar, J. (red.)(2011): Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź. Bovet, G., Huvendiek, V. (Hrsg.)(2011): Leitfaden Schulpraxis. Berlin. Burwitz-Melzer, E., Mehlhorn, G., Bausch K.-R. Krumm, H.-J. (Hrsg.)(2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen. Einsiedler, W., Götz, M., Hartinger, A. u.a. (Hrsg.)(2014): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn. Friedmann, H. S., Schustack, M. W. (2011): Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München. Gudjons, H. , Traub, S. (2020): Pädagogisches Grundwissen. Bad Heilbrunn. Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław. Keller, G. (2012): Psychologie für den Schulalltag. Prävention und Erste Hilfe. Bern. Komorowska, H. (red.) (2011): Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa. Kunter, M., Trautwein, U. (2013): Psychologie des Unterrichts. Paderborn. Lohaus, A., Vierhaus M. (2015): Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg. Mazur, J. E. (2006): Lernen und Verhalten. München. Mietzel, G. (2002): Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim. Mietzel, G. (2017): Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen. Wisniewski, B. (2019): Psychologie für die Lehrerbildung. Bad Heilbrunn. Woolfolk, A. (2008): Pädagogische Psychologie. München. Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków. Zawadzka-Bartnik, E. (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008): Psychologie. München. |
Efekty uczenia się: |
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji oraz zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student osiąga następujące efekty uczenia się: W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK/ K_W04); - pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (PS6_WK/ K_W10); - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (P6S_WK/ K_W13); - system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty (B.2.W1); - rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.W2); - wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.W3); - zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami (B.2.W4); - sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W5); - zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice (B.2.W6); - doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno- -zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie (B.2.W7). W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki (P6S_UW/ P6S_UO/ K_U02); - wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (P6S_UK/ P6S_UO/ K_U06); - samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU/ K_U07); - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (P6S_UO/ K_U08); - nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4); - rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów (B.2.U5); - zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie (B.2.U6); - określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju (B.2.U7). W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KR/ K_K01); - uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (PS6_KR/ PS6_KO/ K_K02); - krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK/ K_K03); - przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (P6S_KR/ K_K04); - okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy (B.2.K1); - profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (B.2.K2); - samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3); - współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4). |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt Test Inne: ocena aktywności na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Ćwiczenia są zintegrowane z praktyką psychologiczno-pedagogiczną w wymiarze 30h w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Wojewoda | |
Prowadzący grup: | Kamil Wojewoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Malwina Grzegorowska, Kamil Wojewoda | |
Prowadzący grup: | Kamil Wojewoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.