History of American Philosophy (Historia filozofii amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW015-AM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | History of American Philosophy (Historia filozofii amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W proponowanym podstawowym wykładzie zrezygnujemy z meandrów historycznych i subtelności języka filozoficznego natomiast spróbujemy odpowiedzieć, w duchu amerykańskiej filozofii pragmatycznej, na kilka podstawowych pytań typu związanych egzystencjalnych. |
Pełny opis: |
Istnieje wiele sposobów przedstawiania historii filozofii. Na przykład jako historię ludzkiego namysłu nad najważniejszymi aspektami ludzkiej egzystencji lub jako analizę różnych form językowych użytych do tego namysłu. Zwykle zaczyna się ją od myśli greckiej poprzez jej żydowskie, chrześcijańskie i islamskie adaptacje. Niekiedy sięga się również do tradycji intelektualnej Dalekiego Wschodu zwłaszcza Chin i Indii. W proponowanym podstawowym wykładzie zrezygnujemy z meandrów historycznych i subtelności języka filozoficznego natomiast spróbujemy odpowiedzieć, w duchu amerykańskiej filozofii pragmatycznej, na kilka podstawowych pytań typu: co to jest filozofia, jakie są sposoby filozofowania, jakie pożytki są związane z zajmowaniem się myśleniem filozoficznym, filozofia w polityce, mediach, religii itd. Na końcu zostanie zaprezentowanych kilka sylwetek filozofów i filozofek, którzy kształtują nasze widzenie rzeczywistości. |
Literatura: |
W. Barrett, Irrational Man R. Descartes, Discourse on Method J. Dewey, Experience and Education C. Geertz, Interpretation of Cultures P. Hadot, Philosophy as a Way of Life A. J. Heschel. No Religion is an Island W. James, Varieties of Religious Experience Ph. Kitcher, The Main Enterprise J. Locke, A Letter about Toleration M. Nussbaum, Not for Profit M. Nussbaum, The Monarchy of Fear Th. Paine, The Age of Reason Plato, Apology, Phaedrus, The Seventh Letter B. Spinoza, Theological-Theological Treatise CH. Taylor, Varieties of Religion Today |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów filozoficznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami. a) wiedza Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką historii filozofii, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze. b) umiejętności Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form historii filozofii, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące historii filozofii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią filozofii i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia historii filozofii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu. c) kompetencje społeczne Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w wykładzie i test końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Oleg Ivanov | |
Prowadzący grup: | Oleg Ivanov | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Oleg Ivanov | |
Prowadzący grup: | Oleg Ivanov | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.