Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Wprowadzenie do literatury Quebecu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KL-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Wprowadzenie do literatury Quebecu |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty obieralne - Konwersatoria literaturoznawcze Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi prądami intelektualnymi i estetycznymi kształtującymi literaturę najpierw Nowej Francji, a następnie Quebecu. W ujęciu socjokrytycznym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących w tej francuskojęzycznej prowincji Kanady. Poetyka i estetyka omawianych tekstów będzie zatem silnie skorelowana z poznawaniem historyczno-społecznego tła, z którego dany utwór wyrasta. Ważnym elementem składowym prowadzonych analiz będzie również quebecka odmiana języka francuskiego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi prądami intelektualnymi i estetycznymi kształtującymi literaturę najpierw Nowej Francji, a następnie Quebecu. W ujęciu socjokrytycznym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących w tej francuskojęzycznej prowincji Kanady. Poetyka i estetyka omawianych tekstów będzie zatem silnie skorelowana z poznawaniem historyczno-społecznego tła, z którego dany utwór wyrasta. Ważnym elementem składowym prowadzonych analiz będzie również quebecka odmiana języka francuskiego. Literatura Quebecku rozwijająca się od samego powstania najpierw kolonii francuskiej, a następnie części federacji Kanady ukazuje szereg zjawisk ciekawych pod względem socjologicznym jak i czysto estetycznym. Różnorakie prądy literackie (symbolizm, powieść wiejska, literatura miejska, powieść postmodernistyczna, literatura migracyjna czy twórczość literacka Pierwszych Narodów) pozwalają lepiej zrozumieć samo społeczeństwo Quebecku i przemiany jakie przechodziło jak również prześledzić ważne zjawiska literackie takie jak imitacja i odtwarzanie kanonu europejskiego, powolne oddalanie się od niego lub negocjacje z przejętymi wzorcami, aż po zerwanie z tradycją i swobodne poszukiwanie nowych form wypowiedzi literackiej jak również nowego języka literackiego. Problematyka tożsamościowa oraz wgląd w rozwój społeczeństwa Quebecu jest zatem okazją do rozwinięcia umiejętności analizy literackiej utworów zarówno klasycznych jak i z gruntu nowatorskich czy awangardowych, w połączeniu z rozpoznaniem podstawowych, współczesnych koncepcji filozoficzno-artystycznych i społeczno-kulturowych wyzwań współczesności. Praca nad literaturą Quebecu w ramach zajęć będzie również okazją do poszerzenia znajomości języka francuskiego o jego północno-amerykański wariant. |
Literatura: |
Źródła teoretyczne: - Andres, Bernard, Gagnon Alex, Hébert Pierre, Atlas littéraire du Québec, Anjou (Québec), Fides, 2020. - Corzani, Jack, Hoffmann Léon-François, Piccione Marie-Lyne, Littératures francophones. II. Les Amériques (Haïti, Antilles-Guyane, Québec), Paris, Belin, 1998 (coll. Belin-SuP Lettres). - Kwaterko, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003 - Maillot, Laurent, La littérature québécoise depuis ses origines, Montréal, Typo, 1997. Utwory (w kolejności omawiania): - Nelligan, Emile, wybór wierszy : https://www.bonjourpoesie.fr/lesgrandsclassiques/Poemes/emile_nelligan - Savard, Félix-Antoine, Menaud, Maître-Draveur, Anjou (Québec), 2012 (1937) - Roy, Gabrielle, Bonheur d’occasion, Montréal, Éditions Boréal, 2009 (1945) - Aquin, Hubert, Prochain épisode, Montréal, Bibliothèque québécoise, 1965 - Godbout Jacques, Salut Galarnau !, Paris, Seuil, 1967 - Thuy, Kim, Ru, Montréal, Libre Expression, 2009 - Gatti, Mauricio, Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Montréal, Bibliothèque québécoise, 2009 - Dickner, Nicolas, Nikolski, Montreal, Alto, 2005 |
Efekty uczenia się: |
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury Quebecu K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod K_K02 umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy i Ameryki Północnej - student potrafi określić i wyjaśnić podstawowe założenia prądów literackich z obszaru Quebecu, - student potrafi przedstawić główne elementy estetyki głównych autorów quebeckich, - student potrafi wskazać środki stylistyczne użyte w tekście literackim oraz określić kontekst społeczno-kulturowy w jakim dany tekst jest osadzony, - student potrafi stworzyć własną, pisemną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą omawianych tekstów, - student potrafi przedstawić wypowiedź ustną dotyczącą społeczno-politycznych i estetycznych zagadnień danego tekstu. |
Metody i kryteria oceniania: |
- prezentacja ustna - semestralna praca pisemna - ocena z egzaminu końcowego - obecność i aktywność na zajęciach Szczegółowe kryteria zostaną ustalone na pierwszych zajęciach semestru. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Daszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Daszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.