Narody i nacjonalizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L23-NIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Narody i nacjonalizm |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka stacjonarne I stopnia II rok ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone dla uczestników, którzy w toku wcześniejszych studiów zetknęli się już z problematyką nauk społecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów ze źródłami, charakterem i dynamiką podstawowych społeczno-kulturowych procesów związanych z integracją europejską. Tematyka zajęć koncentrować się będzie na napięciach pomiędzy tradycyjnym myśleniem w kategoriach społeczeństw narodowych a różnymi wizjami przyszłości Europy. |
Pełny opis: |
Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze źródłami, charakterem i dynamiką podstawowych procesów społeczno-kulturowych związanych z integracją europejską. Tematyka zajęć koncentrować się będzie na napięciach pomiędzy tradycyjnym myśleniem w kategoriach społeczeństw narodowych a różnymi wizjami przyszłości Europy. Analiza tej problematyki wymaga pewnego przygotowania – przede wszystkim zrozumienia konstruktywistycznej koncepcji narodu. Dlatego pierwsza część semestru poświęcona zostanie na wprowadzenie do teorii współczesnych narodów i nacjonalizmów. Dopiero później podejmiemy takie tematy, jak: federalistyczna krytyka narodu, różne koncepcje tożsamości europejskiej, czy rola narodów i państw narodowych w dobie globalizacji. Dodatkowym celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy licencjackiej. Dlatego w trakcie konwersatorium będziemy ćwiczyć umiejętność czytania ze zrozumieniem i dyskutowania literatury naukowej, a także dostrzegania podejmowanych w niej problemów w życiu współczesnym. Poza tym studenci przygotują krótką pracę pisemną. |
Literatura: |
- M. Billig, Narody i języki [rozdz. 2], w: tegoż, Banalny nacjonalizm, Kraków 2008, s.43-81. - F. Znaniecki, Pochodzenie społeczeństw o kulturach narodowych [rozdz. II] w: tegoż. Współczesne narody, Warszawa 1990, s.42-90. - E. Hobsbawm, Perspektywa rządzących [rozdz. 3], w: tegoż, Narody i nacjonalizm po 1780 roku: program, mit, rzeczywistość, Warszawa 2010, s.88-108. - J.S. Bystroń, Megalomania narodowa, w: tegoż, Tematy, które mi odradzano, Warszawa 1980, s. 277-313. - I. Berlin, Nacjonalizm zlekceważona potęga, w: tegoż, Dwie koncepcje wolności i inne eseje, Warszawa 1991, s.193-231. - E. Gellner, Definicje, Przejście do epoki nacjonalizmu [rozdz. 1 i 4], w: tegoż, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991, s.9-16, 53-68. - D. de Rougement, Ku federacji regionów, w: tegoż, List otwarty do Europejczyków, Warszawa 1995, s. 132-172. - P. Mazurkiewicz, Europejski model wielokulturowości [rozdz. 2], w: tegoż, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s.73-101. - Z. Bauman, Co będzie po państwie narodowym? [rozdz. 3] w: tegoż, Globalizacja, Warszawa 2000, s. 67-91. - A. Giddens, Wkraczając w epokę globalizmu [rozdz. 5] w: tegoż, Trzecia droga: odnowa socjaldemokracji, Warszawa 2009, s. 114-133. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez konwersatorium student będzie: 1. znał i rozumiał - pojęcia nauk socjologicznych oraz procesy społeczne zachodzące w Europie i na świecie, - podstawowe pojęcia i teorie wypracowane przez badaczy narodów i nacjonalizmów, - podstawowe koncepcje dotyczące roli narodów i państw narodowych we współczesnej Europie, - pojęcia i normy z zakresu ochrony własności intelektualnej i przemysłowej 2. potrafił - dostrzec obecność współczesnych nacjonalizmów w polityce europejskiej, - czytać ze zrozumieniem literaturę z dziedziny z dziedziny badań nad narodami i nacjonalizmami, - przygotować pracę pisemną z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składa się z 3 ocen cząstkowych uwzględniających: 1/ udział w zajęciach, w tym znajomość lektur; studentów obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, 3-5 wymagają zaliczenia w formie pisemnej, więcej niż 5 powoduje niezaliczenie zajęć). 2/ wygłoszenie referatu wprowadzającego do jednej z lektur (ok. 20 min.); 3/ przygotowanie recenzji jednej z lektur (4-6 stron). Student(ka), który/a otrzyma cząstkową ocenę niedostateczną, nie zalicza konwersatorium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rudnik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rudnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.