History of the United States I (Historia Stanów Zjednoczonych I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | History of the United States I (Historia Stanów Zjednoczonych I) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią ogólny przegląd amerykańskiej historii od czasu odkryć hiszpańskich po czasy Rekonstrukcji. Studenci zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami i zagadnieniami z zakresu amerykańskiej polityki, społeczeństwa i kultury we wskazanym okresie. |
Pełny opis: |
Zajęcia skoncentrowane są wokół trzech głównych zagadnień: geneza i rozwój europejskich koloni w Ameryce północnej, powody i konsekwencje amerykańskiej Rewolucji oraz rozwój społeczeństwa amerykańskiego w XIX wieku wraz w wybuchem Wojny Secesyjnej. W trakcie omawiania wymienionych zagadnień poruszane będą też takie tematy jak rola i los rdzennych Amerykanów, geneza i rozwój niewolnictwa oraz ewolucja pozycji kobiet. Konspekt i wykaz tematów: Tydzień 1: Czerwone, białe i czarne korzenie Ameryki Tydzień 2 i 3: Kolonie angielskie Tydzień 4: Społeczeństwo XVIII-go wieku Tydzień 5: Droga do Rewolucji Tydzień 6: Rewolucja: polityczna i/lub społeczna Tydzień 7: Tworzenie nowego rządu i narodu Tydzień 8 i 9: Społeczeństwo północy w XIX wieku Tydzień 10 & 11: Społeczeństwo południa w XIX wieku Tydzień 12: Polityka separacji Tydzień 13: Wojna Secesyjna Tydzień 14: Rekonstukcja |
Literatura: |
Wymagany podręcznik: Digital History, http://www.digitalhistory.uh.edu/era.cfm?eraID=1&smtID=2 Wybrane prace akademickie i źródła pierwotne takie jak: Merrill, “Indians’ New World” Morgan, “Puritans and Sex” David Hackett Fischer, “Champlain among the Mohawks” David Brinkley, “The Sparck of Rebellion” Joseph Ellis, “Compromise 1: Philadelphia Story” Welter, “The Cult of True Womanhood” David Brion Davis, “The Central Fact of American History” James McPherson, “A War that Never Goes Away” Eric Foner, “If Lincoln Hadn’t Died…” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu kursu student: - zna i rozumie wybrane tematy z historii USA od ery kolonialnej do okresu Rekonstrukcji oraz ich uwarunkowania i konteksty prawne, społeczne, kulturowe i polityczne - zna cały szereg faktów i danych dotyczących historii społecznej, kulturowej, politycznej, ekonomicznej USA od okresu ery kolonialnej do lat 60. XIX w. oraz relacji USA z innymi krajami w tym czasie - zna i rozumie historyczne uwarunkowania specyfiki społecznej Stanów Zjednoczonych, ich wielokulturowości i wielonarodowości, szczególnie wkład Rdzennych Amerykanów, Europejczyków i Afrykanów w proces tworzenia kolonii amerykańskich - zna i rozumie konteksty powstawania wytworów kultury amerykańskiej i charakterystyczne dla ich konteksty polityczne, ekonomiczne i społeczne w okresie od ery kolonialnej do czasów rekonstrukcji - potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości 2. UMIEJĘTNOŚCI - umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA od ery kolonialnej do czasów Rekonstrukcji - potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone - potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA i formułowania własnych opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiona będzie na podstawie końcowego egzaminu wartego 75 punktów. Egzamin będzię się składał z obiektywnych pytań (wielokrotnego wyboru i/lub dopasowywanie odpowiedzi) oraz krótkich wypowiedzi pisemnych i będzie stanowił 100% końcowej oceny. 5 92.5 4+ 87.5 4 80 3+ 75 3 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Smulewicz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Smulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Bocian | |
Prowadzący grup: | Kamila Bocian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.