Wybrane problemy badawcze w glottodydaktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1O-WPWG-054 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy badawcze w glottodydaktyce |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Przedmioty obieralne - Wybrane aspekty badawcze |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się przekrojowo z tematyką badawczą prowadzoną przez glottodydaktyków, dowiedzą się, jakie obszary stają się przedmiotem postępowań badawczych, jakie metody badawcze są szczególnie uwzględniane i jakie wnioski dla nauczania/uczenia się języków obcych z nich płyną. |
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach zaproponowane zostaną główne zagadnienia badawcze interesujące glottodydaktykę XXI wieku wraz z pokazaniem właściwych im narzędzi badawczych: 1. Glottodydaktyka jako nauka 2. Zagadnienia różnojęzyczności i różnokulturowości w ujęciu glottodydaktycznym 3. Rozwijanie kompetencji mówienia na lekcji języka obcego 4. Badania nad kompetencją uczenia się w ujęciu glottodydaktycznym 5. Rozwijanie kompetencji mediacyjnych na lekcji języka obcego 6. Ocenianie wspierające proces uczenia się języków obcych 7. Strategie uczenia się kluczem do sukcesu w procesie uczenia się języka obcego 8. Rozwijanie autonomii uczącego się. 9. Rola kontekstu w procesie uczenia się i nauczania języków obcych 10. Czynniki afektywne w nauczaniu/uczeniu się języków obcych. 11. Uczniowie z doświadczeniem migracyjnym 12. Rola świadomości językowej w procesie uczenia się języków obcych |
Literatura: |
Bandura A., 2003, Autoefficacité. Le sentiment d`efficacité personnelle, Paris-Bruxelles : Éditions de Boeck Université. Barth, B-M., 1993, Le savoir en construction, Paris: Retz. Barth, B-M., 2013, Élève chercheur, enseignant médiateur, Paris : Retz. Blakemore S-J., Frith U., 2005, Jak uczy się mózg, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Chevrier, J., Fortin, G., Leblanc, R., Théberge, M., 2000, « Le style d’apprentissage » [in :] Education et francophonie, vol/ XXVIII, n°1/2000, Québec :Association Canadienne d’Education de Langue Française, p. 3-72, http://www.acelf.ca/c/revue/revuehtml/28-1/03-chevrier.html Filipiak E., 2012, „‘Produkty’ kultury uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum” [w:] Forum Oświatowe 1(46), Ku Perspektywie Społeczno-Kulturowej w Edukacji, s. 159-183. Gaté, J.-P., 2012, Pratiquer le dialogue pédagogique à l’Université, Lyon : Chronique sociale. Kucharczyk, R., Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie języka francuskiego jako drugiego języka obcego) Marzano R.J., 2012, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, wyd. polskie, Warszawa:Centrum edukacji Obywatelskiej. Niżęgorodcew A., Jodłowiec M. (red), 2007, Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rada Europy, 2001 [2003 wyd.polskie], Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Paris:Didier. Sujecka-Zając, J., 2016, Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Lublin/Warszawa:Werset/ Instytut Romanistyki UW. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: 1. Student/studentka zna podstawowe zagadnienia badawcze, w zakresie których prowadzone są postępowania empiryczne; 2. student/studentka wie, jakie postępowania badawcze są zasadne w ramach podjętych problemów badawczych; 3. student studentka wyróżnia kategorie problemów badawczych. W zakresie umiejętności: 1. student/studentka krytycznie dyskutuje o narzędziach badawczych zastosowanych do badania danego zagadnienia. 2. student/studentka teoretycznie projektuje postępowanie badawcze w ramach wybranych zagadnień; 3. student/studentka potrafi dokonać skutecznej kwerendy literatury przedmiotu. W zakresie kompetencji społecznych: 1. student/studentka zna i stosuje zasady komunikacji z poszanowaniem rozmówcy 2. student/studentka współpracuje w grupie 3. student/studentka przestrzega reguł współżycia społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia przedmiotu: 1. aktywna obecność na zajęciach, opracowywanie tekstów będących przedmiotem analiz na zajęciach 2. 1 wypowiedź pisemna na wybrane zagadnienie glottodydaktyczne. 3. Praca zaliczeniowa - projektowa. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Artem Hlovatskyy | |
Prowadzący grup: | Artem Hlovatskyy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.