Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektura tekstu naukowego (Sztuka krytycznego czytania)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-LTN
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Lektura tekstu naukowego (Sztuka krytycznego czytania)
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r. akad.2024/25 semestr zimowy
Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ukończone studia I stopnia

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z tekstami naukowymi pochodzącymi z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych i uczą się identyfikować zastosowane w nich strategie metodologiczne, argumentacyjne i teoretyczne. Studenci dowiadują się jakie są zalety i ograniczenia przedstawianych strategii, a także piszą krótkie teksty sprawdzające umiejętności posługiwania się poznanymi strategiami.

Pełny opis:

Podczas konwersatorium studenci poznają teksty istotne dla rozwoju różnych dyscyplin nauk humanistycznych (filozofia, językoznawstwo), społecznych (psychologia, socjologia, antropologia) i przyrodniczych (biologia) oraz uczą się najskuteczniejszych strategii ich czytania. Na wybrane lektury składają się dwa rodzaje tekstów: (1) teksty-manifesty, które miały na celu powołanie nowej dyscypliny lub zmianę sposobu postrzegania dyscypliny już istniejącej; (2) teksty paradygmatyczne dla danej dyscypliny.

Literatura:

1. Problem konieczności metody

René Descartes, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1980, części 1-4.

2. Miejsce człowieka w przyrodzie. Problem gatunku

Karol Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego czyli O utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt, przedm. i koment. January Weiner, przeł. Szymona Dicksteina i Józefa Nusbauma; oprac.: Joanna Popiołek i Małgorzata Yamazaki, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2014. (Rozdział 3 Walka o byt i Rozdział IV Dobór naturalny, s. 73-147)

3. Czym jest psychopatologia?

Sigmund Freud, W kwestii terapii histerii, [w:] Sigmund Freud, Josef Breuer, Studia nad histerią, przeł. R. Reszke, Warszawa: KR 2008, s. 218-258.

4. Sześć funkcji języka

Roman Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, W poszukiwaniu istoty języka, Wybór, red. naukowa i wstęp M. R. Mayenowa, Tom 2, Warszawa: PIW 1989. s. 77-125.

5. Język jako system zamknięty

Ferdinand De Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002. (Wstęp: Rozdział pierwszy, drugi, trzeci, czwarty, piąty, szósty, s. 27-58;

6. Struktura i wymiana w naukach humanistycznych

Lévi-Strauss Claude, Czarownik i jego magia, skuteczność symboliczna, [w:] Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, tłum. Krzysztof Pomian, Warszawa 1970, s. 239-285.

7. Dekonstrukcja wobec strukturalizmu

Jacques Derrida, O gramatologii, tłum. B. Banasiak, Łódź, 2011, Wstęp, Rozdział 1, s.19-53.

8. Zachowanie i dane empiryczne

Burrhus Frederic Skinner, Pół wieku behawioryzmu, tłum. J. Siuta, „Przegląd Psychologiczny”, 1987, XXX, nr 1, s. 13-33.

9. Poza behawioryzm. W stronę kompetencji

Noam Chomsky, Recenzja Verbal Behavior B.F. Skinnera, przeł. T. Hołówka, [w:] Lingwistyka i filozofia, red. Stanosz Barbara, Warszawa 1977, s. 23-82.

10. Oblicza ewolucjonizmu I

Richard Dawkins, Ślepy zegarmistrz czyli jak ewolucja dowodzi, że świat nie został zaplanowany, tłum. Antoni Hoffman, Warszawa 1994. (Rozdział 2, s. 48-84)

11. Oblicza ewolucjonizmu II

Stephen Jay Gould, Ewolucja jako fakt i teoria, Niewczesny pogrzeb Darwina, Cienie Lamarcka, Troskliwe grupy i samolubne geny, [w:] tenże, Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów, tłum. N. Kancewicz-Hoffman, Warszawa: PIW 1991. s. 160-170.

Lynn Margulis, Symbiotyczna planeta, tłum. M. Ryszkiewicz, Warszawa: CiS 2000, Rozdział III, s. 53-75.

12. Mnożenie niewspółmierności i kontrowersji

Bruno Latour, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, tłum. K. Abriszewski, A. Derra, Kraków 2010. (Wprowadzenie, Wprowadzenie do części pierwszej, s. 5-38)

13. Naturalizowanie umysłów

Daniel C. Dennett, Natura umysłów, tłum. W. Turopolski, Warszawa: Wydawnictwo CiS 1997. (Rozdział 1 7-29, rozdział 4, s. 99-139)

14. Problemy z płcią

Judith Butler, Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasucka, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Wprowadzenie i Część I, 33-82.

15. Zwrot ku rzeczom

Graham Harman, Traktat o przedmiotach, tłum. M. Rychter, Warszawa: PWN 2013. (Rozdział 3, s. 51-75; rozdział 5 s. 100-116 i rozdział 10, s. 193-204)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć,

W zakresie wiedzy, student (K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W08):

- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze

- zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

- zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

- zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych

- zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury

W zakresie umiejętności, student (K_U01, K_U02, K_U05, K_U08):

- potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny

- potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury

- potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w

wybranym języku obcym

W zakresie kompetencji społecznych, student (K_K01, K_K02, K_K05, K_K07):

- jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning)

- jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i

paradygmaty badawcze

- szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych

- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła)

Prace cząstkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Luis Lopez Fernandez, Marzena Makowska, Anna Świątkowska
Prowadzący grup: Luis Lopez Fernandez, Marzena Makowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Luis Lopez Fernandez, Marzena Makowska
Prowadzący grup: Luis Lopez Fernandez, Marzena Makowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)