Spory i konflikty międzynarodowe w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-CE-SIKE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Spory i konflikty międzynarodowe w Europie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat najważniejszych problemów dotyczących sporów i konfliktów etnicznych religijnych, terytorialnych w Europie oraz na świecie z udziałem państw europejskich oraz prawnych i politycznych możliwości ich uregulowania. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie mieszanej - wykładu i konwersatorium. Tematem zajęć będzie przedstawienie sporu i konfliktu w stosunkach międzynarodowych w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Następnie zaprezentowanie pokojowych sposobów rozwiązywania sporów i konfliktów (drogą dyplomatyczną lub prawną). Część praktyczna będzie koncentrować się na analizie najważniejszych sporów i konfliktów międzynarodowych w Europie. Tematy zajęc: I. Pojęcie sporu i konfliktu w stosunkach międzynarodowych II. Pokojowe sposoby rozwiązywania sporów w stosunkach międzynarodowych III. Problemy i konflikty związane z akcesją Turcji do Unii Europejskiej - Problem cypryjski - Konflikt grecko-turecki na Morzu Egejskim - Problem kurdyjski IV. Problemy i konflikty związane z rozpadem ZSRR i polityką wschodnią UE - Konflikt rosyjsko-ukraiński - Konflikt azersko-ormiański - Problem mołdawski - Konflikt rosyjsko-gruziński V. Spory i problemy bałkańskie: - Problem niepodległości Kosowa - Problem albański w Macedonii - Spór grecko-macedoński VI. Problemy etniczne i terytorialne w Hiszpanii: - Problem baskijski - Brytyjsko-hiszpański spór o Gibraltar VII. Konflikt w Irlandii Płn. VIII. Problem na Bliskim Wschodzie – zaangażowanie państw europejskich Nakład pracy studenta: zajęcia - 30 h przygotowanie do zajęć - 30 h przygotowanie do zaliczenia końcowego - 30 h razem - 90 h |
Literatura: |
A. Bebler (ed.), “Frozen conflicts" in Europe, Berlin 2015 M. Braniff, Integrating the Balkans: Conflict Resolution and the Impact of EU Expansion, London 2011 L. Łukaszuk, Współczesne spory i konflikty międzynarodowe dotyczące obszarów morskich, Gdynia 2004. W Malendowski (red.), Spory i konflikty międzynarodowe. Aspekty prawne i polityczne, Wrocław 2000 T. J. Mabry, J. McGarry, M. Moore, and B. O'Leary, Divided Nations and European Integration, University of Pensylvania 2013 W Malendowski (red.), Zbrojne konflikty i spory międzynarodowe u progu XXI wieku. Analiza problemów i studia przypadków, Wrocław 2003 P. Ostaszewski (red.), Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1896-2006, Warszawa 2006 H. Szczerbiński (red.), Problemy narodowościowe w Europie I ich wpływ na stosunki międzynarodowe na przełomie XX I XXI w., Warszawa, 2009 M. Waldenberg, Rozbicie Jugosławii. Od separacji Słowenii do wojny kosowskiej, Warszawa, 2003 H.Chałupczak, R.Zenderowski,W.Baluk, UMCS 2015 (red.), Polityka etniczna współczesnych państw Europy Środkowo-Wschodniej M.Pietraś (red.), Międzynarodowe Stosunki Polityczne , Lublin 2007 M. Pietraś, K. Marzęda (red.), Późnowestfalski ład międzynarodowy, Lublin 2008; M. Pietraś, T. Kapuśniak (red.), Ukraina w stosunkach międzynarodowych , Lublin 2007; Aktualne artykuły w następujących czasopismach naukowych: Przegląd Politologiczny Gdańskie Studia Międzynarodowe Krakowskie Studia Międzynarodowe Stosunki Międzynarodowe Polska w Europie Sprawy Międzynarodowe Sprawy Narodowościowe International Affairs Foreign Affairs Analizy i artykuły na portalach internetowych: Ośrodek Studiów Wschodnich, Balkan Insight itp. |
Efekty uczenia się: |
Studenci posiadają wiedzę na temat najważniejszych konfliktów i sporów międzynarodowych na świecie. Zapoznają się dokładnie z ich genezą, przebiegiem oraz skutkami. Potrafią zlokalizować spory i konflikty na mapie, wskazując na sporne terytoria. Dzięki uzyskanym informacjom są w stanie przedstawić scenariusze możliwych rozwiązań tych konfliktów. Po zakończeniu procesu uczenia student powinien: w zakresie WIEDZY: • posiadać wiedzę dotyczącą teorii sporów i konfliktów międzynarodowych, • znać sposoby rozwiązywania sporów i konfliktów międzynarodowych • rozumieć w jaki sposób procesy integracyjne wpływają na pacyfikację sytuacji konfliktowych. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: • umieć wyjaśnić przyczyny występowania sporów i konfliktów międzynarodowych • umieć zidentyfikować metody rozwiązywania sporów i konfliktów, • potrafić wykorzystać posiadaną wiedzę w dyskusji, • potrafić argumentować, • potrafić integrować wiedzę z różnych dyscyplin, • potrafić krytycznie odnieść się do wybranych problemów w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: • być samodzielnym w formułowaniu własnych opinii na temat sporów i konfliktów międzynarodowych • być krytycznym w ocenie różnorodnych przekazów dotyczących sporów i konfliktów w Europie • być świadomy konieczności stosowania pokojowych sposobów rozwiązywania sporów i konfliktów |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach oraz zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.