Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Wprowadzenie do literatury Quebecu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KL-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Wprowadzenie do literatury Quebecu
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIz/III Przedmioty obieralne - Konwersatoria literaturoznawcze
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Skrócony opis:

Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi prądami intelektualnymi i estetycznymi kształtującymi literaturę najpierw Nowej Francji, a następnie Quebecu. W ujęciu socjokrytycznym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących w tej francuskojęzycznej prowincji Kanady. Poetyka i estetyka omawianych tekstów będzie zatem silnie skorelowana z poznawaniem historyczno-społecznego tła, z którego dany utwór wyrasta. Ważnym elementem składowym prowadzonych analiz będzie również quebecka odmiana języka francuskiego.

Pełny opis:

Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi prądami intelektualnymi i estetycznymi kształtującymi literaturę najpierw Nowej Francji, a następnie Quebecu. W ujęciu socjokrytycznym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących w tej francuskojęzycznej prowincji Kanady. Poetyka i estetyka omawianych tekstów będzie zatem silnie skorelowana z poznawaniem historyczno-społecznego tła, z którego dany utwór wyrasta. Ważnym elementem składowym prowadzonych analiz będzie również quebecka odmiana języka francuskiego.

Literatura Quebecku rozwijająca się od samego powstania najpierw kolonii francuskiej, a następnie części federacji Kanady ukazuje szereg zjawisk ciekawych pod względem socjologicznym jak i czysto estetycznym. Różnorakie prądy literackie (symbolizm, powieść wiejska, literatura miejska, powieść postmodernistyczna, literatura migracyjna czy twórczość literacka Pierwszych Narodów) pozwalają lepiej zrozumieć samo społeczeństwo Quebecku i przemiany jakie przechodziło jak również prześledzić ważne zjawiska literackie takie jak imitacja i odtwarzanie kanonu europejskiego, powolne oddalanie się od niego lub negocjacje z przejętymi wzorcami, aż po zerwanie z tradycją i swobodne poszukiwanie nowych form wypowiedzi literackiej jak również nowego języka literackiego. Problematyka tożsamościowa oraz wgląd w rozwój społeczeństwa Quebecu jest zatem okazją do rozwinięcia umiejętności analizy literackiej utworów zarówno klasycznych jak i z gruntu nowatorskich czy awangardowych, w połączeniu z rozpoznaniem podstawowych, współczesnych koncepcji filozoficzno-artystycznych i społeczno-kulturowych wyzwań współczesności. Praca nad literaturą Quebecu w ramach zajęć będzie również okazją do poszerzenia znajomości języka francuskiego o jego północno-amerykański wariant.

Literatura:

Źródła teoretyczne:

- Andres, Bernard, Gagnon Alex, Hébert Pierre, Atlas littéraire du Québec, Anjou (Québec), Fides, 2020.

- Corzani, Jack, Hoffmann Léon-François, Piccione Marie-Lyne, Littératures francophones. II. Les Amériques (Haïti, Antilles-Guyane, Québec), Paris, Belin, 1998 (coll. Belin-SuP Lettres).

- Kwaterko, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003

- Maillot, Laurent, La littérature québécoise depuis ses origines, Montréal, Typo, 1997.

Utwory (w kolejności omawiania):

- Nelligan, Emile, wybór wierszy : https://www.bonjourpoesie.fr/lesgrandsclassiques/Poemes/emile_nelligan

- Savard, Félix-Antoine, Menaud, Maître-Draveur, Anjou (Québec), 2012 (1937)

- Roy, Gabrielle, Bonheur d’occasion, Montréal, Éditions Boréal, 2009 (1945)

- Aquin, Hubert, Prochain épisode, Montréal, Bibliothèque québécoise, 1965

- Godbout Jacques, Salut Galarnau !, Paris, Seuil, 1967

- Thuy, Kim, Ru, Montréal, Libre Expression, 2009

- Gatti, Mauricio, Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Montréal, Bibliothèque québécoise, 2009

- Dickner, Nicolas, Nikolski, Montreal, Alto, 2005

Efekty uczenia się:

K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych

K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury Quebecu

K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;

K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod

K_K02 umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania

K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy i Ameryki Północnej

- student potrafi określić i wyjaśnić podstawowe założenia prądów literackich z obszaru Quebecu,

- student potrafi przedstawić główne elementy estetyki głównych autorów quebeckich,

- student potrafi wskazać środki stylistyczne użyte w tekście literackim oraz określić kontekst społeczno-kulturowy w jakim dany tekst jest osadzony,

- student potrafi stworzyć własną, pisemną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą omawianych tekstów,

- student potrafi przedstawić wypowiedź ustną dotyczącą społeczno-politycznych i estetycznych zagadnień danego tekstu.

Metody i kryteria oceniania:

- prezentacja ustna

- semestralna praca pisemna

- ocena z egzaminu końcowego

- obecność i aktywność na zajęciach

Szczegółowe kryteria zostaną ustalone na pierwszych zajęciach semestru.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Daszkiewicz
Prowadzący grup: Agnieszka Daszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)