Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedhiszpańskie kultury Ameryki Południowej w perspektywie badań archeologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS-PHKAP-22
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedhiszpańskie kultury Ameryki Południowej w perspektywie badań archeologicznych
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (I i II stopnia)
Przedmioty fakultatywne dla kierunku: Filologia nowogrecka
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wykłady skierowane w szczególności do studentów o zainteresowaniach międzykulturowych, antropologicznych, historycznych, amerykanistycznych

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie problematyce badań nad rozwojem dawnych kultur i cywilizacji Ameryki Południowej. Jego celem będzie zarówno prześledzenie złożonego procesu kształtowania się i rozwoju kultur prekolumbijskich, jak również zapoznanie się ze specyfiką warsztatu badawczego, a w szczególności stosowania metod pracy naukowej, interpretacji i analizowania dostępnych danych. Główny nacisk zostanie położony na obszar Andów Środkowych dla którego dysponujemy największym i najbogatszym korpusem źródeł archeologicznych. W trakcie wykładów uczestnicy zapoznają się z chronologicznym zarysem pradziejów tego regionu, począwszy od najwcześniejszych śladów bytności ludzkiej na tym kontynencie, aż po podbój przez Imperium Inków. Zaplanowany cykl wykładów uwzględnia omówienie takich aspektów, jak wierzenia i praktyki religijne, modele społeczno-polityczne i osiągnięcia cywilizacyjne.

Pełny opis:

Wykład poświęcony będzie problematyce badań nad rozwojem dawnych kultur i cywilizacji Ameryki Południowej. Jego celem będzie zarówno prześledzenie złożonego procesu kształtowania się i rozwoju kultur prekolumbijskich, jak również zapoznanie się ze specyfiką warsztatu badawczego, a w szczególności stosowania metod pracy naukowej, interpretacji i analizowania dostępnych danych. Z uwagi na fakt, iż podstawowym źródłem poznania kultur przedhiszpańskich, są pozostałości kultury materialnej, główny nacisk zostanie położony na obszar Andów Środkowych (zwany również andyjskim lub peruwiańskim) dla którego dysponujemy największym i najbogatszym korpusem źródeł archeologicznych. Unikalne warunki środowiskowe sprzyja konserwacji licznych pozostałości kulturowych, dzięki czemu region ten jest jednym z najlepiej rozpoznanych pod względem kulturowym obszarów Ameryki Południowej.

W trakcie kolejnych wykładów uczestnicy zapoznają się z chronologicznym zarysem pradziejów tego regionu, począwszy od najwcześniejszych śladów bytności ludzkiej na tym kontynencie, aż po rozwój złożonych społeczności tubylczych i podbój dużej części wybrzeża Pacyfiku i Andów przez Imperium Inków.

Zaplanowany cykl wykładów uwzględnia omówienie takich aspektów, jak systemy wierzeniowe, ceremonie, mity, systemy kalendarzowe, jak również modele sprawowania władzy i organizacji struktury społecznej. Wśród omawianych tematów nie zabraknie również różnorodnych zagadnień dotyczących sztuki, ikonografii, architektury sakralnej i świeckiej, praktyk grzebalnych, garncarstwa, tkactwa oraz innych materialnych przejawów bytności ludzkiej z okresu prekolumbijskiego. Uczestnicy wykładów będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi odkryciami badań archeologicznych w konfrontacji z powszechnie przyjętymi teoriami dotyczącymi procesów rozwoju kultur prekolumbijskich, jak również z nowymi kierunkami badawczymi w kontekście interdyscyplinarnym.

Przedmiotem wykładu jest także doskonalenie umiejętności w zakresie lektury wczesnokolonialnych przekazów i dokumentów służących do badań nad rekonstrukcją tradycji przedhiszpańskich.

Literatura:

Lektury uzupełniające:

• W.H. Isbell, To Defend Ourselves, Ecology & Ritual in an Andean Village, 2005, http://hdl.handle.net/1813/2135.

• M. Giersz, P. Prządka, Perú Prehispánico. Desde el poblamiento hasta los Incas, Ediciones Hipocampo, Lima 2014.

• W.H. Isbell, Mummies and Mortuary Monuments
A Postprocessual Prehistory of Central Andean Social Organization, red., University of Texas Press 1997.

• R.W. Keatinge [red.], Peruvian Prehistory, Cambridge University Press, New York 1999.

• A. Kolata, The social production of Tiwanaku: Political economy and authority in a native Andean state, [w:] Tiwanaku and its Hinterland: Archaeological and Paleoecological Investigations of an Andean Civilization, Smithsonian Institution Press, Washington 2003, s. 226-263.

• E.P. Lanning, T.C. Patterson, Early man in South America, “Scientific American”, s. 44-50.

• K. Makowski, A. Rosenzweig, M.J.Jimenez Díaz, Weaving for the Afterlife, Peruvian Textiles from the Maiman Collection, Jerozolima 2006.

• P. Prządka, M. Giersz, K. Makowski, El mundo sobrenatural mochica. Imágenes escultóricas de las deidades antropomorfas de Museo Arqueológico Rafael Larco Herrera Lima. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima 2005.

• H.J.Prem, The Ancient Americas, A Brief History and Guide to Research, University of Utah Press, Munich 1997.

• J. Quilter, L.J. Castillo [red.], New perspectives on Moche political organization, Washington 1010.

• C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia. Teorie i metody. Prószyński i S-ka Warszawa 2002.

• M. Rostworowska, Historia Państwa Inków, PIW, Warszawa 2006.

• H. Silverman, W.H. Isbell [red.], Handbook of South American Archaeology, Springer 2008.

• J. Szemiński, M. Ziółkowski, Mity rytuały i polityka Inków, PIW Warszawa 2006.

• J.R. Topic, La Arqueologia y la Etnohistoria, IEP, IAR, Lima 2009.

Efekty uczenia się:

-Student w zakresie wiedzy:

- ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;

- zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa i prehistorii obszaru Ameryki Południowej;

- zna podstawową terminologię z zakresu archeologii oraz historii sztuki przedhiszpańskiej;

- ma uporządkowaną wiedzę na temat przedhiszpańskich kultur i języków wybranego regionu z obszaru andyjskiego;

- zna najważniejszych twórców kultury europejskiej i Nowego Świata;

- ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w wybranym kraju Śródziemnomorza;

Student w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;

- ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy;

- rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Ameryki Południowej, w tym poszczególnych przedhiszpańskich tradycji obszaru Środkowych Andów.

Metody i kryteria oceniania:

Opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach, w tym rozumienie omawianych procesów rozwoju kultur przedhiszpańskich, jak również kojarzenia faktów i zagadnień kluczowych dla problematyki zajęć, umiejętność kojarzenia faktów i zagadnień kluczowych dla problematyki wykładów, zapoznanie się z lekturą; uzupełniającą, egzamin ma formę ustną i odbywa się po zakończeniu drugiego semestru zajęć. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Murawska
Prowadzący grup: Magda Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)