Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstępna praktyka dydaktyczna - I i II etap edukacyjny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-WPD2-Z
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstępna praktyka dydaktyczna - I i II etap edukacyjny
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego (języków obcych) i konfrontowanie nabywanej wiedzy z zakresu glottodydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.


Praktyka przeznaczona dla studentów II roku studiów I stopnia na kierunku germanistyka, którzy znają podstawy dydaktyki oraz psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języka niemieckiego.


Warunkiem rozpoczęcia Wstępnej praktyki dydaktycznej – I i II etap edukacyjny jest zrealizowanie Praktyki psychologiczno-pedagogicznej – I i II etap edukacyjny.


Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Glottodydaktyka 1 i Glottodydaktyka 2 (komponent 2 modułu 3 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r) .


Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ.


* W przypadku braku możliwości odbywania praktyki w formie stacjonarnej, może ona odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość.

Tryb prowadzenia:

w sali
w terenie

Skrócony opis:

Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w przedszkolu i szkole podstawowej (I i II etap edukacyjny).

Wstępna praktyka dydaktyczna realizowana jest w samodzielnie wybranych szkołach podstawowych, przedszkolach, ewentualnie również w innych placówkach realizujących kształcenie w języku niemieckim (ewentualnie częściowo również w innych językach obcych).

Wstępna praktyka dydaktyczna obejmuje 60 godzin dydaktycznych (lekcji języka niemieckiego, ewentualnie częściowo lekcji innych języków obcych) i ma charakter obserwacyjny.

Wstępna praktyka dydaktyczna może być realizowana w formie zdalnej.

Pełny opis:

W trakcie wstępnej praktyki dydaktycznej następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym poprzez:

1) zapoznanie się ze specyfiką szkół podstawowych, przedszkoli i ewentualnie innych placówek realizujących kształcenie w języku niemieckim (ewentualnie również w innych językach obcych), w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie: czynności podejmowanych przez nauczycieli na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na I i II etapie edukacyjnym oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych, interakcji, procesów komunikowania, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności,  oceniania uczniów, zadawania i kontrolowania pracy domowej, dynamiki grupy, zachowania i postaw uczniów, funkcjonowania i aktywności uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań nauczycieli języka niemieckiego (ewentualnie również innych języków obcych), organizacji przestrzeni w klasie;

3) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów w ramach zajęć z przedmiotów Glottodydaktyka I i Glottodydaktyka II.

Literatura:

Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.

Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.

Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991.

Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993.

Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.

Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.

Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009.

Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.

Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.

Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999.

Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.

Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Frühes Deutsch, Praxis, Primar, Języki Obce w Szkole i inne.

Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student ma podstawową wiedzę glottodydaktyczną oraz psychologiczno-pedagogiczną oraz pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się języka niemieckiego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu.

K_W01

K_W14

2. Student ma podstawową wiedzę szczegółową z zakresu glottodydaktyki, a także psychologii, pedagogiki i w odniesieniu do I i II etapu edukacyjnego (dotyczącą metodyki nauczania języka niemieckiego, procesów komunikowania, systemu edukacji, specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, etyki zawodu nauczyciela).

K_W05

3. Student zna podstawową terminologię gramatyczną i słownictwo umożliwiające komunikację w języku niemieckim.

K_W02

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych) na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na I i II etapie edukacyjnym.

K_U03

2. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu glottodydaktyki do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na I i II etapie edukacyjnym.

K_U06

3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.

K_U09

4. Student umiejętnie komunikuje się z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces.

K_U06

5. Student potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych związanych z nauczaniem języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym.

K_U01

6. Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (arkusze obserwacji).

K_U01

K_U09

7. Student potrafi posługiwać się językiem niemieckim w zakresie glottodydaktyki na poziomie B2+.

K_U11

POSTAWY

1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, a także wychowawczych i opiekuńczych).

K_K01

2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym.

K_K02

3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach języka niemieckiego I i II etapie edukacyjnym.

K_K03

4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

K_K01

K_K04

5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności.

K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Szczegółowe zasady określa Regulamin praktyki psychologiczno-pedagogicznej w ramach studiów I stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.

* W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zaliczenie praktyk może odbyć się w formie zdalnej.

* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Praktyki zawodowe:

Ocena Wstępnej praktyki dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:

1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli oraz samoocenę studenta)

2) dokumentacji dydaktycznej (6 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz

3) aktywności na zajęciach z przedmiotów Glottodydaktyka I oraz Glottodydaktyka II (Karta oceny praktyk).

Szczegółowe zasady określa Regulamin Wstępnej praktyki dydaktycznej – I i II etap edukacyjny w ramach studiów I stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Wstępnej praktyki dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.

Forma zdalna.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug