Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura Hiszpanii I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-LH1-11
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura Hiszpanii I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

brak

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

„Literatura hiszpańska 1” jest przedmiotem obowiązkowym na I roku studiów licencjackich. Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji i dziel współczesnej prozy hiszpańskiej ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia Transformacji (ustrojowej) dla kodowanych literacko

zagadnień polityczno-społecznych.

Język wykładowy: polski

Pełny opis:

Celem kursu jest rozwinięcie kompetencji historycznoliterackich oraz krytycznoliterakich studentów, dotyczących współczesnej prozy hiszpańskiej oraz metod literaturoznawczych stosowanych do analizy dyskursu powieściowego. Przedmiotem lektur i dyskusji będą powieści współczesnych pisarzy Hiszpanii. Po zapoznaniu się z założeniami danego nurtu i lekturze tekstów jego głównych przedstawicieli, uczestnicy kursu wykorzystają nowo zdobyte narzędzia badawcze do analizy wybranych utworów. Jednocześnie, zostaną poddane analizie społeczne i polityczne konteksty, w których powstały omawiane dzieła. Podstawowa literatura teoretyczna przedmiotu składa się z fragmentów tekstów socjologicznych i teoretycznoliterackich służących do analizy dyskursu w perspektywie kulturowej.

Program zajęć:

1. Wprowadzenie: estetyka literacka tremendyzmu i realizmu społecznego na tle uwarunkowań kulturowych lat 40 i 50.

2. Sztandarowe powieści i techniki literackie. Powieść eksperymentalna lat 60 w poszukiwaniu nowych form narracji: założenia i przedstawiciele późnego modernizmu

3. "Écriture féminine" w literaturze hiszpańskiej początków transformacji

4. Literatura okresu transformacji a społeczeństwo ponowoczesne i postmodernizm w ujęciu teoretycznym i powieściowym

5. Brudny realizm czyli proza pokolenia X

6. Pamięć, świadectwo i powieść: historia a literatura

7. Literatury i kultury mniejszościowe

8. Kultura popularna i teoria bestselleru

Korpus lektur:

1. “Złuda", Carmen Laforet (fragmenty)

2. "Rodzina Pascuala Duarte", Camilo José Cela; "Ul", Camilo José Cela (fragmenty)

3. "Pięć godzin z Mariem", Miguel Delibes (fragmenty)

4. "Serce tak białe", Javier Marías

5. Opowiadania: Esther Tusquets Kuzyni, Carme Riera, Zostawiam ci w zamian morze, kochanie, Merce Rodoreda Pokój lalek

6. "Miłość, ciekawość, prozac i wątpliwości", Lucía Etxebarria

7. "Żołnierze spod Salaminy", Javier Cercas (cz. 1 i 3); Uśpiony głos, Dulce Chacón (fragmenty)

8. "Patria", Fernando Aramburu (fragmenty);

9. "Obabakoak. W poszukiwaniu ostatniego słowa", Bernardo Atxaga

10. "Ostatni patriarcha", Najat El Hachmi

11. "W mgle czasów", Antonio Muñoz Molina (fragmenty)

12. " Lektura uproszczona", Cristina Morales (fragmenty)

13. "Łzy w deszczu", Rosa Montero (fragmenty); Almudena Grandes, "Pocałunki składane na chlebie" (fragmenty)

14. Współczesna proza hiszpańska, Magda Potok (fragmenty)

Literatura:

Bibliografia krytyczna:

Baczyńska, Beata. Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014

Gracia, Jordi, Ródenas, Domingo, Historia de la literatura española. 7, Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. Madrid: Crítica, 2011.

Potok, Magda, Współczesna proza hiszpańska. Studia. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016

Potok, Magda, Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016

Sanz Villanueva, Santos Historia de la literatura española. [T. 6/2], El Siglo XX: literatura actual. Barcelona: Ariel, 1994

Villanueva, Darío, et. al. Los nuevos nombres: 1975-1990; vol. 9 de Historia y crítica de la literatura española, dir. por Francisco Rico, Barcelona, Crítica, 1992.

Efekty uczenia się:

Podczas kursu student uzyskuje podstawą umiejętność refleksji historycznoliterackiej. Zapoznaje się z ważnymi tekstami literackimi omawianego okresu, analizuje je w kontekście historycznoliterackim i społecznym.

Po semestrze tych zajęć student:

- zna i rozumie podstawowe terminy i zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze hiszpańskiej od lat '40 XX wieku (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury i hiszpańskich studiów kulturowych) oraz wybrane techniki analizy tekstów prozatorskich. Zna w sposób usystematyzowany podstawowe tendencje literackie i głównych autorów od okresu frankizmu do pierwszego dwudziestolecia XX wieku oraz ich wybrane dzieła (K_W02, K_W03, K_W04);

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii literatury hiszpańskiej w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);

- umie dokonać analizy tekstów literackich XX i XXI wieku oraz posiada umiejętność merytorycznego uzasadnienia ich interpretacji, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowaniem wniosków (K_U06);

- jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze czytelniczej związanej ze współczesną prozą hiszpańską z wykorzystaniem zróżnicowanych strategii interpretacyjnych i argumentacyjnych (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- zapoznanie się z analizowanymi tekstami

- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach

- egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bartold
Prowadzący grup: Aleksandra Bartold, Ewa Jasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bartold, Kamil Sękulski
Prowadzący grup: Aleksandra Bartold, Kamil Sękulski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0