Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of American Philosophy (Historia filozofii amerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW015-AM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: History of American Philosophy (Historia filozofii amerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W proponowanym podstawowym wykładzie zrezygnujemy z meandrów historycznych i subtelności języka filozoficznego natomiast spróbujemy odpowiedzieć, w duchu amerykańskiej filozofii pragmatycznej, na kilka podstawowych pytań typu związanych egzystencjalnych.

Pełny opis:

Istnieje wiele sposobów przedstawiania historii filozofii. Na przykład jako historię ludzkiego namysłu nad najważniejszymi aspektami ludzkiej egzystencji lub jako analizę różnych form językowych użytych do tego namysłu. Zwykle zaczyna się ją od myśli greckiej poprzez jej żydowskie, chrześcijańskie i islamskie adaptacje. Niekiedy sięga się również do tradycji intelektualnej Dalekiego Wschodu zwłaszcza Chin i Indii. W proponowanym podstawowym wykładzie zrezygnujemy z meandrów historycznych i subtelności języka filozoficznego natomiast spróbujemy odpowiedzieć, w duchu amerykańskiej filozofii pragmatycznej, na kilka podstawowych pytań typu:

co to jest filozofia, jakie są sposoby filozofowania, jakie pożytki są związane z zajmowaniem się myśleniem filozoficznym, filozofia w polityce, mediach, religii itd. Na końcu zostanie zaprezentowanych kilka sylwetek filozofów i filozofek, którzy kształtują nasze widzenie rzeczywistości.

Literatura:

W. Barrett, Irrational Man

R. Descartes, Discourse on Method

J. Dewey, Experience and Education

C. Geertz, Interpretation of Cultures

P. Hadot, Philosophy as a Way of Life

A. J. Heschel. No Religion is an Island

W. James, Varieties of Religious Experience

Ph. Kitcher, The Main Enterprise

J. Locke, A Letter about Toleration

M. Nussbaum, Not for Profit

M. Nussbaum, The Monarchy of Fear

Th. Paine, The Age of Reason

Plato, Apology, Phaedrus, The Seventh Letter

B. Spinoza, Theological-Theological Treatise

CH. Taylor, Varieties of Religion Today

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny

do analizy tekstów filozoficznych, rozpoznać ich wartości

poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie

perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego

spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania

dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego

funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do

nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie

ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego.

W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i

porozumienia między narodami i kulturami.

a) wiedza

Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą

podstawowych zagadnień związanych z problematyką historii

filozofii, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę

przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi

różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na

świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze

pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska

teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej

interpretowania w amerykańskiej kulturze.

b) umiejętności

Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i

analizować informacje w celu poznania różnych form historii

filozofii, posiada zaawansowane umiejętności analizy

interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania

eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności

pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia

przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących

religii w celu rozpoznania określonych stanowisk

teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne

propozycje dotyczące historii filozofii. Dzięki temu formułuje

argumenty krytyki na tematy związane z historią filozofii i

posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji

dotyczących różnych sposobów rozumienia historii filozofii z

wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność

przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych

wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.

c) kompetencje społeczne

Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i

pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace

teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć

kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania

do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i

docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i

funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie

znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych

instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat

szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy,

rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych

teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu

religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek

wobec odmiennych poglądów.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w wykładzie i test końcowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Oleg Ivanov
Prowadzący grup: Oleg Ivanov
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 160 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Oleg Ivanov
Prowadzący grup: Oleg Ivanov
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)