Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Sztuka, artysta, rzemieślnik w literaturze francuskiej XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Sztuka, artysta, rzemieślnik w literaturze francuskiej XIX wieku |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty obieralne - Konwersatoria literaturoznawcze Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie panoramy literatury francuskiej XIX wieku z uwzględnieniem głównych prądów estetycznych (romantyzm, parnasizm, realizm, naturalizm) z perspektywy nowego spojrzenia na kwestię sztuki i postać twórcy - artysty i/lub rzemieślnika. Zajęcia poświęcone będą analizie tematyczno-formalnej tekstów poetyckich, nowel i fragmentów powieści pod kątem refleksji o sztuce i wielowymiarowej wizji artysty, jego roli w społeczeństwie i proporcji pomiędzy sztuką a rzemiosłem. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia rozważań będzie nowe podejście do sztuki, które pojawiło się w XIX wieku w następstwie przemian społecznych i cywilizacyjnych oraz coraz większa autonomia artysty utożsamianego z jednostką wybitną, która ma misję do spełnienia. Idea sztuki zaangażowanej pojawia się w twórczości poetów romantycznych, a także w pismach i powieściach George Sand, która opisała ideał malarki, przeciwstawionej twórcom-rzemieślnikom. Wizja sztuki nierozerwalnie związanej z cierpieniem i poświęceniem wypełnia nowele Balzaka. W epoce coraz większego zapotrzebowania na dzieła sztuki w społeczeństwie mieszczańskim Balzak podejmuje kwestię relacji oryginału do kopii i roli twórcy-rzemieślnika. Zaprezentowana zostanie także doktryna "sztuki dla sztuki" sformułowana przez T. Gautier oraz wynikające z niej założenia poezji parnasistowskiej. Refleksja na temat różnych dziedzin sztuki oraz losu artysty stojącego w opozycji do społeczeństwa wypełnia twórczość Baudelaire'a, Verlaine'a i Mallarmégo. Zostanie ona przedstawiona na podstawie wybranych wierszy oraz tekstów teoretycznych i krytycznych. Jako mistrz naturalizmu zostanie przywołany E. Zola, który stworzył tragiczną postać malarza skazanego na niepowodzenie oraz postaci kobiet-malarek, które jednak na zawsze pozostaną rzemieślniczkami. Warto w tym kontekście odnotować, że w obliczu anonimowej produkcji masowej w epoce Zoli zmianie ulega spojrzenie na postać rzemieślnika. W kontekście idei syntezy sztuk zaprezentowane zostaną także przypadki artystów działających na obszarze różnych dziedzin sztuki, jak np. E. Delacroix, H. Berlioz czy E. Fromentin. |
Literatura: |
A. Vaillant, L'Art de la littérature. Romantisme et modernité, Paris, Classiques Garnier, 2016. A. Vaillant, Ph. Régnier, J.-P. Bertrand, Histoire de la littérature française du XIXe siècle, PUR, 2007. Wybór artykułów naukowych z numeru "L'artiste, l'écrivain, le poète", Romantisme, nr 55, 1987. Wybór artykułów naukowych z numeru "Art, artiste, artisan au XIXe siècle', FOLIA LITTERARIA ROMANICA, nr 13, 2018. Wybór tekstów literackich (wierszy, nowel, fragmentów powieści, tekstów teoretycznych) oraz artykułów naukowych |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium, Student: a) zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad literaturą francuską XIX wieku (K_W04) - w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa francuskiego w odniesieniu do kwestii związanych ze sztukami pięknymi i postacią artysty/rzemieślnika w literaturze XIX wieku (K_W05) - zasady analizy i interpretacji francuskich tekstów literackich z XIX wieku z wykorzystaniem narzędzi z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej (K_W09) - wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu historii literatury francuskiej XIX wieku, w tym chronologię kierunków estetycznych z tego okresu oraz powiązania między nimi (K_W10) b) potrafi: - planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim na podstawie artykułu naukowego, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych związanych z miejscem sztuki i artysty/rzemieślnika w literaturze francuskiej XIX wieku (K_U05) - przygotować pracę pisemną w języku francuskim, odwołując się do wiedzy zdobytej podczas konwersatorium oraz nabytej samodzielnie (K_U06) c) jest gotów do: - dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej (K_K04) - przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność obowiązkowa (dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, jeśli Student ma więcej nieobecności, zostanie poproszony o zgłoszenie się na dyżur w celu omówienia treści zajęć, które opuścił) - przygotowanie i aktywność na zajęciach (lektura zadanych tekstów, udział w dyskusji oraz zaangażowanie w pracę w grupach, krótkie wypowiedzi pisemne) - referat lub prezentacja multimedialna przygotowana w 2-osobowych grupach na podstawie artykułu naukowego - kolokwium pisemne z wiedzy zdobytej na zajęciach - praca semestralna (indywidualna lub w 2- osobowych grupach) na zadany temat - ustne zaliczenie lektur (liczba pytań uzależniona od wyniku kolokwium) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Mądry | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Mądry | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.