Filozoficzne problemy nauk podstawowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-FPNP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne problemy nauk podstawowych |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs jest wprowadzeniem do podstawowych filozoficznych problemów związanych z głównymi naukami szczegółowymi: fizyką, matematyką i biologią. Pierwsza część obejmuje wprowadzenie do filozofii fizyki. Podczas historycznego przeglądu zmian głównych paradygmatów tej nauki, dyskutowane będą różnorakie tropy filozoficzne z nimi związane. Druga część wykładu to krótkie wprowadzenie w problematykę filozofii matematyki. Omówiony zostanie rozwój stanowisk filozoficznych w obrębie rozważań nad podstawowymi problemami matematyki: epistemologicznymi i ontologicznymi. Trzecia część zajęć poświęcona będzie problemom filozofii biologii. W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: spór o status metodologiczny biologii, problem definiowania życia i problem definiowania gatunku, wybrane problemy związane z teorią ewolucji. |
Pełny opis: |
Kurs jest wprowadzeniem do podstawowych filozoficznych problemów związanych z głównymi naukami szczegółowymi: fizyką, matematyką i biologią. Pierwsza część obejmuje wprowadzenie do filozofii fizyki. Podczas historycznego przeglądu zmian głównych paradygmatów tej nauki, dyskutowane będą różnorakie tropy filozoficzne z nimi związane. Druga część wykładu to krótkie wprowadzenie w problematykę filozofii matematyki. Omówiony zostanie rozwój stanowisk filozoficznych w obrębie rozważań nad podstawowymi problemami matematyki: epistemologicznymi i ontologicznymi. Trzecia część zajęć poświęcona będzie problemom filozofii biologii. W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: spór o status metodologiczny biologii, problem definiowania życia, wybrane problemy związane z teorią ewolucji. Część poświęcona filozofii fizyki (1 semestr): W ramach zajęć przedstawiony zostanie historyczny zarys ewolucji paradygmatów fizyki (od ujęć starożytnych do współczesnych, obecnie obowiązujących teorii). Wybrane zostały najbardziej wpływowe teorie fizyczne – zarówno pod względem efektywności opisu Świata, jak i pod względem ich konsekwencji filozoficznych (zrodzone dyskusje, kontrowersje, nowe spojrzenia na rzeczywistość zewnętrzną względem podmiotu poznającego). Poruszone będą podstawy pojęciowe, światopoglądowe i historyczne powstawania teorii, jak również ogólne kwestie metodologiczne oraz konsekwencje uznania tych paradygmatów jako obowiązujących sposobów opisu funkcjonowania Świata. Poruszać się będziemy w obszarach epistemologii, ontologii, metodologii, ale również ogólnie rozumianej racjonalności człowieka próbującego poznać Świat zewnętrzny. Na zajęciach przedstawione będą również podstawowe informacje związane ze współczesnym stanem wiedzy w zakresie fizyki, co będzie stanowiło uzupełnienie wiedzy ogólnej w tej dziedzinie. W trakcie kursu pojawią się następujące bloki tematyczne: - ptolemeuszowski i kopernikański model kosmosu, - ruch w ujęciu Arystotelesa i Galileusza, - „Principia” Newtona i prawo powszechnego ciążenia, - spór pomiędzy Newtonem a Leibnizem o status przestrzeni i czasu, - determinizm i deterministyczny charakter fizyki newtonowskiej, - termodynamika: opowieść o entropii, - równania Maxwella: unifikacja oddziaływań elektrostatycznych i magnetycznych, matematyka jako bezpośrednie źródło poznania Świata, - eksperymentalne i pojęciowe podstawy Teorii Względności Einsteina, - czas i przestrzeń w Szczególnej Teorii Względności Einsteina, - Ogólna Teoria Względności, - Mechanika Kwantowa: interpretacja kopenhaska i inne, - „paradoksy” Mechaniki Kwantowej, - ewolucja kosmologii, zagadnienia i problemy współczesnej kosmologii, - klasyfikacja podstawowych oddziaływań, fizyka cząstek elementarnych, Model Standardowy, - dokąd zmierza Fizyka? Część poświęcona filozofii matematyki (1/2 semestru): Druga część wykładu to krótkie wprowadzenie w problematykę filozofii matematyki. Kwestie związane z pewnymi aspektami funkcjonowania matematyki jako narzędzia poznawania Świata (m.in. skuteczność, intersubiektywność, kategoria estetyki) będą już obecne w części poświęconej fizyce. W tym bloku informacje te zostaną usystematyzowane – historycznie prześledzimy rozwój stanowisk filozoficznych w obrębie rozważań nad podstawowymi problemami matematyki: epistemologicznymi i ontologicznymi. Omówiona zostanie również kwestia pochodzenia matematyki oraz statusu poznania matematycznego. Część poświęcona filozofii biologii (1/2 semestru): Trzecia część cyklu wykładów poświęcona będzie najważniejszym problemom filozofii biologii. Omówione zostaną następujące zagadnienia: 1) historyczne i współczesne spory o strategię metodologiczną biologii (mechanicyzm, witalizm, organizmalizm, zarys współczesnego sporu między redukcjonizmem i antyredukcjonizmem w filozofii biologii); 2) problemy związane z definiowaniem życia; 3) teoria ewolucji w postaci historycznej (teoria Darwina) i współczesnej (syntetyczna teoria ewolucji) oraz wybrane problemy z nią związane (kwestia zmiany i postępu, konieczności i przypadkowości, jednostek doboru; definiowanie gatunku, gradualizm i saltacjonizm). |
Literatura: |
Część poświęcona filozofii fizyki: - J. Baker, "50 teorii fizycznych, które powinieneś znać", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. - T. Bigaj, "Kwanty, liczby, abstrakty", Wydawnictwo Naukowe "Semper", Warszawa 2002. - S. Hawking, „Krótka historia czasu”, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 1990. - R. Penrose, "Nowy umysł cesarza", PWN, Warszawa 1996. - M. Heller, S. Krajewski, „Czy fizyka i matematyka to nauki humanistyczne?”, Copernicus Center Press, Kraków 2014. - M. Heller, „Filozofia przyrody”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. Część poświęcona filozofii matematyki: - M. Heller, S. Krajewski, „Czy fizyka i matematyka to nauki humanistyczne?”, Copernicus Center Press, Kraków 2014. - R. Murawski, „Filozofia matematyki. Zarys dziejów.”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012. - J. Życiński, „Świat matematyki i jej materialnych cieni.”, Copernicus Center Press, Kraków 2013. Część poświęcona filozofii biologii (lektury uzupełniające): K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego A. Bednarczyk (red.), Główne zagadnienia biologii K. Chodasiewicz i in. (red.), Główne problemy filozofii biologii S.J. Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody (rozdz. 5) E. Mayr, Populacje, gatunki i ewolucja A. Urbanek, Rewolucja naukowa w biologii A. Urbanek, Jedno istnieje tylko zwierzę… |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student: - ma podstawową wiedzę o związkach między filozofią a naukami szczegółowymi oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii nauki i nauk szczegółowych (fizyki, matematyki i biologii), - zna podstawową terminologię filozofii nauk podstawowych (fizyki, matematyki i biologii) w języku polskim, - zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych. Nabyte umiejętności: Student: - samodzielnie zdobywa wiedzę (na podstawie sugerowanych materiałów pomocniczych), - słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących filozoficznych zagadnień nauk szczegółowych, - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną oraz naukową, - stosuje podstawowe metody logiczne oraz typowe strategie argumentacyjne, - uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw. Nabyte kompetencje społeczne: Student: - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopnień zaawansowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny Ćwiczenia: sprawdzian pisemny Część poświęcona fizyce i matematyce (75% oceny końcowej): Można uzyskać maksymalnie 100 punktów: - kartkówki na zajęciach – 36 punktów, - aktywność na zajęciach – 20 punktów, - egzamin pisemny – 44 punkty. Oceny: 40-53 pkt: dostateczny (3) 54-59 pkt: dostateczny+ (3,5) 60-77 pkt: dobry (4) 78-87 pkt: dobry+ (4.5) 88-100 pkt: bardzo dobry (5) Wykład z części biologicznej kończy się egzaminem pisemnym (25% oceny końcowej). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin, 70 miejsc
Wykład, 36 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kiszczak, Krzysztof Sawicki | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kiszczak, Krzysztof Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin, 70 miejsc
Wykład, 36 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kiszczak, Krzysztof Sawicki | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kiszczak, Krzysztof Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.