Podstawy fizjologii zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AZm-L1-8-PFZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjologii zwierząt |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Antropozoologia (1) międzydziedzinowe studia przyrod.-hum.-społ., 01.10.2022 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą omówieniu podstawowych zagadnień z fizjologii zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Poruszane tematy koncentrować się będą wokół siedmiu podstawowych zagadnień: 1) historia badań fizjologicznych 2) układy komunikacji wewnątrz organizmu 3) układy utrzymujące życie 4) ruch 5) układy komunikacji ze środowiskiem zewnętrznym 6) rozród 7) stres |
Pełny opis: |
Wykład i ćwiczenia Wykład rozpocznie się przedstawieniem rozwoju nauk fizjologicznych i zmian jakie na przestrzeni wieków zachodziły w rozumieniu funkcjonowania organizmu zwierząt. Następnie omówione zostaną sposoby komunikacji pomiędzy różnymi częściami organizmu ze szczególnym uwzględnieniem powiązania pomiędzy budową i funkcją pełnioną przez układy: nerwowy, hormonalny i krwionośny (krew). Przedstawiona zostanie budowa, fizjologia i ewolucja ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, różnorodność neurotransmiterów, rola ośrodków korowych i łuku odruchowego. W układzie endokrynowym omówiona zostanie różnorodność chemiczna hormonów, mechanizmy ich działania oraz regulacja ich wydzielania. Przedstawiona zostanie funkcja transportowa krwi. Wprowadzone zostanie pojęcie homeostazy. Na podstawie funkcjonowania układu oddechowego, pokarmowego i wydalniczego omówione zostaną mechanizmy niezbędne do zaspakajania zapotrzebowania organizmu na tlen, energię i wodę. Przedstawiona zostanie różnorodność diety i zapotrzebowanie na podstawowe składniki pokarmowe w świecie zwierząt. Studenci zostaną zaznajomieni z pojęciem ruchu nie tylko pojmowanego jako przemieszczanie się przestrzenne (mięśnie szkieletowe) ale także jako zjawisko niezbędne do podtrzymania funkcji życiowych (mięśnie gładkie i mięsień sercowy). Sposoby odbierania i reagowania na bodźce pochodzące ze środowiska zewnętrznego przedstawione zostaną na przykładzie działania zmysłów, procesów termoregulacji i układu odpornościowego. Na koniec omówiona zostanie fizjologia rozmnażania się zwierząt. Wykład podsumuje przedstawienie reakcji stresowej i stresu jako jednego z mechanizmów adaptacyjnych. Ćwiczenia będą praktycznym uzupełnieniem i konwersatoryjnym rozszerzeniem zagadnień poruszanych na wykładzie. |
Literatura: |
- Schmidt-Nielsen K. – Fizjologia zwierząt Adaptacja do środowiska. PWN, Warszawa 2008. - Ganong W.F. – Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, Warszawa 2009. - Willmer P., Stone G. , Johnston I. – Environmental Physiology of Animals Willey 2004 - Randall D., Burggren W., French K. – Eckert Animal Physiology. W.H. Freeman 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po wykładzie student zna: - podstawowe pojęcia fizjologiczne, - budowę i funkcjonowanie podstawowych układów występujących w organizmach zwierzęcych - podstawowe funkcje życiowe i sposoby zaspokajania potrzeb organizmu - mechanizmy koordynacji procesów zachodzących wewnątrz organizmu - różnorodność sposobów reagowania zwierząt na bodźce pochodzące ze środowiska Umiejętności: Po wykładzie student potrafi - wykazać związek pomiędzy strukturą a funkcja narządu - wykazać powiązania funkcjonalne pomiędzy układami w organizmie zwierząt - powiązać różnorodne mechanizmy fizjologiczne z warunkami środowiskowymi Kompetencje społeczne: Po zajęciach student - rozumie potrzeby zwierząt wynikające z ich fizjologii - rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa - krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej - rozumie podstawowe zasady etycznego przeprowadzania eksperymentu biologicznego Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów: Wiedza: Zna podstawy nauk o zwierzętach, w tym zoologii, fizjologii i psychofizjologii, teorii ewolucji, ekologii, etologii, genetyki, ochrony przyrody i środowiska Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych Umiejętności: Potrafi aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności Kompetencje społeczne: Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych KW_01, KW_10 KU_08 KK_02 KK_04, KK_09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest końcowy egzamin testowy zdany na ocenę pozytywną. Egzamin końcowy obejmuje zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach. Student jest dopuszczony do egzaminu na podstawie obecności na ćwiczeniach i pozytywnej oceny prezentacji opracowanych zagadnień. Dopuszczalna jest nieobecność maksymalnie na dwóch ćwiczeniach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Herburt | |
Prowadzący grup: | Michał Herburt, Magdalena Mańdziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Herburt, Magdalena Mańdziuk | |
Prowadzący grup: | Michał Herburt, Magdalena Mańdziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.