Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Quebec: od Nowej Francji po wyzwania współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KHK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Quebec: od Nowej Francji po wyzwania współczesności |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi okresami historycznymi Quebecu od powstania kolonii francuskich w Ameryce po współczesność z naciskiem na kulturowe i społeczne przemiany, które następowały na przestrzeni wieków aż po początek XXI wieku. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi okresami historycznymi Quebecu od powstania kolonii francuskich w Ameryce po współczesność z naciskiem na kulturowe i społeczne przemiany, które następowały na przestrzeni wieków aż po początek XXI wieku. Quebec można rozpatrywać jako miniaturę przeobrażeń jakie dokonywały się w społeczeństwach cywilizacji zachodniej od Renesansu po współczesność. Napięcia polityczno-ekonomiczne jak również zmiany mentalności mieszkańców Quebecu, obrazują główne tendencje społeczno-kulturowe, które naznaczyły świat zachodni na przestrzeni wieków. Tematyka zajęć będzie obejmować takie zagadnienia jak: kolonializm, kształtowanie się państw federalnych, procesy asymilacyjne i strategie oporu wobec dominacji kulturowej i językowej, modernizacja państwa i społeczeństwa, kwestie migracyjne i tożsamościowe oraz współczesne wyzwania, w tym ekologiczne, polityczne stojące przed Quebekiem. |
Literatura: |
Literatura (przedstawione tytuły mogą ulec zmianie w zależności od dostępności): Grzybowska, A. i Laliberté, R., Québec connais-tu ?, Québec, Presses de l’Université du Québec, 2014 Charpentier, L., Durocher, R., Laville, C., Linteau, P-A, Nouvelle histoire du Québec et du Canada, Montréal, Éditions du Boréal Express, 1985 Bourdon Y., Lamarre J., Histoire du Québec : une société nord-américaine, Québec, Beauchemin, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student zna w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa (K_W01), główne procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, w szczególności w Quebecu (K_W03), kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, w tym w Quebecu (K_W04), wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego, a mianowicie w Quebecu (K_W10), podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13). Student potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03), planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla literaturoznawstwa (K_U05), samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09). Student jest gotowy do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01), otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02), dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04), przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, pracy w podgrupach, różnorodne ćwiczenia interpretacyjne). - krótka prezentacja ustna (indywidualna lub grupowa) - test końcowy Szczegółowe kryteria zostaną ustalone na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Daszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Daszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Patrz informacje o kursie niezależnie od cyklu. |
|
Pełny opis: |
Patrz informacje o kursie niezależnie od cyklu. |
|
Literatura: |
Patrz informacje o kursie niezależnie od cyklu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.