Z dziejów pisma
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-ZDP-qHT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Z dziejów pisma |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad.2024/25 semestr zimowy Przedmioty do wyzwania kierunkowego"Historie-dyskursy-tożsamości" - I stopień Artes Liberales Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (I i II stopnia) Przedmioty fakultatywne dla kierunku: Filologia nowogrecka Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | wskazana znajomość języka angielskiego (część materiałów dydaktycznych udostępnianych studentom będzie po angielsku) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie historii pisma od czasów najdawniejszych, tj. momentu kształtowania się w IV tys. p.n.e., najwcześniejszych jeszcze przedklinowych systemów oraz systemów pisma używanego w Egipcie poprzez pojawienie się alfabetu/-ów aż do czasów postania tzw. alfabetów słowiańskich, tj. głagolicy i cyrylicy. Szczególną uwagę przykłada się do historii pisma używanego na terenie Grecji (sylabariusze egejskie), a zwłaszcza do rozwoju alfabetu greckiego i powstałego na jego bazie alfabetu łacińskiego. Omawia się także systemy pisma spoza basenu Morza Śródziemnego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie historii pisma od czasów najdawniejszych, tj. momentu kształtowania się w IV tys. p.n.e., najwcześniejszych jeszcze przedklinowych systemów oraz systemów pisma używanego w Egipcie poprzez pojawienie się alfabetu/-ów aż do czasów postania tzw. alfabetów słowiańskich, tj. głagolicy i cyrylicy. Szczególną uwagę przykłada się do historii pisma używanego na terenie Grecji (sylabariusze egejskie), a zwłaszcza do rozwoju alfabetu greckiego i powstałego na jego bazie alfabetu łacińskiego. Omawia się także systemy pisma spoza basenu Morza Śródziemnego. 1. Klasyfikacja systemów pisma. 2. Powstanie pisma. 3. Systemy pisma Bliskiego Wschodu w starożytności (2 spotkania). 4. Abdżad, abugida i alfabet. 5. Sylabariusze egejskie (2 spotkania). 6. Powstanie i rozwój alfabetu greckiego (2 spotkania). 7. Powstanie i rozwój alfabetu łacińskiego. 8. Systemy pisma Europy poza Imperium Romanum (ogham, runy, alfabet gocki, ormiański i gruziński). 9. Alfabety słowiańskie. 10. Hinduskie systemy pisma. 11. Dalekowschodnie systemy pisma. 12. Systemy pisma Nowego Świata. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: 1. D. Schmandt-Besserat, Jak powstało pismo, Wydawnictwo AGADE, Warszawa 2007. 2. M. Kuckenburg, Pierwsze słowo, PIW, Warszawa 2006. 3. H. Rogers, Writing Systems. A Linguistic Approach, Blackwell Publishing 2005. Literatura uzupełniająca (wybór): 1. P. Daniels & W. Bright (edd.), The World Writing Systems, OUP 1996. 2. P. Daniels, Scripts of Semitic Languages [w:] The Semitic Languages (ed. R. Hetzron), Routledge, London and New York 1997, pp. 16-45. 3. D. Diringer, Alfabet czyli klucz do dziejów ludzkości, PIW, Warszawa 1972. 4. C.B.F. Walker, Pismo klinowe, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1998. 5. W.V. Davies, Egipskie hieroglify, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1998. 6. J. Chadwick, Pismo linearne B i pisma pokrewne, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1998. 7. L.H. Jeffery, The Local Scripts of Archaic Greece, OUP Oxford 1961 (Oxford 1990, revised edition with a supplement by A. W. Johnston). 8. D. Urbanová Václav Blažek, Národy starověké Itálie, jejich jazyky a písma, Host – vydavatelství, Brno 2008. 9. A. Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. II, Warszawa 2009. 10. R.I. Page, Pismo runiczne, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1998. 11. L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, PWN, Warszawa 1984, ss. 7-166. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: a) w zakresie wiedzy: - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (K_W01) b) w zakresie umiejętności: - potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01) - potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim (K_U07) c) w zakresie kompetencji: - docenia bogactwo kultury (K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena odbywa się na podstawie aktywności studenta podczas zajęć oraz pracy semestralnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu. Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eryk Duszyński | |
Prowadzący grup: | Eryk Duszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eryk Duszyński | |
Prowadzący grup: | Eryk Duszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.