Teorie stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L23-TSM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka stacjonarne I stopnia II rok ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi teoretycznymi wyjaśnieniami stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej. Wykład poświęcony zostanie teoriom stosunków międzynarodowych (realizm, liberalizm, strukturalizm, szkoła angielska, konstruktywizm, feminizm, poststrukturalizm) oraz teoriom integracji europejskiej (funkcjonalizm, federalizm, transakcjonizm, neofunkcjonalizm, liberalizm międzyrządowy). Wykad zostanie uzupełniony przez ćwiczenia, podczas których zostaną przedyskutowane najbardziej reprezentatywne teksty z zakresu teorii stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi teoretycznymi wyjaśnieniami stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej. Wykład poświęcony zostanie teoriom stosunków międzynarodowych (realizm, liberalizm, strukturalizm, szkoła angielska, konstruktywizm, feminizm, poststrukturalizm) oraz teoriom integracji europejskiej (funkcjonalizm, federalizm, transakcjonizm, neofunkcjonalizm, liberalizm międzyrządowy). Teoretycy realistyczni doszukują się źródeł integracji europejskiej w wyczerpaniu wojną i szczególnym położeniu geopolitycznym Europy po 1945 r. Bardziej sprzyjające stanowisko wobec integracji zajmuje liberalizm, koncentrujący się na wyjaśnieniu współpracy między państwami. Z kolei strukturalizm wyjaśnia relacje między centrum, a peryferiami, natomiast szkoła angielska wnosi koncepcję społeczności międzynarodowej. Nasze rozumienie integracji poszerza dynamicznie rozwijający się konstruktywizm, skupiający się na wyjaśnieniu tożsamości i interesów aktorów. Wszesne teorie integracji europejskiej, takie jak funkcjonalizm i federalizm, rozwijały się już w okresie międzywojennym. Z kolei powstały w latach 1960. XX wieku neofunkcjonalizm charakteryzuje się dążeniem do naukowej ścisłości i obiektywności poprzez wyodrębnienie zmiennych i wysuwanie hipotez. Liberalizm międzyrządowy koncentruje się natomiast na wewnętrznym procesie podejmowania decyzji, negocjacjach międzyrządowych i tworzeniu koalicji, znaczeniu siły relatywnej oraz roli przywódców narodowych w rozwoju integracji. Wykład koncentruje się na przedstawieniu założeń poszczególnych teorii stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej. Tematyka poszczególnych zajęć obejmuje: 1. Stosunki międzynarodowe jako dyscyplina naukowa 2. Systematyka teorii stosunków międzynarodowych 3. Realizm klasyczny 4. Neorealizm i realizm neoklasyczny 5. Liberalizm i neoliberalizm 6. Funkcjonalizm, transakcjonizm, neofunkcjonalizm 7. Liberalizm międzyrządowy i jego krytyka 8. Założenia strukturalizmu (neomarksizmu), relacje centrum-peryferie 9. Angielską szkoła stosunków międzynarodowych. Teorie normatywne 10. Konstruktywizm 11. Feminizm 12. Poststrukturalizm, teoria postkolonialna 13. Podsumowanie i konkluzje Podczas ćwiczeń omówieniane są główne prace teoretyków stosunków międzynarodowych integracji europejskiej w ujęciu historycznym. |
Literatura: |
WYKŁAD: - Jacek Czaputowicz, Teorie stosunków międzynarodowych. Krytyka i systematyzacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, - Jacek Czaputowicz, Teorie integracji europejskiej, WN PWN Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student(ka): • ma pogłębiona wiedzę z zakresu teorii stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej • zna pojęcia teoretyczne z zakresu Stosunków Międzynarodowych i potrafi prawidłowo posługiwać się nimi • potrafi interpretować w kategoriach teoretycznych procesy występujące w Unii Europejskiej • rozumie teksty naukowe i umie przytaczać zawarte w nich argumenty w dyskusji • potrafi przygotować i wygłosić prezentację na temat artykułu naukowego • potrafi napisać krótki esej naukowy na temat dotyczący teorii stosunków międzynarodowych i integracji europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń (nie więcej niż trzy nieobecności): • przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach na temat zadanych lektur • referat na temat wybranego artykułu naukowego z literatury dodatkowej i syntetyczna notatka (lub prezentacja) na temat prezentowanego artykułu naukowego • praca semestralna w formie 4-5 stronicowego eseju naukowego Wykład: • egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 21 miejsc
Wykład, 30 godzin, 63 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.