Od Aten do Brukseli: procesy integracyjne w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-ATBR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Od Aten do Brukseli: procesy integracyjne w Europie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja oraz analiza genezy, głównych uwarunkowań ideologicznych, politycznych, kulturowych i ekonomicznych oraz przebiegu procesów integracyjnych w Europie od starożytności do czasów najnowszych. |
Pełny opis: |
Uwaga: Zajęcia zostaną uruchomione w przypadku zebrania się grupy min. 12 osób. Wykład rozpoczyna się przedstawieniem unikatowego znaczenia Europy w dziejach świata oraz pokazaniem procesów integracyjnych na Starym Kontynencie na szerszym tle historycznym, sięgającym od początków istnienia europejskiego kręgu kulturowego do czasów II wojny światowej. Kolejna zasadnicza część zajęć obejmuje bardziej szczegółową analizę zjawisk integracyjnych w latach powojennych, w tym charakterystykę podstawowych instytucji, modeli, celów, stadiów oraz etapów funkcjonowania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej. 1. Geneza procesów integracyjnych 1.1. Rola Europy w dziejach ludzkości 1.2. Tendencje integracyjne i dezintegracyjne w Europie 1.3. Filozoficzno-ideologiczne koncepcje jedności europejskiej 1.4. Polityczne i ekonomiczne przedsięwzięcia integracyjne 2. Współczesne procesy integracyjne 2.1. Charakter instytucji integracji europejskiej: uniwersalny, militarno-polityczny i gospodarczo-polityczny 2.2. Stadia procesów integracyjnych: strefa wolnego handlu, unia celna, wspólny rynek, unia gospodarczo-walutowa, unia polityczna 2.3. Zasadnicze modele integracji europejskiej: konfederacja (model międzyrządowy) i federacja (model wspólnotowy) 2.4. Główne etapy integracji europejskiej: - etap pierwszy (1945-1957): powstanie trzech Wspólnot Europejskich: EWWiS, EWG i Euratomu - etap drugi (1958-1969): budowa podstaw integracji - etap trzeci (1970-1991): rozszerzanie i zacieśnianie więzi gospodarczych pomiędzy państwami członkowskimi - etap czwarty (1992-2004): stopniowe wprowadzanie w życie Unii Europejskiej -od Traktatu z Maastricht poprzez Traktat Amsterdamski i Traktat z Nicei - etap piąty (po 2004 r.): rozszerzenie na Wschód i przyjęcie Traktatu Lizbońskiego 2.5. Perspektywy rozwoju Unii Europejskiej: wizje przyszłej Europy. Nakład pracy studenta: wykład - 30 h przygotowanie do wykładu - 30 h przygotowanie do egzaminu – 30 h razem – 90 h |
Literatura: |
- O.Barburska, Jak jednoczyła się Europa – geneza integracji europejskiej [w:] Unia Europejska - istota, szanse, wyzwania, red. E.Latoszek, M.Proczek, A.Szczerba - Zawada, A.Masłoń- Oracz, K.Zajączkowski, Warszawa 2018, s. 13-50; dostęp: http://www.pecsa.edu.pl/sites/default/files/docs/AME2_ksiazka.pdf - O.Barburska, D.Milczarek, Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013 - D.Milczarek, O.Barburska, Past and Present of European Integration. Poland's Perspective, Warsaw 2015 - M.Gilbert, European Integration. A Concise History, Lanham 2012 - A.Landuyt, European integration between history and new challenges, Bologna 2014 - K.Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011 - B.F.Nelsen, A.C.G.Stubb, The European Union: readings on the theory and practice of European integration, Boulder 2014 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student powinien: w zakresie WIEDZY znać: - podstawowe elementy pojęcia "Europy" - genezę idei zjednoczenia Europy - główne etapy europejskich procesów integracyjnych w przeszłości oraz współcześnie - podstawowe uwarunkowania mechanizmów funkcjonowania Unii Europejskiej - czynniki mogące wpływać na przyszły kształt procesów integracji w Europie; w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafić: - wyjaśnić genezę współczesnych procesów integracyjnych w Europie - rozpoznawać główne nurty, kierunki oraz modele europejskich procesów integracyjnych - dokonywać analizy ewolucji integracji europejskiej z perspektywy historyczno-politologicznej, - podawać krytyce prace naukowe oraz przekazy medialne dotyczące funkcjonowania UE; w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH umieć: - samodzielnie formułować opinie na temat genezy oraz współczesnego przebiegu europejskich procesów integracyjnych - krytycznie analizować różnorodne przekazy dotyczące historycznych oraz aktualnych wydarzeń w Europie - samodzielne i ustawiczne poszukiwać informacji oraz wiedzy na temat historii i współczesności zjednoczonej Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność: student ma prawo do dwóch nieobecności. Przekroczenie tego limitu skutkuje zaliczeniem materiału na dyżurze. Wykład zaliczany jest na podstawie obecności na wykładach oraz egzaminu w formie krótkiego testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.