Historia filozofii nieanalitycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-HFNA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nieanalitycznej |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone najważniejszym problemom oraz trendom współczesnej filozofii kontynentalnej. Kurs rozpocznie się od omówienia filozofii Nietzschego, a zakończy przedstawieniem myśli Agambena i Negriego, czyli najbardziej znaczących stanowisk dzisiejszej myśli kontynentalnej. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu zostaną omówione następujące zagadnienia: -Nietzsche: krytyka metafizyki, krytyka pojęcia podmiotu, koncepcja woli mocy, mit nadczłowieka, genealogia moralności -Bergson: pojęcie metafizyki, projekt myśli odwołującej się do intuicji -Dilthey: pojęcie światopoglądu, typy i historia światopoglądów -Freud: relacja między kulturą a popędami, dwie grupy popędów manifestujące się w rozwoju kultury, pytanie o przyszłość kultury -Husserl: projekt fenomenologii, pojęcie redukcji fenomenologicznej, fenomenologia jako próba odpowiedzi na kryzys kultury, przyczyny współczesnego kryzysu kultury -Heidegger: problem bycia, Heideggerowski projekt ontologii fenomenologicznej, pojęcie Dasein, metafizyka subiektywności, geneza technicznego nastawienia wobec świata -Sartre: pojęcia bytu-w-sobie i bytu-dla-siebie, świadomość jako negacja, relacja ja – inny -Merleau-Ponty: problem ciała w nauce i filozofii, relacja między ciałem i świadomością, problem percepcji -Horkheimer: dialektyka Oświecenia, pojęcia rozumu obiektywnego i subiektywnego, projekt autokrytyki rozumu -Levinas: pragnienie metafizyczne, Levinasowskie ujęcie dotychczasowej filozofii, Toż-samy i Inny, relacja między ontologią i etyką -Ricoeur: cel procesu hermeneutycznego, dialektyka między dystansem a przyswojeniem -Foucault: genealogia współczesnego podmiotu, pojęcie władzy, relacja między władzą a oporem -Derrida: zakwestionowanie humanizmu we współczesnej filozofii, „zluzowanie” humanizmu w myśli Heideggera i Husserla, strategie dekonstrukcji -Rorty: pojęcie słownika finalnego, ironistki i metafizycy, granice ironii, problem solidarności -Lyotard: pojęcie metanarracji, typy metanarracji, kryzys uzasadnienia we współczesnej wiedzy, etyczne implikacje projektu Lyotarda -Vattimo: pytanie o charakter postmodernizmu, pojęcie Verwindung, cechy myślenia ponowoczesnego -Agamben: biopolityka w ujęciu Agambena, problem praw człowieka, obóz jako matryca nowoczesności Problemy, które będą omawiane podczas ćwiczeń: - Nietzsche: krytyka metafizyki, genealogia moralności; - Dilthey: pojęcie światopoglądu, specyfika nauk humanistycznych, rola filozofii; - Bergson: problem intuicji, koncepcja ja „głębokiego”, relacja między filozofią a nauką; - Freud: koncepcja psychiki, krytyka kultury; -Husserl: projekt fenomenologii, koncepcja świadomości; -Heidegger: przekształcenie fenomenologii, problem bycia, krytyka metafizyki, krytyka cywilizacji i techniki; -Jaspers: egzystencjalizm w rozumieniu Jaspersa, charakter myśli współczesnej; -Sartre: podstawowe pojęcia ontologii Sartre’owskiej; -Horkheimer: różnica między rozumem obiektywnym a instrumentalnym, postulat autokrytyki rozumu; - Ricoeur: hermeneutyka Ricoeurowska, proces rozumienia, relacja między rozumieniem a wyjaśnianiem, pojęcie świata tekstu; - Merleau-Ponty: idea fenomenologii, filozofia a nauka; -Foucault: genealogia władzy, władza rozumiana jako pole sił, problem tożsamości; - Derrida: pojęcie różni, metafizyka obecności, problem źródła, strategia dekonstrukcji; -Rorty: słownik finalny, różnica między metafizykiem a liberalną ironistką, praktyczne implikacje myśli Rorty’ego; -Lyotard: metanarracje, status wiedzy współczesnej; - Vattimo: hermeneutyka radykalna, problem zwinięcia metafizyki; -Agamben: tożsamość współczesna, problem biopolityki; |
Literatura: |
F. Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, w: tegoż, Pisma pozostałe F. Nietzsche, Z genealogii moralności (rozprawa druga). H. Bergson, Intuicja filozoficzna, w: Myśl, ruch, dusza i ciało W. Dilthey, O istocie filozofii, s. 115-132, 142-175 S. Freud, Kultura jako źródło cierpień (I-IV) E. Husserl, Medytacje kartezjańskie (Wprowadzenie, Medytacja pierwsza) E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. M. Heidegger, Bycie i czas, §1-5. M. Heidegger, List o humanizmie, w: tegoż, Znaki drogi K. Jaspers, Rozum i egzystencja (wykład pierwszy). J.-P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem. M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264 M. Horkheimer, Krytyka instrumentalnego rozumu, s. 37-53, 163-181. E. Levinas, Całość i nieskończoność, s. 18 -42 P. Ricoeur, Przyswojenie, w: tegoż, Język, tekst, interpretacja M. Foucault, Stawka i Metoda, w: tegoż, Historia seksualności, tom I J. Derrida, Kres człowieka, w: tegoż, Marginesy filozofii R. Rorty, Prywatna ironia i liberalna nadzieja, w: tegoż, Przygodność, ironia i solidarność J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, s. 97-119, 163-178 G. Vattimo, Koniec nowoczesności, s. 153-169 G. Agamben, Homo sacer, s. s. 173-185, 227-246. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; - zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism; - zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; Nabyte umiejętności: - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną - wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; Nabyte kompetencje społeczne: - rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego; - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin ustny. EGZAMIN (dst) ogólna orientacja w historii współczesnej filozofii kontynentalnej (db) dobra znajomość tematów omówionych podczas wykładów (bdb) bardzo dobra znajomość tematów omówionych podczas wykładów Ćwiczenia Na ocenę będą składały się następujące kryteria: - aktywność - ocena z testu Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin, 40 miejsc
Wykład, 36 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska, Jakub Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 36 godzin, 40 miejsc
Wykład, 36 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska, Jakub Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.