American Literature I (Literatura amerykańska I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW003 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | American Literature I (Literatura amerykańska I) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs wykładów obejmuje historię literatury amerykańskiej od wczesnej epoki kolonialnej (wiek XVII) do końca wieku XIX. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów obejmuje historię literatury amerykańskiej od początków angielskiego osadnictwa w Ameryce Północnej (1. poł. XVII w.) do końca w. XIX, poczynając od kultury i literatury purytanów w Nowej Anglii poprzez okres Wczesnej Republiki (Oświecenie, początki poezji i prozy), okres poprzedzający wojnę secesyjną (powstanie narodowej świadomości literackiej, poezja romantyczna, początki czasopiśmiennictwa, rozwój prozy narracyjnej, transcendentalizm i pisarze Amerykańskiego Renesansu) i 2. poł. XIX w. (kształtowanie się nowych ośrodków literackich w regionach, realizm i naturalizm w prozie narracyjnej). |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Historia osadnictwa w Nowej Anglii i teologiczne podstawy światopoglądu purytanów 2. Literatura kolonialna Nowej Anglii 3. Wielkie Przebudzenie i Oświecenie (J. Edwards i B. Franklin) 4. Poezja i powieść końca XVIII w. 5. Początki narodowej świadomości literackiej (unitarianizm w Bostonie, W. Irving i środowisko nowojorskie) 6. E. A. Poe i „czarny romantyzm” 7. Powieść historyczna (J. F. Cooper, N. Hawthorne) 8. R. W. Emerson jako główny ideolog transcendentalizmu 9. Inni transcendentaliści (M. Fuller, H. D. Thoreau) 10. H. Melville i Moby Dick 11. Poezja “Braminów” (H. W. Longfellow, J. R. Lowell) 12. Rewolucja w poezji (W. Whitman, E. Dickinson) 13. Regionalizm po wojnie secesyjnej (Środkowy Wschód, Południe, Nowa Anglia) 14. Dwa modele prozy realistycznej (M. Twain, H. James) 15. Naturalizm w prozie (S. Crane i wojna secesyjna, T. Dreiser) |
Literatura: |
Cambridge History of American Literature, red. S. Bercovitch, t. 1-2 Columbia History of American Literature, red. E. Elliott A. Kopcewicz, M. Sienicka, Historia literatury amerykańskiej w zarysie, t. 1 B. Franklin, Autobiography N. Hawthorne, The Scarlet Letter R. W. Emerson, Nature, The American Scholar H. D. Thoreau, Walden (wybrane rozdziały) W. Whitman, Selected Poems E. Dickinson, Selected Poems M. Twain, The Adventures of Huckleberry Finn H. James, Daisy Miller S. Crane, The Red Badge of Courage |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, student(ka): WIEDZA Zna i rozumie: - główne trendy i wytwory literatury amerykańskiej, gatunki literackie typowe dla literatury amerykańskiej, głównych jej przedstawicieli, w odniesieniu do literatury USA okresu do wojny secesyjnej - związki pomiędzy kulturą USA i literaturą amerykańską - interdyscyplinarne konteksty literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej, jej konteksty społeczne i polityczne - podstawowe trendy w ewolucji literatury amerykańskiej do wojny secesyjnej i ich kontekst kulturowy, społeczny i polityczny - terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej, - różnorodność literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej - jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w Stanach Zjednoczonych i jak literatura amerykańska odzwierciedlała te zmiany, UMIEJĘTNOŚCI Potrafi - wykorzystywać wiedzę na temat literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej do opisu i analizy zjawisk kulturowych w USA tego okresu - interpretować dzieła literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej, w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE jest gotów: - wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy egzamin pisemny: 4 pytania otwarte (5 p. za każdą odpowiedź) Skala ocen: 20-19/5, 18-16/4, 15-11/3, 10-0/2 |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Laskowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Laskowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.